Sectie kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Sectie kip

Berichtdoor sjoeke » 21 dec 2015 21:10

De meeste van de legkippen werden bij mij van de ene op de andere dag lusteloos.Bol zitten en de dag erop of een paar dagen erna al dood.Het ging ook altijd vooraf met windeieren.1 van mijn laatste slachtoffers had eiconcrement en is daar overnacht aan gestorven.Zelf nog geen waarschuwing bij deze kip.Ik ben met alle zieke dieren altijd naar de dierenarts geweest en een mestonderzoek laten doen.Ze hebben nooit iets kunnen vinden.Ik heb ook wat gekruiste krielkippen lopen en deze zijn altijd fit en gezond gebleven.Ik heb krielen die al 7 jaar oud zijn.Ik moet geen legkippen meer hebben,ik vind het altijd weer jammer dat ze weer zo snel sterven.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Sectie kip

Berichtdoor lnge » 21 dec 2015 21:59

sjoeke schreef:Meestal krijgen de legkippen na 2 jaar een probleem met het legapparaat.Ik heb ook legkippen gehad en deze zijn ook niet oud geworden.Persoonlijk zou ik de kippen niet opsturen voor sectie.Ik zou gewoon geen legkippen meer nemen.Het scheelt een hoop ellende....en verdriet.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als de sectie op de afdeling pathologie wordt gedaan, kan dat best wat kosten en als je dan de uitslag krijgt als tumoren aan de uterus of eileiders, is dat iets wat heel voorspelbaar was en verder geen risico is voor andere kippen. En dit is iets wat heel erg veel voor komt bij kippen. Ik heb ook eens sectie laten verrichten en toen kwam dat er ook uit, en er werd ook bij verteld dat dit vaak voor komt.
Dus gewoon nieuwe kipjes halen.
En als je legkippen 'redt', dan komen er voor de kipjes die jij redt meteen weer nieuwe in de plaats. Dus dan zijn andere arme kippen de pineut :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sectie kip

Berichtdoor Trea » 21 dec 2015 22:22

En als je legkippen 'redt', dan komen er voor de kipjes die jij redt meteen weer nieuwe in de plaats. Dus dan zijn andere arme kippen de pineut :puppydogeyes:


Deze stelling klopt grotendeels wel maar ... alle kleine beetjes helpen.... hoe meer mensen zelf kippen hebben, hoe minder eieren we nodig hebben uit de bio-industrie.

En wie zelf geen kippen heeft zou toch minstens bio of vrije uitloopeitjes kunnen kopen om het ergste dierenleed te vermijden.

En Marian: Veel succes met het vinden van nieuwe kippen! Als je er nu een kip bij zoekt die mogelijk broeds wordt in het voorjaar (geen legkip) dan kun je zelfs een nestje kuikens overwegen. Is erg leuk om een keer te doen als je een oplossing hebt voor de jonge haantjes!

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Sectie kip

Berichtdoor Marian » 21 dec 2015 22:25

Kippen kopen blijft hoe dan ook moeilijk voor mij. Ik had er heel lang over nagedacht. Als ik ze bij een fokker zou kopen worden daar speciaal eieren voor uitgebroed en wat gebeurt er dan met de haantjes???
Deze kippen waren er al en zijn een afschuwelijk leven bespaard gebleven. De boer wilde ze eerst niet verkopen aan mij want ze hadden nog niets opgebracht. Na lang aandringen mocht ik er 3 hebben.
De eieren geef ik weg aan mensen die anders eieren gekocht zouden hebben in een supermarkt.

Laatst las ik de kop van een artikel dat ze een kip aan het "maken" waren die nog meer eieren kon leggen. Heb het artikel maar niet gelezen. Ik word er alleen maar erg boos en verdrietig van.

Het blijft moeilijk voor mij.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Sectie kip

Berichtdoor Marian » 21 dec 2015 22:29

Trea schreef:
En als je legkippen 'redt', dan komen er voor de kipjes die jij redt meteen weer nieuwe in de plaats. Dus dan zijn andere arme kippen de pineut :puppydogeyes:


Deze stelling klopt grotendeels wel maar ... alle kleine beetjes helpen.... hoe meer mensen zelf kippen hebben, hoe minder eieren we nodig hebben uit de bio-industrie.

En wie zelf geen kippen heeft zou toch minstens bio of vrije uitloopeitjes kunnen kopen om het ergste dierenleed te vermijden.

En Marian: Veel succes met het vinden van nieuwe kippen! Als je er nu een kip bij zoekt die mogelijk broeds wordt in het voorjaar (geen legkip) dan kun je zelfs een nestje kuikens overwegen. Is erg leuk om een keer te doen als je een oplossing hebt voor de jonge haantjes!


Tja.... De haantjes..... Ik heb er al een en gelukkig klaagt de buurt niet. Het is er een die ergens anders weg moest vanwege de buren. Haantjes wordt je volgens mij niet kwijt en ik wil niet dat ze gedood worden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sectie kip

Berichtdoor Trea » 21 dec 2015 22:37

Als je niet wil dat hanen worden gedood moet je ook geen leghennen houden, geen eieren eten en geen kip eten.
Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik zeg niet dat je dat zelf moet doen (doe ik ook niet, het idee alleen al :huil: ) maar het is wel je kop in het zand steken als je denkt dat je wekelijks een aantal eieren kan eten zonder dat daarvoor af en toe (ergens) een haan/hanenkuiken voor moet sneuvelen.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Sectie kip

Berichtdoor Marian » 21 dec 2015 22:53

Trea schreef:Als je niet wil dat hanen worden gedood moet je ook geen leghennen houden, geen eieren eten en geen kip eten.
Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik zeg niet dat je dat zelf moet doen (doe ik ook niet, het idee alleen al :huil: ) maar het is wel je kop in het zand steken als je denkt dat je wekelijks een aantal eieren kan eten zonder dat daarvoor af en toe (ergens) een haan/hanenkuiken voor moet sneuvelen.


Ik ben veganist. Ik eet dus geen kip en ook geen eieren.
Ik ben ooit met kippen begonnen omdat iemand van zijn kippen af wilde en ik de ruimte had. Het leek me ook wel leuk. Dat gebeurde tot een paar keer toe. De Wyandotte's op de foto kreeg ik van een dierenarts die ging verhuizen. Ik heb ook sabelpootjes gehad. Ook gekregen. Dit waren de eerste kippen die ik gekocht heb.
(Met de eerder geschreven achterliggende gedachte)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Sectie kip

Berichtdoor Trea » 22 dec 2015 00:12

Wow, respect. Bijzonder hoor Marian. Ja, nu snap ik voor 200 % dat je niet het risico wil nemen op nog nog een haan.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Sectie kip

Berichtdoor monique » 22 dec 2015 07:30

Gewoon maar even ter info...Ik heb nog 2 leuke meiden in de opvang die een huisje zoeken :mrgreen:
Hollandsekuifhoenkriel met een wild kapsel en een brabanter (geloof ik) met ook best een wild kapsel ;) zijn grappig en niet schuw bij ons.
Dumpkipjes, dus helaas weet ik geen achtergrond (en is het ook niet echt dichtbij.. :roll: )

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Sectie kip

Berichtdoor jantien » 22 dec 2015 09:23

Als je in de omgeving komt Monique, dan heb ik altijd wel een plekje voor ze he :-D


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten