lam, rare bulten en sterfte

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
nounka
Land: Belgie
M/V: V

lam, rare bulten en sterfte

Berichtdoor nounka » 01 okt 2014 09:35

Dag allemaal,

Ik hoop via dit forum iets te weten te komen over een vreemde aandoening die de kippen van mijn schoonmoeder hebben.
Misschien start ik het beste met te omschrijven hoe de kippen zitten.

Het is een grote ren van zo'n 6 op 6 ( geschat ) erin staan enkele fruitbomen en notenbomen. Ook is er een soort riet dat erg snel groeit.
Er staan verschillende kleine hokjes in waar ze kunnen schuilen en een groot nachthok en legnest.

Zo zijn er twee rennen.
In het ene zitten voornamelijk sierkippen ( 9 ) als zijdehoenen, kippen met rare veren aan hun oren, ...
In het tweede zitten grotere soorten. ( 6 ) Meer zoals een gewone legkip, Koekoeken... Hier in ook een kleine vijver bij voor enkele eenden. ( 5 stuks )

De twee rennen kunnen niet bij elkaar. ( als ze echt willen zouden ze kunnen vliegen, maar dat doen ze niet )
Enkel de konijnen kunnen in de twee stuks via hun buizenstelsel. ( Er zijn 2 dwerg en 2 middenmaat konijnen )

Nu heeft mijn schoonmoeder al sinds juni veel last met haar kippen.
Het begon toen een van hen ( een koekoek ) plots niet meer kon staan. En enkele dagen later waren er twee anderen die hetzelfde hadden. Na een week of zo konden de twee anderen weer wel uit de voeten. Maar de koekoek bleef eigenlijk slecht. Het heeft vele weken ( zeg maar revalidatie ) geduurd voordat ze terug kon staan en stapte. Nu gaat ze nog wel iets mank, maar ze doet gezellig mee met de rest.

Iedereen blij dat het over was.
Maar dan lagen plots de twee hanen ( 1 van elke ren ) dood neer.
En gelijkertijd is weer een kip die terug last lijkt te krijgen om te stappen.

Maar alsof het nog niet genoeg is,... nu kregen alle kippen rare bollen rond hun ogen. Dierenarts zei dat het niets erg was en ze gewoon maar oogzalf moest gebruiken.
Dat deed mijn schoonmoeder dus. Ze heeft de ogen van alle kippen dagelijks verzorgd met teramycine en alle kippen zijn nu terug genezen.
Op het jongste kuiken en de oudste koekoek na.
Het kuiken heeft aan een van zijn ogen iets dat lijkt op een maiskorrel.
De oudere hen die heeft verschillende kippenhuidkleurige bulten rond de twee ogen. Erg lelijk zicht en ze heeft zich ook verstopt in een hoekje tussen het riet. ( dus foto nemen lukt niet )

Het jong heb ik wel op foto kunnen zetten.
Afbeelding

De dierenarts zegt dat het niets is.
Maar om eerlijk te zijn, lam, sterftes, bulten,... ik begin te denken dat ze ziek zijn. En dat de brave man zijn boeken over gevogelte best eens terug ter hand neemt.

Om het hele verhaal nog mooier te maken.
naast het kippenhok van mijn schoonmoeder is er een weiland en aan de andere kant liggen ook kippenrennen.
Daar zijn ook enkele lamme dieren geweest en enkele sterfgevallen ( ook van hanen ).
En nog leuker, mijn eigen moeder had in haar kippenhok ook 3 kippen die even niet konden stappen maar na enkele dagen ook weer rondstjokten.

Er moet toch een ziekte zijn die dit doet gebeuren. Iets dat met wilde vogels of zo meekomt. Want dit lijkt me nu wel iets veel te toevallig.

Alvast bedankt.

Moest iemand dat weten zou ik het graag horen.

sjoeke
Land: belgie

Re: lam, rare bulten en sterfte

Berichtdoor sjoeke » 01 okt 2014 17:24

Ik denk dat de kippen leukose hebben,het zou ook marek kunnen zijn, maar bij marek heb je geen uitwendige gezwellen.dit is uiterst besmettelijk en dodelijk.feitelijk zou je een dode kip eens open moeten snijden om te kijken voor inwendige tumoren.je kunt ook een sectie laten doen bij de dierenarts en ik dacht dat op het forum ook een addres is waar je de kip naar op kan sturen. P.s. zoek een betere dierenarts....

nounka

Berichtdoor nounka » 02 okt 2014 13:11

Heb me over de twee ziektes wat zitten inlezen.
k vond het wel raar dat de uitleg over de ziektes nogal een goede lijn gaf over de uitbraaktijd. ( tot 15 weken kunnen ze Marek opdoen, nadien leucose )
En ik heb een kuiken ( minder dan 15 weken ) en een oude kip ( aantal jaren ) die ziek zijn. Dan zouden het die twee verschillende ziektes moeten zijn? Of lees ik dit verkeerd?

sjoeke
Land: belgie

Berichtdoor sjoeke » 02 okt 2014 13:35

Ik zou eerder op leukose gokken dan marek in dit geval.gewoon vanwege het feit dat ze langs de buitenkant gezwellen tonen.zowiezo zal je toch een diagnose moeten laten stellen door de dierenarts om zeker te zijn.verder besmettingsgevaar zal je moeten afwachten en als de dierenarts hetzelfde constateerd zal je de besmette groep er van tussen moeten halen .neem zeker geen nieuwe kippen!

nounka

Berichtdoor nounka » 02 okt 2014 20:48

Ok

bedankt voor de hulp.

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 06 okt 2014 16:31

zoek eens op pokken; dat is nu de tijd van het jaar, en je omschrijving en foto komen overeen.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”