ontbrekende tenen/teennagels

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor 3kiekskes » 02 mei 2013 22:36

afgelopen weekend ging ik goedgelovig mijn nieuwe kipjes ophalen bij een kweker/handelaar.
Mooie Brahma's.
Meteen na thuiskomst merkte ik reeds dat de blauwe hen een beetje vreemd liep. En bij nader onderzoek bleek ze aan haar linkerpootje geen teennagels te hebben. Erger nog, aan haar rechterpootje bleek ze geen tenen te hebben. Enkel het achterste teentje is er deels, maar die zit helemaal opgekrult precies onder het pootje. Dat 'pootje' is dus eigenlijk meer een klopje, zo zonder tenen.
Ze loopt er wel gewoon op, alleen een beetje mank. Ik heb ook de loopplank van het hok minder stijl gemaakt en bekleed met kunstgras zodat ze er makkellijker in en uit kan. (mijn vroegere kippen hadden helemaal geen loopplank ;) )
Wat denken jullie dat het kan zijn, een aangeboren afwijking? ziekte? resultaat van gevecht? ik heb contact opgepakt met de verkopen maar hij had het zelf niet gezien, hij had de kip zelf nog maar een week eerder in Nl aangekocht. Ze zou een jaar oud zijn, ik heb de indruk dat ze niet legt.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor buldog » 02 mei 2013 22:39

Ik zou me niet druk maken over hoe het gekomen is.
Maar meer over hoe nu verder.
Zoals jij het beschrijft voorzie ik alleen maar een hoop ellende voor jou en de kippen.
Dus direct terug brengen naar die handelaar.

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor 3kiekskes » 02 mei 2013 22:53

Afbeelding

dit is een foto van de poot zonder nagels, van de andere heb ik nog geen foot kunnen nemen.

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor 3kiekskes » 02 mei 2013 22:56

buldog schreef:Ik zou me niet druk maken over hoe het gekomen is.
Maar meer over hoe nu verder.
Zoals jij het beschrijft voorzie ik alleen maar een hoop ellende voor jou en de kippen.
Dus direct terug brengen naar die handelaar.



Ja, aan één kant dacht ik dit ook... eventjes maar. Want wat gebeurt er dan met deze kip? die wordt hoogstwaarschijnlijk een kopje kleiner gemaakt. Dat verdient ze toch ook niet? Nee, ze is hier nu en ik wil gewoon weten hoe ik haar best moet verzorgen. Of ik iets speciaal moet doen?
Ze hebben geen harde ondergrond zoals tegels, in het nachthok ligt linoleum, en zoals ik al zei heb ik op de loopplakt kunstgras bevestigd dat zowel antislip als zacht is.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor Lies » 03 mei 2013 00:46

3kiekskes schreef:
buldog schreef:Ik zou me niet druk maken over hoe het gekomen is.
Maar meer over hoe nu verder.
Zoals jij het beschrijft voorzie ik alleen maar een hoop ellende voor jou en de kippen.
Dus direct terug brengen naar die handelaar.



Ja, aan één kant dacht ik dit ook... eventjes maar. Want wat gebeurt er dan met deze kip? die wordt hoogstwaarschijnlijk een kopje kleiner gemaakt.


Ja, dat denk ik ook. Terug naar de verkoper is een zeer algemene en gemakkelijke oplossing. Zal niet zeggen dat het helemaal onterecht is maar diervriendelijk is het niet.
En of je het daarmee in stand houdt? In theorie wel maar in de praktijk blijft er altijd wel afzet genoeg te vinden voor dit soort verkopers.

De oorzaak van het missende tenenprobleem kunnen (hele erge) kalkpoten zijn! Als het erg genoeg is sterven er stukjes van de tenen af :puppydogeyes: Eens de kalkpoten weg zijn is het probleem over alleen die tenen krijg je niet meer terug natuurlijk. Ik heb het idee dat er een stukjes teen missen op de foto ,de laatste kootjes waar de nagel op zit.
Hoe dan ook, als ze zich nu kan behelpen en een redelijk leven heeft is het prima. Dat laatste is aan jou om te beoordelen.

ik heb contact opgepakt met de verkopen maar hij had het zelf niet gezien, hij had de kip zelf nog maar een week eerder in Nl aangekocht. Ze zou een jaar oud zijn, ik heb de indruk dat ze niet legt.
Klinkt alsof je ze bij een handelaar hebt gekocht?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor buldog » 03 mei 2013 08:06

Lies schreef:Ja, dat denk ik ook. Terug naar de verkoper is een zeer algemene en gemakkelijke oplossing. Zal niet zeggen dat het helemaal onterecht is maar diervriendelijk is het niet.En of je het daarmee in stand houdt? In theorie wel maar in de praktijk blijft er altijd wel afzet genoeg te vinden voor dit soort verkopers.


Nee een kip met: Q "Erger nog, aan haar rechterpootje bleek ze geen tenen te hebben. Enkel het achterste teentje is er deels, maar die zit helemaal opgekrult precies onder het pootje. Dat 'pootje' is dus eigenlijk meer een klopje, zo zonder tenen".

NEE, In leven laten dat is lekker diervriendelijk zeg.

Ze zal ondanks alle goede zorgen van TS haar pootje kapot gaan lopen.
Ze zal buiten strompelen en gaan lopen krabben en het gaat open en ontsteken.

NEE, ga aub terug met die dieren naar die handelaar. (Of help het beestje zelf)
Die gasten leven gewoon van mensen zoals TS.
Je doet er echt geen goed aan het diertje in leven te houden.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor brenda17 » 03 mei 2013 08:24

Zoiets hebben we ook eens over de draad gekregen.
Een wyandotte zonder tenen, had enkel aan beide pootjes twee stompjes. We hebben de kip toen weggedaan voor de slacht, want ze liep ongelooflijk lastig en had ook pijn.

Marjo89
Berichten: 2542
Lid geworden op: 24 nov 2010 12:20
Land: NL
M/V: V

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor Marjo89 » 03 mei 2013 09:08

hier ook een brahma zonder tenen, maar dat is mogelijk gewoon op straat gebeurd.
Omdat hij nogal sloft. Mijn ukkeltje red zich er prima mee.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor buldog » 03 mei 2013 09:15

Marjo89 schreef:hier ook een brahma zonder tenen, maar dat is mogelijk gewoon op straat gebeurd.
Omdat hij nogal sloft. Mijn ukkeltje red zich er prima mee.


Zeg je nu dat jou Ukkeltje zijn hele tenen heeft afgesleten op de straat en zich prima red?
Bedoel je niet dat de nagels zijn afgesleten?

Marjo89
Berichten: 2542
Lid geworden op: 24 nov 2010 12:20
Land: NL
M/V: V

Re: ontbrekende tenen/teennagels

Berichtdoor Marjo89 » 03 mei 2013 09:20

buldog schreef:
Marjo89 schreef:hier ook een brahma zonder tenen, maar dat is mogelijk gewoon op straat gebeurd.
Omdat hij nogal sloft. Mijn ukkeltje red zich er prima mee.


Zeg je nu dat jou Ukkeltje zijn hele tenen heeft afgesleten op de straat en zich prima red?
Bedoel je niet dat de nagels zijn afgesleten?


Ja enkele mist hij, en ik denk inderdaad dat ze afgesleten heeft aan de straat, sommige zijn kleine putjes, maar sommige zijn ook helemaal weg.
En hij red zich prima, zijn voetjes lijken beetje stompjes


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 8 gasten