Naaktslakken in de kippenren en eten kippenvoer

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
davee
Land: Nederland
M/V: M

Re: Naaktslakken in de kippenren en eten kippenvoer

Berichtdoor davee » 30 jul 2014 09:23

Joke Brasser schreef:Ik heb hier ook last van naaktslakken. Ik doe een deksel op de bak (wanneer er nog voer in zit) als ik het hok dicht doe. 2 seconden werk

Voer hangt buiten het hok.. maar ik begrijp dat er geen oplossingen zijn tegen naaktslakken. Ik ga zelf aan de slag met een extra strook gaas rondom, ook langs de muren. Waardoor er een soort corridor komt, en daarbinnen kan ik dan de korrels en cacaodoppen strooien.. lastig maar goed! beter dan die gore slakken in de ren, over het water/voer enz...

Gkes
Land: Belgie

Berichtdoor Gkes » 30 jul 2014 10:02

Even een andere vraag:

Is het slecht dat kippen naaktslakken opeten? ZE plakken inderdaad en toen ik ,wijlen, mijn kip eentje zag opeten had ze een uurtje last omdat dat dier zo plakt. Heel haar bek plakte vol langs de buitenkant dus had ik het netjes proper gemaakt, maar blijkbaar binnenin plakte het ook. Kunnen ze hier eventueel iets aan overhouden?

Ik heb trouwens ook veel naaktslakken zitten, maar ik heb rondom mijn hok lange platen in de grodn gestoken die bij regenweer of morgendauw zo glad zijn dat de slakken er niet over kunnen. Natuurlijk als het drog is kan ik eht niet vermijden dus een kamikazeslak zal er wel af en toe in geslaagd zijn om binnen te geraken.

sjoeke
Land: belgie
M/V: V

Berichtdoor sjoeke » 30 jul 2014 16:44

Ik denk dat het weinig kwaad kan als ze slakken opeten.ze zullen het wel eens doen,maar zoals je zegt,plakken ze nogal.voor ons vergelijkbaar met een eetlepel pindakaas opeten.dat doe je ook niet 2 keer.

Joke Brasser

Berichtdoor Joke Brasser » 31 jul 2014 01:19

Een poosje naaktslakken oprapen en in een emmer kokend water met zeepsop gooien. Snelle dood en op den duur ben je er vanaf

davee

Berichtdoor davee » 31 jul 2014 08:47

Joke Brasser schreef:Een poosje naaktslakken oprapen en in een emmer kokend water met zeepsop gooien. Snelle dood en op den duur ben je er vanaf

Dank voor de aanmoediging :-D Kijk al 2 weken bijna elke avond. Lijkt net alsof ze blijven komen haha.
Maar goed, de volhouder wint!

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 31 jul 2014 10:39

Wat je zou kunnen doen is een band van twee vingers breed met vaseline om de bak smeren. Als dit mogelijk (te maken) is. Op die manier kunnen de slakken er niet meer bij omdat ze niet door de vaseline kunnen. Maar volgens mij is toch verreweg het makkelijkst, handigst om gewoon het voer s'nacht op te ruimen. Je checkt je kippen s'avonds en neemtnhet voer mee in huis. De slakken, zelfs al zie jij het nut niet, hebben een nuttige functie. Ze zorgen dat de grond omgewoeld blijft en ze ruimen zooi op voordat er schimmels kunnen ontstaan die mss. weer niet goed zijn voor je kippen. Je maakt zelf dat ze komen door het voer te laten hangen/staan en vervolgens wil je ze kwijt! Nu, dit is de manier :-)

Corrine78

Berichtdoor Corrine78 » 03 aug 2014 08:36

De oorzaak van de slakken zou ook een verstoorde balans in de grond kunnen zijn. Je zegt dat de ren 4m2 is. Dat is niet erg veel als de kippen niet in de tuin mogen. Hoe vaak maak je de ren schoon? Dat zou toch zeer regelmatig moeten gebeuren met dit oppervlak.
Voor de slakken kan je ook biervallen maken. Plastic bakje ingraven ( bijv jodenkoeken potjes) en laag bier indoen. Hier komen de slakken op af en vallen erin.

Hatseflatske

Berichtdoor Hatseflatske » 21 sep 2023 12:00

Wat ik ergens gelezen heb is dat slakken gek zijn op bier. Je kunt zelf een slakkenval maken door een bakje (of snij een stukje van een bierblik eraf) en deze ingraven. Vul het met een beetje bier en de volgende ochtend kan je de slakken zo wegmikken (of blikje wegmikken) en het proces herhalen totdat je de plaag gereduceerd hebt (een paar slakken is volgens mij nog wel goed ook hoor).

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 sep 2023 13:36

Ja, dat werkt. Dat werkt zelfs zo goed dat je er alle slakken van de hele buurt mee aantrekt. :-D
En als je't blikje gewoon weggooit zonder er verder iets mee te doen, kruipen ze 's nachts gewoon terug uit je vuilbak. Slakken kunnen zich door ontzettend kleine openingen wurmen. En verdrinken doen ze ook al pas na uuuuren. Niet te doen.
Pletten of doorknippen oid is het enige dat werkt. Of ja, zout op strooien maar das wel heel erg gemeen.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 21 sep 2023 13:44

Loopeenden worden soms aan geschaft tegen slakken, die zijn gek op slakken.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”