Multivitaminen voor kippen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jasmijnvx
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2015 14:30
Land: Nederland
M/V: V

Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor Jasmijnvx » 03 mei 2015 22:45

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een kipje (29 april), een serama. Ik heb het idee dat ze door de verhuizing en veranderingen een beetje verzwakt is. Ik had ook het idee dat ze bij de fokker in een iets te kleine ruimte zat met iets teveel kippen. De fokker betreft ook een oudere man die dus niet alles zo goed bijhoudt zoals ik dat doe.
De symptomen die ik waarneem bij ons kipje: schudden, krabben, niezen, stilzitten, slapen overdag (bij slecht weer, zoals vandaag). Ik heb al bruine luis geconstateerd, waarvoor ik morgen iets ga halen. Wat gebruiken jullie daarvoor? Ik ga morgenochtend naar de Welkoop.
Dat krabben en schudden kan dus opgelost worden. Voor het niezen, wat geen snot is want daar zijn verder geen symptomen van, wilde ik iets van multivitaminen geven om de conditie en de weerstand te verbeteren. Ik weet van mijn eerste kippen die ik had dat ze ook wat niesden, maar dat is uiteindelijk weer vanzelf weggegaan. Aangezien dit een wat kleiner kipje is wat wat zwakker is, wilde ik haar wat helpen.
Ik ben nu dus ook alert op symptomen van coccidiose, want dat betreft bolzitten, overdag slapen, weinig eten en drinken, etc. De laatste dagen was het beter weer en hebben de kippen vaak losgelopen in de tuin. Toen liep ze rond en scharrelde wat, en pikte veel gras. Dus toen zag ik nog geen vreemde dingen. Zou het gewoon door het slechte weer komen? Ons sabelpootkrieltje loopt wel gewoon rond door het hok als het regent.
Ohja, de nieuwe kip is al zo'n anderhalf jaar oud, en zou dus al moeten leggen, maar ik heb hier nog niets gezien. Kan dat nog steeds komen door de verhuizing of zou dit ook veroorzaakt kunnen worden coccidiose?
Onder de zitstok heb ik een mestplank, en daar liggen allemaal gezonde poepjes op (uit een stuk, niet te nat, donker deel en wit deel). Ik heb wel gezien dat ze ook een keer een heel klein normaal poepje had met een waterplasje eromheen. En ook een keer dat er alleen een soort transparant belletjesachtig slijm uitkwam. Vooralsnog geen bloed.

Help mij!

x Jasmijn

PS Er is geen bloedluis in mijn hok. Tijdje geleden wel last van gehad, maar alles schoongemaakt en zoals gewoonlijk ingespoten met antibloedluisspray. Nu is alles weg. Zal er wel op letten.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor sjoeke » 04 mei 2015 07:28

Het kan zijn dat ze verzwakt is door de luizen,of dat ze luizen heeft omdat ze verzwakt is.een vitaminekuurtje kan zeker geen kwaad ,je kunt deze krijgen in druppelvorm in de dierenwinkel en je mag dit aan al je kippen geven.hou haar evengoed scherp in de gaten.

Jasmijnvx
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2015 14:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor Jasmijnvx » 04 mei 2015 09:06

sjoeke schreef:Het kan zijn dat ze verzwakt is door de luizen,of dat ze luizen heeft omdat ze verzwakt is.een vitaminekuurtje kan zeker geen kwaad ,je kunt deze krijgen in druppelvorm in de dierenwinkel en je mag dit aan al je kippen geven.hou haar evengoed scherp in de gaten.

Ik heb multivitamine gekocht, maar antiluis voor kippen hadden ze niet, alleen voor duiven. Ik ben net nog even gaan kijken en ik zag dat ze traanogen heeft en snotterig doet. Help!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor jantien » 04 mei 2015 09:26

Diertje vandaag na laten kijken door een DA, dan zul je gerichte medicatie krijgen.

Jasmijnvx
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2015 14:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor Jasmijnvx » 04 mei 2015 11:30

jantien schreef:Diertje vandaag na laten kijken door een DA, dan zul je gerichte medicatie krijgen.

Heb net gebeld, ik ga vanmiddag langs. Ik heb haar nu apart gezet. Haar adem klinkt als grommen. Heb nu wat multivitamine door haar eten gedaan, maar ik weet niet of ze wel gaat eten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor jantien » 05 mei 2015 17:18

En, wat heeft de DA geconstateerd?

Jasmijnvx
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2015 14:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Multivitaminen voor kippen

Berichtdoor Jasmijnvx » 05 mei 2015 20:56

jantien schreef:En, wat heeft de DA geconstateerd?

Het was inderdaad snot en ze had ook langeveerluis. Druppeltjes tegen luizen gehad, antibiotica, pijnstiller/ontstekingsremmer en dwangvoeding. Kostte in totaal 74 euro :o

Ben ook meteen naar de fokker gegaan om verhaal te halen, aangezien we deze kip net vijf dagen hadden. Hij zei dat hij er ervaring mee heeft en hij wilde wel haar behandelen. We hebben ons geld van de kip teruggehad en we houden contact over de gezondheid. Ik was er aan de ene kant wel blij mee, omdat ik nu in mijn examenperiode zit, dus ik heb het ontzettend druk met schoolwerk. De medicatie moest twee keer per dag toegediend worden en de dwangvoeding ook. Al met al een hele hoop werk en het toedienen is niet zo makkelijk en ook niet echt een pretje voor de kip zelf. Ik heb daar ook helemaal geen ervaring mee, dus dat zou nog een heel gedoe worden.
Aan de andere kant had ik graag willen doen als ik tijd had. Ik ga na mijn middelbare school diergeneeskunde studeren en het had dus een goede ervaring geweest (ook al wil ik niet de richting van pluimvee gaan doen).

Ik heb ook onze andere kip druppeltjes tegen luizen e.d. gegeven en het hok ingespoten met anti-beestjes-spray. Ik let erg goed op deze kip, maar tot nu toe niets op aan te merken en ze eet vrolijk zo een hele bak voer leeg. Is erg actief en drinkt goed. Ik blijf haar de zeker de komende zeer goed in de gaten houden. Ik heb zelf ook wat medicatie liggen, dus als ik het minste of geringste snotje of niesje hoor, gaat het er meteen in. De dierenarts zei dat de kip niet per se besmet hoeft te zijn. Op de bijsluiter van de medicijnen staan ook de bijwerkingen en die zijn niet mis. Vandaar dat ik zo aanpak. Alle delen die de zieke kip aan heeft geraakt, zijn schoongemaakt.

x Jasmijn


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten