Kippenpokken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 18 aug 2016 13:26

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum.

3 jaar geleden ben ik begonnen met kippen houden, zijdehoentjes. Zeer lieve beestjes, waar ik me enorm aan heb gehecht. Spijtig genoeg ben ik dit jaar, zoals velen hier lees ik, geraakt door de kippenpokken. Mijn haantje is vanochtend overleden. Ik heb nog een hen en een kuiken die beiden ook door de ziekte aangetast zijn. De hen heeft zweren aan haar kop en ziet er ziek uit. Oogjes zijn bijna volledig toe. Het kuikentje gedraagt zich normaal, maar begint ook zweren te hebben. De andere 3 hennen vertonen, tot nu toe, nog geen symptomen.

Ik ben ze beginnen kuikenkruimel te voederen, omdat ik gelezen heb dat dit wat extra vitamientjes bevat. Anders krijgen ze gezondheidsmix met graan, mais en wat legkorrel in.
De zweren ben ik met Isobetadine beginnen verzorgen. Er hing ook een beetje een infectiegeur rond de hen....:s
We geven ze ook AB, in geval van een bijkomende infectie. De ''gezonde kippen'' behandelen we mee.
De drinkbakken zijn ontsmet, het kot ook.
Zijn er nog suggesties?

Heb de DA gebeld, maar die zegt dat ik weinig meer kan doen. Voor noodinenting is het te laat. Dus als het tegenzit ben ik al mijn kippetjes kwijt :'(

Nog een vraagje: volgende maand verhuis ik. Daar gaan de kippen 10 are grond hebben, waar ze zich kunnen laten gaan. Hier zitten ze een beetje te klein, wat volgens mij hun ziekzijn ook een beetje heeft bevorderd. Was van plan een zestal kippen te houden + een haantje erbij. Nu ben ik mijn haan kwijt en zijn de kippen ziek. Sowieso ga ik er een aantal bijhalen. Ik ga ze ook een nieuw hok geven.

Hoe pak ik dit best aan? Ik vermoed dat ik de huidge kippen in quarantaine ga moeten houden voor een zekere periode, als ze het overleven? Anderzijds wil ik ze hier zo snel mogelijk weghalen, want dat virus persiteert blijkbaar lang en kan voor een herinfectie zorgen....:s

Iemand ideeën hoe ik dit praktisch het best aanpak?

Sorry voor de vele vragen, maar heb nog niet zoveel ervaring. Zeker niet met de kippenpokken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Fryske » 18 aug 2016 16:01

Welkom op het forum maar wat een nare reden! Helaas lijkt er op dit moment een epidimie gaande. Ik heb een informatief stuk gevonden waar ook wat oplossingen instaan voor dierenartsen. Mss. dat die van jou hier wat mee kan?

Ik zou de kippen zolang je niet zeker weet of ze gezond zijn naar het nieuwe terrein brengen. De pokken zijn zeer besmettelijk!

Ik ga je er veel succes en sterkte mee wensen!

Kippenpokken en de behandeling

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken

Berichtdoor José » 18 aug 2016 16:07

Wat je nu doet is goed. Hier ook wat info over pokken: viewtopic.php?f=10&t=80308

Ik zou zeker wachten met nieuwe dieren toevoegen tot de pokken weer helemaal over zijn. En zelfs dan nog enkele maanden wachten. Bijvoorbeeld in het voorjaar pas nieuwe dieren toevoegen. En goed controleren en bestrijden van eventuele bloedmijt en muggen. Dat laatste is heel lastig, maar kan schelen.
Verder dan maar hopen dat ze genezen en er niet aan onderdoor gaan. Succes!

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 19 aug 2016 00:08

Hun hok wordt elke week uitgekuist en ik gebruik diatomaarde. Sindsdien weinig tot geen last van bloedluis. Er zijn wel veel muggen en hier komen ook veel wilde duiven.

De hen ben ik beginnen dwangvoeren. Haar ogen zijn toe en die ziet niks meer. We zien wel.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippenpokken

Berichtdoor José » 19 aug 2016 00:21

Goed. Geef je haar ook vocht met een pipet? Want ook dat zal ze niet uit zichzelf vinden.

Probeer muggen zoveel mogelijk te voorkomen door geen stilstaand water in plantenpotten, kleine vijvertjes, emmers en gieters te laten staan. Is een tip die ik toevallig vandaag tegenkwam, alleen dan in verband met tijgermuggen. Die komen op stilstaand water af en leggen daar eitjes. Uitroeien door dat water consequent weg te gooien en de potten/gieters ondersteboven te bewaren is dan zinvol, lijkt me.

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 19 aug 2016 00:39

Heb ze bij het voeren 20ml water gegeven. Ze was verzwakt, maar haar krop was wel weer wat gevuld met eten en vocht. Die was helemaal leeg.

Ik heb ze nu kuikenmeel gevoerd, maar ging wel niet echt vlot. Nu heb ik wat legkorrel in water opgelost om zo een papje te hebben. Ga er morgen proberen kleine balletjes van te maken....zal mss vlotter gaan.

Zal morgen eens nakijken of alle stilstaande waterbronnen weg zijn. Ben zelf door een tijgermug gestoken...nog nooit zo op een beet gereageerd. :s

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 21 aug 2016 20:58

Update: kuiken en hen zitten apart. Hebben een doos op een warm plekje boven vloerverwarming. Kuiken eet nog, maar heeft veel pokken bijgekregen. Ogen zijn nog open.

Hen nog niet beter, maar sinds dwangvoeren niet verzwakt Ogen potdicht, maar heb oogzalf besteld. Heb hier ook ergens gelezen dat sudocrem in combinatie met braunol zalf ook helpt. Dus gaan we proberen.

Andere kippen nog (steeds) ok.

Dank u voor de tips allemaal. Is echt verschrikkelijk om mijn kippen zo te zien.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Kippenpokken

Berichtdoor Joke Kra » 21 aug 2016 21:59

Ik heb er geen verstand van, maar wel veel sterkte gewenst! Zo te lezen bent u toegewijd aan uw kipjes, dus ik hoop dat het goed komt!

Gebruikersavatar
TGerulus
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016 11:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenpokken

Berichtdoor TGerulus » 22 aug 2016 14:04

https://tgerulus.wordpress.com/2016/08/22/9/

Dit was onze zieke hen. Is vandaag, terwijl ik haar aan het verzorgen was, doodgevallen. Is helemaal niet aangenaam om te zien, een kip die sterft.

Wat denken jullie hiervan? Dit zijn toch pokken of vergis ik mij? Want ze gaan hier allemaal dood ....De andere drie hennen nog steeds symptoom vrij.

Gebruikersavatar
ekster
Berichten: 401
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:04
Land: nl
M/V: V

Re: Kippenpokken

Berichtdoor ekster » 22 aug 2016 14:21

Sterke gewenst, TGerulus. Moet vreselijk zijn om te zien gebeuren! Ik had er nog nooit van gehoord, alleen van mensenpokken en koeienpokken. Maar nu weet ik het ook als het hier ook ooit gebeurd.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten