Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 22 jul 2017 08:04

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een serieus probleem.

Vanochtend was al de derde ochtend dat mijn zijdehoen niet op haar eitjes zat. Ik had de eieren al een beetje opgegeven en dacht dat het aan haar onervarenheid lag (1e keer bevruchte eieren eronder). Tot dat ik zag dat ze beneden in het hok een beetje slaperig stond, gek! Ik pakte haar op (wat normaal ook al een hele opgave is, maar nu liet ze het zo toe). En na goede inspectie zag ik het, bloedluis!!! Wat nu?

Ik heb gelijk beide kippen ingesprayd met 404 en ook het nacht/broedhok. Was dit verstandig? Een maand geleden had ik een heleboel roofmijt uitgezet en ik dacht eigenlijk dat die hun werk goed deden. Maar zeker nu na het sprayen zie ik beneden ook echt een heleboel bloedluizen, ze verplaatsen zich natuurlijk.. Zelfs op die voer'bak' krioelt het, bah bah bah! En ik inspecteer het hok echt regelmatig.

En dan over mijn kip nog maar niet te spreken, ze is van de 1e op de andere dag zo mak dat ik maar hoop dat ze het red..

Wie kan me helpen met een plan van aanpak? Het hele hok sprayen? Of weer meer roofmijt bestellen? Of iets anders? En mijn kip? Is ze nog te redden en hoe knapt ze het snelste op? Ze is echt heel mak en slaperig nu, gister leek ze nog gezond.. Mijn andere kip lijkt gelukkig nog wel vol energie.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Jan Bollen » 22 jul 2017 08:13

Tegen bloedluis helpt het niet om de kippen te sprayen. Je zet de kippen best in een kartonnen doos. De bloedluis kruipt dan in het karton. Na een uur zet je de kippen in een nieuwe doos dan zouden de bloedluizen weg moeten zijn. Die dozen zal je het best verbranden.
Als je roofmijten gebruikt moet je die hun werk laten doen in het hok. Je kan ook de kieren en naden van het hok insmeren met sla-olie. De olie zorgt er voor dat de bloedluizen geen zuurstof meer krijgen en sterven.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 22 jul 2017 08:53

Maar doe ik daar nu goed aan? Mijn kip staat in de hoek van het hok met z'n koppie naar beneden en zijn vleugels 'slap', gaat echt niet goed dus..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kip La La » 22 jul 2017 09:42

Kip direct uit dat hok halen!
En Jan Bollens advies opvolgen.

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Frankkip » 22 jul 2017 09:44

Haal ze zo snel mogelijk weg uit de bloedluissituatie, geef ze goed voer , gekookt ei , meelwormen , rundergehakt , evt kattevoer. Zodat ze zo snel mogelijk opknapt, en niet teru in het hok totdat je de bloedluizen onder controle hebt.Zoek eens na op het forum, Jantien weet een goed middel .

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 22 jul 2017 10:27

Ik heb hem in een doos gezet en wat water en voer proberen te geven. Twee minuten later al schreeuwen, stuiptrekkingen en dood.. Ik ben erg verdrietig, wat is dat snel gegaan:(

Onze andere kip is nu in de ren. het hok heb ik gesloten. Zo op het oog is die andere gezond en heeft geen last van luizen.

Maar wat is nu wijsheid? Ik snap dat hij vannacht (en waarschijnlijk langer niet in het hok kan), ik moet dus een tijdelijk verblijf regelen.. Maar hoe weet ik zeker dat mijn andere kip geen luizen heeft en hoe maak ik hem luisvrij? Anders verspreid hij natuurlijk ook weer luizen in het tijdelijke verblijf. En gaan luizen ook in de ren en in het zand zitten?

Mijn schoonvader gaat kijken voor een brander en dan...?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Jan Bollen » 22 jul 2017 10:37

Een brander helpt niet. Je blaast er eerst een deel mee weg en die komen gewoon weer terug. Die bloedluizen blijven niet op de kipjes.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 22 jul 2017 10:49

oke daar kwam mijn schoonvader mee, een varkensbrander ofzo.. maar als dat niet helpt, wat helpt dan wel echt? Het hele hok weg of zijn er minder drastische oplossingen? mijn andere kip is nu al aan het zoeken naar zijn maatje :( Is de ren wel 'veilig' of gaan ze ook in het zand zitten?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kip La La » 22 jul 2017 10:53

Ze verstoppen zich bij daglicht in kieren en gaten.
En gaan in het donker op de kip zitten om bloed te zuigen.
Als een kip op het nest blijft zitten gaat het zuigen door.
Dus buiten het hok in het daglicht zal de bloedluis zich normaliter niet begeven.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help! Broedende kip geteisterd door bloedluis

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 22 jul 2017 11:01

Ja maar die kip is nu dus al dood, ik probeer mijn andere kip nu te redden. Ik ben op zoek naar oplossingen om het hok echt luisvrij te krijgen en de andere kip natuurlijk ook.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten