Kip heeft diaree, wat te doen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor Trea » 23 feb 2016 19:56

Het is zo te horen erger geworden. Een kip die midden in de tuin in haar eentje gaat slapen lijkt me ziek. Dat is m.i. niet van een beetje verkeerd eten.

Toch naar een DA? Je kan eerst nog mestonderzoek laten doen om te zien of dat iets oplevert. Als je het geen probleem vindt om ermee naar een dierenarts te gaan is dat natuurlijk ook een optie.

Houtskool zit aan verbrand hout. Heb je een vuurkorf, houtkachel of een open haard met wat (schone) resten hout/houtskool, dan kun je die geven. In de winkel/tuincentra kun je dat iig zomers ook kopen, maar let wel op dat het puur is (geen briketten of zo).

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor Roan12 » 23 feb 2016 20:21

Ik zeg zo snel mogelijk of liefst morgenvroeg gelijk naar een dierenarts met verstand van kippen! Neem gelijk ook een vers mestmonster mee voor onderzoek.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor sjoeke » 24 feb 2016 09:20

Heeft ze nu nog steeds last van diarree?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor jantien » 24 feb 2016 12:46

Dunne flatsen betekent niet automatisch diarree.
Als ze diarree hebben zie je ze ook een vies achterste hebben.
Maar als een kip meer stilzit dan wat doet, dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen en hulp van een DA worden gezocht, waarbij op z'n minst een meststaal moet worden onderzocht.

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Kip heeft diaree, wat te doen? En zit heel stil en bol

Berichtdoor Kirsten+ » 09 mar 2016 18:04

Ja, en waar haal je houtskool vandaan? Mijn barnevelder (lichtbruin wit) is ook al heel lang niet meer aan het leggen, staat veel stil in een hoekje, ogen (half) dicht en diarree. Ik weet niet wat ermee aan de hand is. Misschien helpt het als we gewoon een weekje geen groenvoer geven en geen brood? Alleen 's ochtends grof graan en 's middags legmeel en grit? En dus houtskool en ORS, maar hoe doe je dat houtskool?
Zo snel mogelijk hulp, alsjeblieft! (Dankjewel;). )
Kirsten

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor jantien » 09 mar 2016 19:32

Ik weet wel wat je er mee aan moet, in ieder geval op z'n minst zsm de mest laten onderzoeken.
Waarom denk je dat er dierenartsen zijn.....

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor Kirsten+ » 09 mar 2016 19:36

Ja hoe doe je dat dan met houtskool en waar haal he het vandaan? Mijn barnevelder is flink rustig en ze zit maar bol ogen half dicht , wel redelijk eten, drinken ook, diarree. Paarse kam gekregen met grijs, beetje kleiner. Zielige geluiden. Ik zal ORS geven, Frintline, Baycox (niet allemaal tegelijk heur maar in goede doseringen afwisselend en niet te vaak. Ook hebben we nu schotten voor de meeste openingen van het hok die overdag openkunnen maar snachts tegen de tocht (voor de diarree?). En dan zal ik ook houtskool doen , als iemand weet hoe ik het kan krijgen en hoe te doseren? En hoe te geven?
Dankje, alvast
Kirsten

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor jantien » 09 mar 2016 19:41

Nee, je moet geen houtskool gaan geven, of baycox ( waar denk je dat je vandaan moet halen, juist DA ;) ) of wat anders.
Je moet met dat dier naar een DA en op z'n minst zoals net al gezegd de mest in ieder geval MORGEN !!laten onderzoeken.
Is het dat je niet waard dan einde maken aan het lijden, want dat doet het dier dus nu, het is ziek.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor danielb » 09 mar 2016 19:53

jantien schreef:Nee, je moet geen houtskool gaan geven, of baycox ( waar denk je dat je vandaan moet halen, juist DA ;) ) of wat anders.
Je moet met dat dier naar een DA en op z'n minst zoals net al gezegd de mest in ieder geval MORGEN !!laten onderzoeken.
Is het dat je niet waard dan einde maken aan het lijden, want dat doet het dier dus nu, het is ziek.


volledig eens met Jantien.
je zit nu al 16 dagen verder zonder resultaat en waarschijnlijk is het nog erger geworden.
of je wacht gewoon en probeert vanalles EN MISSCHIEN gebeurd er wel een mirakel :mrnono:
of je kipje lijd gewoon verder tot het op een dag van langdurig afzien en lijden is gestorven :duimneer:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip heeft diaree, wat te doen?

Berichtdoor danielb » 09 mar 2016 21:04

blijkbaar een klein misverstand ;)
kirsten is niet de topicstarter van dit bericht,maar heeft wel ook een vraag hier gesteld :gutgut:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten