Pokken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
yena
Land: belgie
M/V: V

Pokken

Berichtdoor yena » 11 dec 2015 14:12

Helaas hebben 2 van onze 12 kippen pokken op hun kop... Ik heb hun apart gezet in het magazijn in een rennetje, zodat ze afzonderlijk zitten van de rest. Voorbije dinsdag is de dierenarts alle kippen komen inenten tegen de pokken, om verdere verspreiding te voorkomen, en de noodinenting zou ook bijdragen tot het herstel van mijn 2 zieke kipjes.
Deze 2 zijn er helaas erg aan toe, en hun beide oogjes zitten compleet dicht.... Ik ben de ene al 4 dagen aan het dwangvoederen, en de andere at zelf nog, tot gisteren..... Dus ook maar dwangvoederen dan.
Ik maak een mengeling van krachtvoer Harrisons bird foods, recovery formula (veel eiwitten!!), en kattenvoer Hills AD doe ik er ook een beetje onder. Dit leng ik aan met water met een antibioticum erin, alsook een stevige dosis vitamines. Verder stip ik de pokken 1x daags aan met jodium tinctuur. En Metacam pijnstilling/ontstekingsremmer geef ik ook 1x daags.
Maar beterschap komt er voorlopig niet.... Enig idee hoelang het kan duren eer ze er kunnen doorkomen?
Hoeveel dwangvoer geven jullie aan een gewone kip (in ml)? Ik geef van de mengeling 30ml per kip, 2x daags. Is dat voldoende?
Ik vind het zo erg hoe ze erbij zitten. Ze doen nauwelijks nog iets, slapen de hele dag en ogen zeer zwak :( . Omdat hun beide oogjes dicht zitten, zien ze uiteraard niet veel tot niks, dus dat zal wel de hoofdoorzaak zijn dat ze zo kalm zijn en niet eten.
Ik weet alleen niet goed hoelang ik dit de kans moet geven. Volgens de dierenarts zijn ze er erg aan toe, maar hij heeft er al betere geweten die er niet zijn doorgekomen, en slechtere die het wel gehaald hebben.... Het is ook een keuze om door te zetten, of niet.
Maar het dwangvoederen is telkens zo'n gevecht vind ik...
Sinds gisteren heb ik hun rennetje in het magazijn omwikkeld met noppenfolie, en er een elektrische verwarming bijgezet, zodat ze iets warmer zitten. Welke temperatuur is ideaal voor zieke kipjes? Ik denk dat het nu in hun rennetje een 12gr is, maar de kipjes kruipen toch sowieso tegen de verwarming aan in het stro. Dus dat is wel oké denk ik.
Iemand ervaring met zo'n kipjes die de pokken erg op hun kop hebben?
Alvast bedankt voor jullie advies !!

sjoeke

Re: Pokken

Berichtdoor sjoeke » 11 dec 2015 15:53

De verwarming mag je in ieder geval hoger zetten,als ze warmer zitten sparen ze energie.Je mag ze ook binnen in huis zetten zo kun je ze beter in de gaten houden.Je doet alles wat je kunt .Het is nu een kwestie van aanhouden.

yena

Berichtdoor yena » 11 dec 2015 16:21

Oké Sjoeke, bedankt !
We volharden nog even, in de hoop dat het tij snel keert.

sjoeke

Berichtdoor sjoeke » 11 dec 2015 17:02

Welk antibioticum hebben ze gekregen en hoelang zijn ze al ziek?

yena

Berichtdoor yena » 11 dec 2015 18:13

Ze zijn al een 8-tal dagen ziek, maar ik ben nog maar 4 dagen met de behandeling bezig. Mijn eigen dierenarts zei eerst dat ik enkel Metacam kon geven. Dus ik heb een dierenarts laten komen vanuit Lummen (naar Antwerpen...) (dierenkliniek Galluvet) om de kippen in te enten, en die heeft deze behandeling aangeraden (jodium, vitaminen, antibiotica e.d.) Zij laten de antibiotica en vitaminen e.d. specifiek maken voor hen. De antibiotica heet Polyser (is Enrofloxacine). Zij behandelen ook kippen op industrieel vlak (kwekerijen e.d.) en hebben blijkbaar veel ervaring met deze ziektes.
Net de kippetjes nog behandeld en de verwarming wat hoger gezet. Op hoop van zegen !! Maar hun kopje ziet er echt slecht uit :( . Hun ogen compleet dicht en gezwollen.... Ik doe er ook 2x per dag oogzalf rond het oog zelf, maar het is zelfs niet meer te zien waar het spleetje van het oog is.
We geven niet op !! Wordt vervolgd...

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 dec 2015 09:45

Ik denk dat je moet doorzetten, Hoemoeilijk dat ook is.
Je hebt goed advies van je DA's .
Hoe lang het gaat duren, ik heb er geen idee van.
Ik heb dit gelukkig nooit aan de hand gehad.
Wens je wel heel veel succes en hoop dat de dieren er weer bovenop komen, goed werk in ieder geval :duimop:

yena

Berichtdoor yena » 12 dec 2015 12:04

Bedankt Jantien :duimop:

Jan Bollen
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor Jan Bollen » 12 dec 2015 20:34

Als je kan meermalen per dag de pokken aantippen met jodium dan drogen de pokken rapper uit en vallen af.

yena

Berichtdoor yena » 13 dec 2015 10:54

Oké Jan, bedankt.
Ik doe het nu 2 keer per dag met jodiumtinctuur.
Ik zie voorlopig niet echt beterschap. 1 van de 2 kipjes valt ook steeds precies in slaap als ik haar dwangvoeder (haar kop valt constant voorover). Dat lijkt me geen goed teken... Heel haar nek en kop staan volledig gezwollen van de pokken...
Soms twijfel ik of ik door moet gaan met de behandeling... :cry: Ik ben nu sinds voorbije dinsdag bezig, dus zal het nog enkele dagen de kans geven.
Wordt vervolgd.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 13 dec 2015 11:17

Misschien heb je iets aan dit topic
viewtopic.php?f=10&t=58275&hilit=Pokken

Edit juiste link geplaatst

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”