Herkenbare ontlasting?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 24 sep 2016 12:38

Een van de dames heeft wormen. Ontlasting is gisteren onderzocht. Was eerst huiverig voor coccidiose, maar niet het geval.
Heb een kuur voor drie dagen meegekregen, Panacur. De wormen moeten er met de ontlasting zelf uitkomen.

Gisteren begonnen en vanochtend lag er het een en ander onder de dame die zeker wormen heeft. Kon er alleen niet echt een worm in ontdekken... maar ben alleen die overduidelijke wormen gewend. De worm die ze heeft schijnt in de blinde darm te zitten en hardnekkig te zijn.
Iemand idee wat dit is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor tuff cookie » 24 sep 2016 16:57

Volgens mij komt dat van een beschadigde darm. Zelf heb ik nooit tijdens een worm kuur gezien dat de kip wormen uitpoepte. Wel van dit soort poep op de foto.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 24 sep 2016 17:51

Heb ook nog zitten zoeken en wat jij schrijft komt daar mee overeen. Had dit nooit eerder gezien.
De foto's zijn alleen niet zichtbaar. Althans... niet bij mij.

viewtopic.php?f=28&t=23540

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor tuff cookie » 24 sep 2016 20:31

Wat je kan doen is na de wormkuur proberen de darmen te helpen herstellen. Bijvoorbeeld probiotica geven en oregano door het voer doen. Af en toe klein beetje lijnzaad geven, (niet te veel) is goed voor de slijmvliezen. Voorlopig geen groenvoer, dat kunnen de darmen nu niet verteren. Stress werkt negatief op de darmen. Misschien ook vitaminen geven.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor José » 24 sep 2016 22:50

En net als bij mensen met een verstoorde darmwerking door AB: yoghurt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 25 sep 2016 14:45

Dank voor de adviezen.
Gaat alleen niet echt goed met haar... poep ziet er redelijk goed uit, ze eet en is alert, echter... lijkt wel of ze evenwicht soms niet kan bewaren. Blijf haar goed bijvoeren, hopelijk knapt ze de komende dagen op. Anders maar weer naar de DA.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor José » 25 sep 2016 15:27

Het slijmerige in de ontlasting op de foto is waarschijnlijk ook veroorzaakt door een ontsteking in de darm. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld chronische bronchitis bij mensen, dan hoest men ook schuimend slijm op.
Misschien toch het zekere voor het onzekere nemen en er een kuurtje AB aan toevoegen. Als dat tenminste samen kan met de Panacur. Maar als ze al wankel loopt is ze óf ver heen door uitputting, óf er speelt nog iets anders mee in het totaalplaatje. Te denken valt aan beroerte, epilepsie. Uitputting lijkt me de meest waarschijnlijke. Ja, ik zou toch maar weer de DA raadplegen. Zit niet echt mee. Succes!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 25 sep 2016 15:44

Dank José.
Te ver heen is ze denk ik niet. Het is nog een jong dier en moet haar plek in de groep nog vinden. Ook qua eten. Zal haar apart van de rest zetten, kan ze tenminste rustig en genoeg eten. Ik voeder haar nu apart en dan eet ze als een bouwvakker.
Hopelijk is het "alleen" die worm... en knapt ze de komende dagen op.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor tuff cookie » 25 sep 2016 17:33

Als ze haar plek nog moet vinden in de groep dan denk ik dat stress meespeelt. Misschien inderdaad goed om haar voorlopig apart te zetten. Wel zo dat ze elkaar kunnen blijven zien zodat ze niet vervreemd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Herkenbare ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 25 sep 2016 18:11

Dank voor het meedenken. :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten