Naaktslakken in de kippenren en eten kippenvoer

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
davee
Land: Nederland
M/V: M

Naaktslakken in de kippenren en eten kippenvoer

Berichtdoor davee » 29 jul 2014 12:22

Help!

Ik heb last van naaktslakken in de kippenren, en waar het mij om gaat, ze kruipen door de drinkbak, eten het voer en dus alles wordt slijmerig en vies..

Mijn ren is ca. 4 m2. Aan de achterzijde is het afgezet met een golfplaat (buren). Links en rechts garagemuur (van de buren en rechts van mij). Daar tegenaan groeit klimop. Voorkant is afgezet met gaas, 1cm grit, en bovenzijde ook met gaas dicht.

Ik heb een drinkbak op wat tegels staan, en de voerbak hangt aan het verhoogde kippenhok. dus los van de grond/tegels.

In de tuin staan vele hosta's en andere lekkernijen voor de slak. Maar ze komen, zo te zien, alleen af op het kippenvoer. Ik verwijder elke avond z'n 20 slakken. Nu maakt het mij niet veel uit dat er slakken zitten maar omdat ze over het voer heen kruipen en dat dit dus goor wordt. Vol slijm.. naja jullie snappen het wel.

ik heb weinig zin om elke avond alles op te ruimen en de bakken naar binnen te halen. Bij ons zitten geen ratten en bijna geen muizen dus als er een muisje zit maakt dit niets uit.

Vraag: Wat zijn de oplossingen? Ik kan slakkenkorrels aan de voorkant strooien. Maar de slakken komen ook via het gaas aan de bovenzijde door de klimop/muur naar de ren. Korrels in de ren strooien doe ik niet. Heb ook gehoord dat de slakken niet over cacaodoppen kruipen. Maar de kippen zullen dit dus elke dag omzetten...
Hopelijk hebben jullie tips voor makkelijke oplossing.

Ik ben in overweging aan het nemen om aan de linkerzijde de klimop weg te halen (rechts zitten geen sporen van slakken). en dan een soort ruimte te maken tussen muur en ren door een extra gaas te spannen. Daar tussen dan cacaodoppen en slakkenkorrels/zout te strooien. Dan kunnen de kippen er niet bij en is het een soort sloot om een kasteel heen!

Wat denken jullie??

sjoeke
Land: belgie
M/V: V

Re: Naaktslakken in de kippenren en eten kippenvoer

Berichtdoor sjoeke » 29 jul 2014 14:35

Slakken houden van een zure vochtige grond.met magnesium of kalk krijg je het zuur in balans.voor het vocht kun je het beste zorgen dat er genoeg wind door de ren zodat deze sneller opdroogt na de regen.ik durf te wedden dat je meer slakken hebt al het geregend heeft.die slakkenkorrels zou ik niet durven gebruiken,ik zou bang zijn dat de kippen ze zouden opeten.

Swoentje

Berichtdoor Swoentje » 29 jul 2014 16:24

Slakkenkorrels zijn giftig, dus zeker niet in de ren strooien. Kun je niet zo'n ronde voerbak ophangen? Een beugel hoog aan de garage maken en daar met een ketting de voerbak aan hangen? Zodat de kippen er wel bij kunnen, maar de slakken niet? De meeste slakken zijn denk ik niet zo snugger dat ze eerst naar boven kruipen, naar de beugel en dan via de ketting weer naar beneden naar het voer ;)

Martin&Leonard
Land:

Berichtdoor Martin&Leonard » 29 jul 2014 17:58

k heb weinig zin om elke avond alles op te ruimen en de bakken naar binnen te halen. Bij ons zitten geen ratten en bijna geen muizen dus als er een muisje zit maakt dit niets uit.
Je schrijft je eigen oplossing.

Dieter
Land:

Berichtdoor Dieter » 29 jul 2014 18:08

Och, een échte dierenvriend voedert met plezier de mussen, muizen, ratten .. en naaktslakken. ;)
Als je je er echt aan stoort: waarom niet zorgen dat de eetbakken net leeggegeten zijn tegen de avond?

Joke Brasser

Berichtdoor Joke Brasser » 30 jul 2014 01:28

Ik heb hier ook last van naaktslakken. Ik doe een deksel op de bak (wanneer er nog voer in zit) als ik het hok dicht doe. 2 seconden werk

davee

Berichtdoor davee » 30 jul 2014 09:17

sjoeke schreef:Slakken houden van een zure vochtige grond.met magnesium of kalk krijg je het zuur in balans.voor het vocht kun je het beste zorgen dat er genoeg wind door de ren zodat deze sneller opdroogt na de regen.ik durf te wedden dat je meer slakken hebt al het geregend heeft.die slakkenkorrels zou ik niet durven gebruiken,ik zou bang zijn dat de kippen ze zouden opeten.

Ga eens proberen om de grond minder zuur te maken met kalk! Wie weet helpt dit..
en inderdaad de korrels gebruik ik ook niet in de ren, al denkt men bij de winkel dat dit wel mee kan vallen...

davee

Berichtdoor davee » 30 jul 2014 09:19

Swoentje schreef:Slakkenkorrels zijn giftig, dus zeker niet in de ren strooien. Kun je niet zo'n ronde voerbak ophangen? Een beugel hoog aan de garage maken en daar met een ketting de voerbak aan hangen? Zodat de kippen er wel bij kunnen, maar de slakken niet? De meeste slakken zijn denk ik niet zo snugger dat ze eerst naar boven kruipen, naar de beugel en dan via de ketting weer naar beneden naar het voer ;)

Goeie oplossing! Ik heb dit al toegepast. De voerbak (ronde..) hangt aan het verhoogde kippenhok. Maar hij hangt natuurlijk niet te hoog anders kunnen mijn krieltjes er niet meer bij.. en dus de slakken kunnen er evengoed bij. Zijn bijna 10 cm lang!!! Dus die gaan rechtop "staan"..

davee

Berichtdoor davee » 30 jul 2014 09:19

Martin&Leonard schreef:k heb weinig zin om elke avond alles op te ruimen en de bakken naar binnen te halen. Bij ons zitten geen ratten en bijna geen muizen dus als er een muisje zit maakt dit niets uit.
Je schrijft je eigen oplossing.

Die begrijp ik niet... :? Wat hebben de ratten (die er niet zijn) en 1 muis te maken met de overlast van naaktslakken??

davee

Berichtdoor davee » 30 jul 2014 09:21

Dieter schreef:Och, een échte dierenvriend voedert met plezier de mussen, muizen, ratten .. en naaktslakken. ;)
Als je je er echt aan stoort: waarom niet zorgen dat de eetbakken net leeggegeten zijn tegen de avond?

Door de week kan dat wel. Maar als ik in het weekend dagen eruit ben, of met vakantie.. dan is het lastig en zal er een voorraad moeten zijn.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”