Kale, rode plekken (met foto's) *UPDATE*

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor sjoeke » 28 apr 2013 21:07

dit zijn inderdaad wel frennenpluimen.wanneer is zij in de rui geweest?zijn de pluimen zo door gekomen of zijn ze op een later stadium verandert? haar huid word zo rood omdat het licht erbij kan.vind je trouwens pluimen van haar teug in de ren?

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor lauren » 28 apr 2013 21:51

Ik kan me echt niet herinneren wanneer ze in de rui is geweest :? Ik denk dat de pluimen later zo veranderd zijn, want eerst zag haar kont er prima uit en had ze enkel een plek aan haar borst...
Ik vind soms wel bruine pluimen, maar niet vaker dan vroeger. Ik ben ook niet zeker dat ze van haar zijn omdat we meerdere bruine kippen hebben.
Wat zijn 'frennenpluimen' dan?

MargrietvO
Berichten: 519
Lid geworden op: 20 nov 2006 12:19
Land:
M/V: V
Locatie: Wildervank (Gr.)

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor MargrietvO » 28 apr 2013 21:52

Sorry, ik kan er niets over zeggen. Wellicht de meer ervaren kippenhouders hier.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor viefpief » 28 apr 2013 22:36

Toen mijn brahma hen net bij mij kwam wonen zag ze er ook niet zo goed uit. Op haar borst had ze allemaal afgebroken veren wat er rommelig uitzag. Haar kont (ook echt de bovenbenen) was ook zo kaal en rood en het zag er niet naar uit dat er snel nieuwe veren kwamen. Maar na een half jaar goede zorg en behandeling tegen haar luizen (weet niet of dat de oorzaak was, maar ik kan me voorstellen dat het voor irritatie kan zorgen, dus indirecte oorzaak oid.) ging ze lekker in de rui waarna ze er ineens weer prachtig uitzag. Een grote dikke donskont en een mooie gladde borst. Nu weet ik niet alles van haar verleden, alleen dat ze een slechte start heeft gehad en daarna een beter huis. Daar werd ze helaas niet op ongedierte gecontroleerd, maargoed, ik heb haar overgenomen en het gaat nu goed met haar.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor sjoeke » 29 apr 2013 13:47

frennenpluimen zijn gerafelde pluimen(zal een dialect van kemzeke zijn) als ze zeker geen beestjes heeft en haar nieuwe pluimen zie je er door komen ,zou ik me niet te veel zorgen maken.dat ze magerder is geworden kan wel een teken van ziekte zijn.hoe is haar onlasting?

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor lauren » 29 apr 2013 16:54

Viefpief: Ze woont hier nu al 2 jaar en heeft nooit problemen gehad, ze krijgt hier volgens mij ook echt wel goede zorgen :? Wel fijn dat het met jou kipje zo goed gaat!

Sjoeke: Haar nieuwe pluimen komen erdoor op haar kont en rug, maar haar borst is nu wel al enkele weken kaal zonder tekenen van nieuwe pluimen... Haar ontlasting is volgens mij normaal en ze is ook heel actief.

Al bedankt voor alle antwoorden trouwens!

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor monique » 29 apr 2013 23:45

Ze is een leghybride, die staan erom bekend slechte veren te hebben, of liever gezegd ze slijten sneller en zijn minder van kwaliteit, mogelijk omdat ze zo absurd veel eieren leggen, allee voedingsstoffen gaan daarin, ten kostte van dat veren pak. Dat die kale plekken zo rood worden bij deze kippen is ook bekend. Ook niet abnormaal bij andere soorten trouwens. Niks aan de hand.

Tenminste betekend niet.dat je niet.altijd alert moet zijn op ongedierte natuurlijk

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor Kip La La » 30 apr 2013 00:06

De twee uit-het-vakgetreden-professionele-legsters die ik hier heb laten ook dit beeld zien;
kale krop en meer kale plekken zoals op de kont en rug en ook blijven ze vrij mager.
Het verenpak begint nochthans langzaamaan terug te komen.
ik denk dat het oordeel van Monique hout snijdt.

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor lauren » 30 apr 2013 19:59

Oke, bedankt! Ik ben blij dat ik me niet meteen zorgen moet maken :-D

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale, rode plekken (met foto's)

Berichtdoor lauren » 11 mei 2013 11:03

Naar de dierenarts gegaan omdat ze de laatste dagen wat bol zat en apathisch was. Ze heeft een eileider ontsteking (en begin van een buikvliesontsteking). Ze moet 10 dagen antibiotica krijgen, en dan kijken we verder.
De kale plekken zouden er niet echt mee te maken hebben (er waren nieuwe veren beginnen groeien maar die zijn door haar/de andere kippen weggepikt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten