Kip had maden en nu een grote wond

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Scat97
Land: Nederland
M/V: M

Kip had maden en nu een grote wond

Berichtdoor Scat97 » 19 sep 2016 19:16

Een van mijn kippen had tot onze grote schok gister een hele grote wond vol met maden. Wij hebben haar ontmaad en in een zout bad gedaan voor een tijdje. Alle maden lijken nu (gelukkig) weg te zijn. Alleen is er nu een gigantische wond die er een beetje vervelend bij hangt (zie foto)
[img][IMG]http://i1042.photobucket.com/albums/b429/dogbreath971/IMG_20160918_150107_zpsooayjpa9.jpg[/img]

Het is geen gat maar meer een flap die naar de fotograaf hangt zeg maar. Die flap is zeg maar de spier die eigenlijk de bovenkant van de vent hoort voor te stellen.

De kip is heel calm behalve als ik de flap aanraak. Ik heb er een plijster op geplakt en haar terug bij de rest gezet (die pikken haar niet ofzo).

Wat raden jullie aan om te doen? Ik denk eigenlijk dat er iets van een hechting nodig is... Maar ik weet niet of de dierenarts dat kan... Iemand ervaring?

danielb
Land: Belgie

Re: Kip had maden en nu een grote wond

Berichtdoor danielb » 19 sep 2016 19:51

daar zitten vandaag of morgen terug vliegen rond met als gevolg dus ook maden.
kans is groot dat er zowiezo nog vliegeneitjes in de kip bevinden.
als het mijn kip was,dan had ik hem al meteen gehemeld.
of je gaat er morgen of vandaag nog mee naar een dierenarts die dat HOOGSTWAARSCHIJNLIJK in uw plaats zal doen.

Scat97

Berichtdoor Scat97 » 19 sep 2016 19:56

Nee wij denken dat de eitjes in poep op de huid zijn gelegd, waarna de maden dus de wond hebben gemaakt. We zien d'r echt als een huisdier dus we zouden het heel erg vinden om haar om te moeten leggen. Daarnaast ziet ze er nog vrolijk uit met haar andere kippen. Ook eet en drinkt en poept ze nog dus dat zijn eigenlijk allemaal positieve dingen toch??

Kan hechten dan echt niet?

José
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor José » 19 sep 2016 20:15

Als ik het goed zie hangt er dus een flap onder de cloaca?
Hechten kan niet meer, de wondranden zijn al dicht. Dus dat groeit alleen aan elkaar als ze weer open worden gesneden. En dan nog is de kringspierfunctie van de cloaca weg. Dus bij poepen en een ei leggen komt ze in de problemen. Ten tweede is wat hierboven ook gezegd wordt: je kan niet zien hoe het -ook inwendig- met maden en vliegeneieren zit. En zoals je nu ontdekt hebt: dat kan heel snel heel fout gaan!
Op zich kunnen maden een wond heel mooi schoon eten, maar dat moet dan zodanig dat ze op tijd worden verwijderd. Bij dit soort wonden kan je dat eigenlijk niet reguleren en de kans is dan ook heel groot dat er een heel vervelend gevolg op komt, namelijk inwendig maden en opgegeten worden.
Ik sluit me bij Daniël aan: ook bij mij ging deze kip heel snel hemelen. Lievelingskip of niet.

Scat97

Berichtdoor Scat97 » 19 sep 2016 20:25

Nee de flap is boven de cloaca. Dus de flap is het bovenste deel van de kringspier. En die trekt ook nog samen. De kip legt zoiezo nog maar heel weinig eieren dus dat zal niet een probleem worden. We zijn nu trouwens al een dag verder (die foto is van gister) en er zijn geen nieuwe maden bij gekomen. Achter in de wond is ie ook nog nat maar bij de randen is het wel wat droger geworden.

Ik denk dat ik morgen maar naar de huisarts ga. Ik zou zoiezo nooit zelf een kip durven 'hemelen'. Alleen de gedachte al :|

frankip
Land: nl

Berichtdoor frankip » 19 sep 2016 21:04

Denk dat je huisarts zich rot :gutgut: schrikt als je ineens een kip voor hem/haar zet.

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 19 sep 2016 21:06

frankip schreef:Denk dat je huisarts zich rot :gutgut: schrikt als je ineens een kip voor hem/haar zet.

:gulzig:

Scat97

Berichtdoor Scat97 » 19 sep 2016 21:17

Hahahha heeft ie tenminste ook weer eens wat variatie :puh2:

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 19 sep 2016 21:29

Dierenarts dan maar. ;)

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 19 sep 2016 22:32

Als je deze foto van een cloaca bekijkt zie je dat dit direct onder de staart zit. Dus als bij jouw kip de cloaca een stuk lager, onder de flap zit, vraag ik me af waar het fout is gegaan.... :kater: :krab:

https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”