abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Berichtdoor monique » 13 dec 2013 13:55

Tumoren komen inderdaad niet heel veel voor bij vogels, maar ook ik zie ze weleens in de opvang.

Alleen meestal als ze open zijn gegaan (korst) stinkt het ook, maar zegt niet alles natuurlijk (en wat niet is, kan nog komen)

Open maken onder narcose is denk ik geen optie voor je dier als er ademhalingsproblemen zijn en ze nog herstellende is. Stukje korst verwijderen evt met plaatselijke verdoving (als in verdovingszalf) lijkt me dan handiger.
en buik even goed laten navoelen (of er inwendig tumoren voelbaar zijn
)

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Berichtdoor dragon » 13 dec 2013 18:17

Ben net terug.
DA heeft inderdaad gevoeld en vond het wat onrustig in de buik. Ook de bult bij haar pootje was echt enorm groot. ademhaling was natuurlijk ook al geen goed teken...

We hebben haar in laten slapen.. één klein prikje en ze sliep echt heel rustig in. Het is goed zo...

daarna nog wel de bult onder de vleugel beetje opengesneden. t was in ieder geval geen abces. DA heeft swabjes gemaakt en cellen geprikt. Over een week ofzo zal ik wel iets terug horen.

Morgen mooi plekje zoeken in de tuin..
en de drie overgebleven hennetjes binnenste buiten keren.. ik wil zeker weten dat daar geen rare bulten zitten..

Dank iedereen voor het meedenken en meeleven...

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Berichtdoor monique » 13 dec 2013 19:39

Helaas :(

Fijn dat je er voor haar was, sterkte ermee :aai:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Berichtdoor jantien » 13 dec 2013 19:49

Erg jammer maar goed gehandeld :duimop:
Laat je de uitslag nog even weten volgende week?

Nadat mijn haantje er ook niet meer was heeft geen enkel ander dier het hier ooit gehad..

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: abcessen of tumoren? wie herkent dit?

Berichtdoor dragon » 01 jan 2014 16:58

ik kreeg dinsdag de uitslag van de DA:

Zowel bacterieel als mycologisch ( schimmels ) was er geen groei. Cytologie gaf voornamelijk volledige ontwikkelde lymfocyten. Dit zijn afweercellen die we bijvoorbeeld meer bij leucose kunnen zien.


Dus geen duidelijke uitslag, wel noemt hij dus Leucose. Hij gaf nog aan binnenkort dit geval te bespreken binnen de 'vogelwerkgroep'. Daarna neemt hij nog contact op.

Ik verwacht eigenlijk niet veel meer duidelijkheid, want er is geen sectie verricht. Maar de andere 3 kipjes hebben in ieder geval geen zichtbare symptomen dus wat dat betreft ben ik even blij.

Zijn sabelpootjes ook gevoeliger voor ziektes in het algemeen? ik vind ze fantastisch, maar ik heb er tot nu toe nog niet veel geluk mee gehad. Als er 1tje ziek is dan is het wel een sabelpootje... Aan de andere kant: ze zijn niet inge-ent tegen marek en ze zijn/waren al 3.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten