kippenhok zit onder de luis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Yvonne van Gilst
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:32
Land: Nederland
M/V: V

kippenhok zit onder de luis

Berichtdoor Yvonne van Gilst » 26 aug 2014 10:53

Hallo allemaal,

Mijn kippenhok zit onder de luis, het gaat niet om bloedluis maar om die kleine, beige beestjes die ook snel op je armen/ hoofd zitten als je dichtbij komt. Nu heb ik onlangs het hele hok van binnen en van buiten gereinigd met mijn stoomreiniger en er was geen luis meer te zien, schoon materiaal er in maar de kippen gaan niet naar binnen. 's Avonds keek ik nog even naar mijn hok en tot mijn grote teleurstelling wemelt het weer van de luizen, duidelijk te zien op de buitenkant van het hok, dus zeker weten zitten ze ook binnen. Ik heb ondertussen heel wat berichten gelezen over de bestrijding van luizen in het kippenhok, maar welk middel werkt nu het best?
Over het behandelen van kippen is iedereen vrij duidelijk, Beaphar 404, maar over de behandeling van het hok? Ik lees teleurstellende verhalen dat de volgende dag de luizen weer vrolijk terug zijn in en op het hok.
Kan iemand mij vertellen welk middel ik het best kan gebruiken zodat ik niet eerst allerlei dure middelen hoef te gebruiken die achteraf toch niet werken? Ik hoor het graag.

Yvonne

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kippenhok zit onder de luis

Berichtdoor buldog » 26 aug 2014 11:53

Het is onmogelijk op je vraag een passend antwoord te geven.
Ik wou dat ik het kon dan had ik mijn schaapjes op het droge. :gutgut:
Allereerst moet je denk ik vaststellen over welke beestjes het in jou geval gaat.
Het bestrijden is echt heel soort afhankelijk.
En ik denk dat je een paar zaken door elkaar haalt.
De 404 spray wordt hier op het forum meest geadviseerd tegen VEERLUIS.
Die heb jij dus niet want die zitten niet in en op je hok maar alleen op de kippen zelf.

Denk veel eerder dat het toch bloedluizen zijn in je hokken.
Bloedluizen zien er verschillend uit als ze vol bloed gezogen zijn en als ze dit nog niet zijn.
En dan heb je ook nog de Noorse bloedluizen

maarten1
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 mei 2013 16:45
Land: nederland
M/V: M

Re: kippenhok zit onder de luis

Berichtdoor maarten1 » 26 aug 2014 12:07

Hoi Yvonne,
Ik heb recent ook last van luis gehad,
veel geprobeerd, veel adviezen hier gelezen, had niet het succes wat ik wilde.
Ik heb nu als laatste middel minus mite gekocht € 14,95 geloof ik voor 1 kilo, te verdunnen met water en hok met kwast en roller binnen ingesmeerd, dit na opdrogen weer bekeken of ik plekjes had overgeslagen en dan maar weer gesmeerd.
De legnesten zijn uitneembaar bij mij en dan als ik nog iets zag smeerde ik dat weer in.
Tot nu toe na ruim 2 weken eindelijk niets meer (misschien zo lang het duurt).
Het is waarschijnlijk weer 1 van de vele adviezen maar beter te veel dan niets weten hoe anderen er mee handelen.
Succes Maarten

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kippenhok zit onder de luis

Berichtdoor Fryske » 26 aug 2014 13:04

Ik klop het af voor dit jaar, maar vorig jaar ook bloedmijt gehad. Niet in de aantallen die jij benoemd want als ze al aan de buitenkant zitten......

Bij mij hielp simpele slaolie prima! Gewoon alle naden en kieren, waar de mijt ook maar ziet insmeren. Dit herhaal je steeds weer! Zeker na een week, twee weken niet denken het is schoon, want de duizenden eitjes komen ook nog uit.

Voor mij zou het alternatief zijn gehele hok in de Dasty spuiten ( superontvetter van de Wibra) Dit een goede week/rwee weken en dan zou je ze inclusief de uitgekomen eitjes kwijt moeten zijn.

Om je kipjes te beschermen kun je onder de stok, die iets korter is dan het hok, oliebakjes plaatsen. Uiteinden van de stok daar zet je plaatjes op zodat de kippen s'nacht niet tegen de wand zitten. Onder de stok kan je dan ook nog een randje vaseline smeren. Dit heb ik trouwens ook rondom aan de achterzijde van de twee plaatjes aan de uiteinden van de stok.

Is dit de reden dat ik geen bloedmijt heb dit jaar? Geen idee, sommigen hebben jaren geen last en dan ineens wel. Sinds ik dit systeem gebruik hebben wij geen bloedmijt meer dus voorlopig......

maarten1
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 mei 2013 16:45
Land: nederland
M/V: M

Re: kippenhok zit onder de luis

Berichtdoor maarten1 » 26 aug 2014 15:39

Ook uitgebreid behandeld door Laura Ingels hier
onderwerp
Besmetting met bloedmijt - ter lering


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten