Broedse kippen en dode kippen ernaast

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Niki
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2016 13:07
Land: Nederland
M/V: V

Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor Niki » 15 jun 2017 10:47

Hallo,

ik weet niet of hier al een topic over is, ik kon het niet zo gauw vinden. Kunnen kippen in hun broedsheid zo fel zijn dat ze andere kippen doodpikken, bv om het nest te beschermen?

De situatie is als volgt.

We hadden 13 kippen bij elkaar, samengevoegd uit 3 eerdere koppels van 6/5/2 kippen.

Twee weken geleden werd er één broeds, een week later ging haar zus er gezellig naast zitten en nog een halve week later kwam er een grotere zwarte ook nog eens bovenop zitten. Ondanks dat deze laatste kip van origine uit een ander koppel komt en ondanks dat het pittige felle tantes zijn, stonden ze dit gezelschap toe.
We hebben geprobeerd de derde apart te zetten maar dit lukte niet, dus heb ik de eieren die ik onder haar wilde leggen 20cm naast het bestaande druk bezette nest gelegd. Dat werkt, dus hebben ze het nu iets ruimer en heeft de derde haar eigen eieren (ook zij kan fel uit de hoek komen en ik weet niet wat ze zou doen als de eieren van de eerste twee zouden uitkomen).

Nu het punt. Sinds de broedsheid zijn er op vreemde wijze vorige week en vandaag twee kippen dood aangetroffen, in de buurt van het nest. Aan de eerste kip was de borst kaal (gepikt), de tweede kip zie je niks aan. Van de tweede dode kip had ik toevallig vanmorgen gezien dat die op het randje tussen het eerste en tweede nest zat, mogelijk om een ei te leggen of ook broeds, ze reageerde echter niet 'broeds' zoals de anderen. Het nieuwste nest van de zwarte kip was toen even onbewaakt omdat ze eten ging halen. De nu dode kip was er op dat moment niet op gaan zitten. Een paar uur later treffen we haar vlak ernaast dood aan.

Ik weet niet of er een virus heerst (de rest oogt gezond) of dat ze inderdaad te dicht in de buurt bij de broedse tantes zijn gekomen, of dat het gewoon toeval is. Heeft iemand suggesties of soortgelijke ervaringen?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor jantien » 15 jun 2017 11:07

Check maar eens op bloedluis...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor danielb » 15 jun 2017 23:14

als ik het goed begrijp was het laatste slachtoffer geen broedse hen???

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor Trea » 15 jun 2017 23:44

Nu (in het donker) is de goede tijd om te controleren op bloedluizen. Met een zaklamp bij de hennen schijnen en kijken of je rode spinnetjes (rode vogelmijt) ziet weglopen. Bloedluizen/vogelmijten houden niet van licht en kruipen dan in spleten.

Als je veel bloedluizen hebt worden de kippen leeggezogen. Ze verzwakken dan. Een broedse hen verzwakt ook door het broeden, minder eten en minder beweging. Daardoor is ze extra vatbaar voor uitputting door de bloedluizen. En zal ook sneller iets gaan mankeren door de mindere weerstand.

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor Frankkip » 16 jun 2017 08:22

En afgezien van de bloedluis, wordt er zovaak geadviseerd ZET BROEDSE KIPPEN APART. Het gaat zo vaak fout. Of door kippen die er eieren bijleggen , of door kippen die hun nest beschermen.

kromme85
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2016 15:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor kromme85 » 16 jun 2017 14:28

Idd Broedse kippen apart zetten. Zeker als er andere kippen nog eieren bij willen leggen. Dit gaat niet vaak goed ivm teveel eieren onder de hen omdat er steeds nieuwe eieren bij komen.

Het lijkt me niet dat deze kippen dood gepikt zijn door de broedse kippen. Als kippen elkaar dood pikken kun je dit zeker wel zien aan de dode kip. Er zullen dan altijd wonden te zien zijn.
Bloedluis of een andere mijt/luis klinkt veel aannemelijker in dit geval.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor Trea » 16 jun 2017 16:36

Hallo Niki, weet je al of je bloedluizen hebt? En of het er veel zijn? En trouwens ook nog sterkte met je verlies. Dat was ik in alle consternatie even vergeten.

Niki
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2016 13:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor Niki » 25 jun 2017 10:27

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties! Sorry dat ik zo laat reageer, ik had geen idee dat er reacties binnen bleven stromen (ik dacht dat ik daar zoals gewoonlijk updates van zou krijgen in mijn mail...)

Bedankt voor de tips, bloedluis was mogelijk wel de oorzaak. We hebben die sowieso bestreden. Hadden we in ons vorige zelfgemaakte hok nog geen last van gehad dus die optie was me helemaal ontschoten. Nu zijn we verhuisd en hebben we kippen in een oud vies slecht onderhouden hok. We willen er sowieso een nieuw bouwen. Vooralsnog geen dode kippen meer in elk geval!

Kippen apart zetten werkte bij ons niet, ze pikten het gewoon niet. Toen ik echter een eierravage aantrof 's ochtends heb ik het maar weer geprobeerd met 2 van de 3 (even aanzien hoe het liep). Ze zijn echter weggelopen.. één ei was al uit aan het komen maar helemaal afgekoeld. Heb haar onder de derde kip gelegd maar ik vrees het ergste, geen spoor meer van dat kuiken.
Nu trof ik vanmorgen weer een eierravage aan, er blijft niks van over! Ik snap niet wat er mis gaat, behalve dat het een rot hok is waar de broedse kippen te weinig op zichzelf kunnen zitten.

Ik zal reacties nu beter in de gaten houden, ik zie ernaar uit want vindt dit heel frustrerend :(

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse kippen en dode kippen ernaast

Berichtdoor peertje » 25 jun 2017 13:44

heh... dat klinkt niet best allemaal! wel goed dat je een van de oorzaken hebt gevonden, nu de rest nog 'normaal' krijgen... sterkte! :ja:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten