luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
K8000
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2020 20:21
Land: belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor K8000 » 15 aug 2020 09:51

mauricenl schreef:Heb inderdaad reactie gekregen van Refona. Het is bloedmijt.


Dan weet ik wat me vandaag te doen staan. reinigen en behandelen, of hok op brandstapel. Maar dan heb ik geen huisvesting voor men kuikens en kippen, een ander hok heb ik niet ter beschikking.
Weken hier geen last gehad , dacht onder controle met de roofmijt, en dan nu op enkele een mega uitbraak.
Het zijn allemaal nog kleine doorzichtige mijten, om de kippen zullen hopelijk nog niet de veel gezeten hebben, mijten in de eerste levensfase.

In het hok zelf is ook nog niets te zien, welk enkele weken preventief met slaolie is behandeld
De mijten zitten vooral aan de buitenkant en tegen/onder de dakrand.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 aug 2020 16:16

mauricenl schreef:Heb inderdaad reactie gekregen van Refona. Het is bloedmijt.
Ik heb het hok grondig gereinigd met water en detol. Daarna voed laten drogen. Overal de hoeken en naden opnieuw gekit. Op de bodem heb ik speciaal zand (weet niet meer hoe het heet, maar is iets van pre-historisch zand waar de bloedmijt niet tegen kan).
De epidemie lijkt de kop ingedrukt, sindsdie nog maar enkele bloedmijten gezien.
Bij de volgende schoonmaak toch de roofmijt-boosters weer vullen.


Dan moet de diatomeeenaarde wel eerst weg want daar gaan roofmijten ook aan dood. Is het niet handiger gewoon je hok goed met diatomeeenaarde te behandelen ipv met de roofmijten?

K8000
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2020 20:21
Land: belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor K8000 » 15 aug 2020 17:02

Opkuis achter de rug,
na als laatste alles te behandelen met pertroleum kwamen er duizenden mini mijten tevoorschijn, blijkbaar uit elk spleetje en barstje in het hout dat er maar aanwezig is . Straks diatomeen aarde er in. Hopelijk nu weer even zonder bloedluis.
Moedeloos maakt het mij, vooral omdat het ook mee in huis word genomen via de kleding.
Als je inzoomd op de foto's word alles iets duidelijker.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JorisN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2020 23:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor JorisN » 16 aug 2020 16:39

Vorig jaar heb ik een kippenhok gebouwd. Dit heb ik dubbelwandig gemaakt. De binnenkant is bekleed met plaatmateriaal en de buitenkant is bekleed met geschuurd palettenhout, wat dus veel kieren en naden heeft, vooral langs de buitenkant.
De zitstok is gemonteerd op bloedluisbakjes, maar omdat deze 2meter lang is heb ik in het midden nog een steunblokje gemaakt dat contact maakt via 2 schroeven. Dit kan ik maar beter weg doen denk ik.

Na enkele weken geleden bloedluizen te hebben vastgesteld hebben we het hok leeggemaakt en grondig gereinigd met bleekwater en ook Beaphar Mite Blocker gebruikt op alle plaatsen waar mijten zaten. Ook heb ik de naden aan de binnenkant zoveel mogelijk opgekit met siliconen en het hok langs binnen helemaal witgekalkt met hokverf voor duivenhokken.

Maar dit heeft allemaal niet veel geholpen.
De bloedluisbakjes zitten na enkele dagen helemaal vol met dode bloedluizen en ze zitten overdag ook nog steeds op de onderkant van de zitstok en op de kieren van de deuren.

Daarom heb ik in vorige week 10.000 roofmijten (DCM Hypoaspi-Guard) besteld en onmiddellijk na aankomst deze uitgezet in het hok. Het was toen wel al ongeveer 30°C denk ik, misschien was dit te warm voor de roofmijten?

Vandaag ben ik 's avonds in het donker gaan kijken in het kippenhok en dit was helemaal vergeven van de beestjes. Op de deuren zijn ze niet echt rood en lijken er kleinere en grotere beestjes te zitten. Ik heb het gefilmd met de GSM en erop ingezoomd. Maar de zitstok is duidelijk nog vergeven van de rode bloedmijten.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=DxSzlzN70p8[/youtube]

Zouden de grotere mijten die ik op de deur zie kruipen de roofmijten zijn die de bloedluizen uitschakelen en kan dit nog goed komen?

Of kan ik het hok beter opnieuw helemaal reinigen en een ander product gebruiken. Bijvoorbeeld Byemite bij de dierenarts gaan halen en dit in het hok vernevelen om de 2-3 dagen herhalen tot er geen bloedluizen meer te zien zijn.
Of is er een betere optie die jullie mij kunnen aanbevelen om onze kippen te redden? Ze zien er voorlopig nog wel goed uit en leggen ook nog steeds.



Hier is nog een foto van een bloedluisbakje na het 3 dagen geleden proper gemaakt te hebben en er nieuwe olie ingedaan te hebben:
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 aug 2020 16:50

Dat blokje om de stok te ondersteunen in het midden, kan je daar wat meer over vertellen? Hoe is dat precies bevestigd? Heb je daar misschien een foto van?

Ik heb geen idee hoe snel roofmijten werken. Ik weet wel dat ze aan dezelfde dingen sterven als de bloedluizen. Dus ook in de oliebadje terecht kunnen komen en aan de anti-mijt producten sterven.

Ik zou al beginnen met die oliebadjes elke dag schoon te maken. Zodat de mijten al niet over de dode mijten heen daar voorbij kunnen.
En de stok zou ik ook even in de olie zetten zodat de kieren gevuld zijn. Niet te erg natuurlijk zodat je kippen er nog grip op hebben. Geen idee of dat veel doet, maar wie weet.

Maar ik denk dat je blokje ter ondersteuning het probleem zal zijn. Want als de luizen niet tot bij de kippen kunnen, kunnen ze ze ook niet bijten en dus niet overleven. Simpel...
Maar dat is bij jou duidelijk fout gelopen...

JorisN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2020 23:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor JorisN » 16 aug 2020 20:31

Dat blokje ziet er zo uit:
Afbeelding

Ik heb het blokje vandaag verwijdert en heb de bloedluisbakjes ook nog eens leeg gemaakt en terug met olijfolie gevuld en de zitstok bespoten met mite blocker en afgeveegd. Vanavond als het donker is en de kippen op stok zitten zal ik nog eens gaan kijken of er nu minder bloedluizen opzitten.

We hebben ook enkele teentjes knoflook in de drinkbak gedaan om de kippen zo hopelijk minder lekker te maken voor de bloedluizen.

Hopelijk krijgen we de plaag onder controle door dit de komende weken regelmatig te herhalen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 aug 2020 23:04

Kon je geen oliebadjes op dat blokje installeren ook?

Enfin, als de stok blijft zitten zonder is dat ook goed he.

Ik las in een ander topic dat je een linoleumvloer hebt liggen. Zitten daar ook niet vreselijk veel bloedluizen onder?

JoeriD
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2020 10:29
Land: Belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor JoeriD » 19 aug 2020 08:47

https://postimg.cc/LqqWLGHb
https://postimg.cc/184S7Cmp
https://postimg.cc/F7C5Syy1
Iemand die bovenstaande herkent?
Ik ga uit van bloedluis,en heb roofmijt gekocht en Avimite voor in het drinken.
Gisteren heb ik het hok besproeid met aangelengd bleekwater,maar daar leken die beestjes niet dood van te gaan.
Het hok dichtkitten is bij mij echt geen optie met de constructie die ik heb.

Lirical1
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2021 13:35
Land: Belgie
M/V: M

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Lirical1 » 09 apr 2021 14:31

weet iemand wat dit bruine stekeltje is onder de anus van mijn kuikentje? https://postimg.cc/gwG5006N

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor tuff cookie » 09 apr 2021 17:41

Foto gaat niet open.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten