Kip Niest

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Skadi
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:45
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Kip Niest

Berichtdoor Skadi » 15 aug 2017 14:39

Hoi!

Ik heb een kipje dat niest al langer dan een maand. Eerst nieste ze elke paar minuten en nu is dat al wat minder. Ben al 2 keer met haar naar de dierenarts geweest en daar heb ik antibioticum gekregen (Bactrimel) en nu is haar ontlasting en speeksel onderzocht (flinke kosten!). Uit dat onderzoek kwam niks speciaals, ontlasting was goed en er is een bacterie in haar speeksel gevonden maar misschien geen slechte bacterie. Om er zeker van te zijn wil die dierenarts de kip wéér antibiotica geven..

Nu weet ik niet wat ik moet doen, want na de eerste keer antibiotica geven heb ik van een extreem tamme kip een wat bangig kipje gemaakt omdat ze niet opgepakt wil worden meer. Plus het heeft geen drol geholpen. De eerste dierenarts gaf toe niks van kippen af te weten, en deze waar ze ons nu naar toe hebben gestuurd is pas enkele maanden open en heb er ook niet echt een professioneel gevoel bij eerlijk gezegd. En om nu wéér naar een andere te gaan, waar we ook geen geld voor hebben op dit moment want alles komt tegelijk hier: zieke dieren en een auto kapot die niet door de keuring komt etc.

Wat raden jullie aan om te doen? Is er een middeltje wat ik eerst kan proberen? En is er een betere/minder traumatische manier om dit toe te dienen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Niest

Berichtdoor tuff cookie » 15 aug 2017 17:38

Je kan Ornipar van Koudijs proberen, is voor de luchtwegen.
Maar ja, kost ook geld.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip Niest

Berichtdoor Trea » 15 aug 2017 19:32

Als een kip niest zonder snot kan ze er ook zelf overheen komen. Ik heb zelf een kuiken gehad dat wel 6 weken heeft geniest. Maar die er wel doorgekomen en helemaal opgeknapt.

Zorg bv. voor goed eten (evt kuikenvoer) en als extra geen granen maar vers groenvoer zoals gras en kruiden.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip Niest

Berichtdoor José » 17 aug 2017 08:44

Inderdaad Ornipar van Koudijs! Zeer aan te bevelen. Maar dan daarnaast zeker geen AB meer geven want dat zit elkaar in de weg. Succes!

Gebruikersavatar
Skadi
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:45
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip Niest

Berichtdoor Skadi » 17 aug 2017 09:04

Bedankt voor jullie antwoorden!

De dierenarts wilde een goedje wat ik weer in haar mondje moet spuiten elke dag, hierdoor ging ze van tamme kip naar bangig kipje de vorige keer dus dat wilde ik niet. Toen belde de dierenarts dat hij had overlegd en stelde Novamox voor om door het drinken te doen.

Wat is jullie ervaring daarmee?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip Niest

Berichtdoor José » 17 aug 2017 10:38

Novamox is wederom een AB. De eerste behandeling heeft al niet geholpen en waarschijnlijk het kipje zelfs nog meer ondermijnd qua weerstand. Nu weer AB, maar dan via het drinkwater. Slechter kan je het niet verzinnen, want: 1. Hoeveel drinkt een kip per dag, voldoende of te weinig om werkzaam te zijn? en 2. moeten eventuele andere kippen dan ook maar noodgedwongen meedrinken van dat AB water. In hun geval onnodig en zelfs helemaal fóut! En als je naast het AB water nog gewoon water neerzet zal je kip kiezen voor het schone water en dus helemaal die troep niet binnen krijgen.

Mijn advies is: stop met die AB, stop met die dure dierenarts en bestel de Ornipar. Zonder flauwekul, ik heb geen aandelen in Koudijs.

Maar ik schaar me wel in de toenemende populatie die dierenartsen en hun eeuwige 'we weten het niet dus we gooien er maar AB tegenaan' in de ban doen. Onbenullen!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip Niest

Berichtdoor jantien » 17 aug 2017 11:37

Je zou inderdaad de ornipar kunnen proberen als ze alleen maar wat niest en er verder niet echt ziek van is.
Het is wat anders als ze er echt ziek van is, dan heeft ze een goede AB nodig en dat is in het geval van snot doxycycline, welke verkrijgbaar is bij een DA. Dit is een geel poeder wat door het water gemengd wordt dus niets geen ellende van in bekje te moeten spuiten. En als een kip zo ziek is dat het AB nodig heeft zet je het sowieso apart en zal alleen zij het binnenkrijgen en ook niet ergens anders kunnen drinken.
Novamox ken ik helemaal niet ivm met niezen of iets, lijkt mij idd geen DA die echt verstand van kippen heeft. Misschien even een rondje bellen of er eentje in de buurt zit met wel verstand van kippen? Kan je veel,ellende en geld schelen ;)

Gebruikersavatar
Skadi
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:45
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip Niest

Berichtdoor Skadi » 17 aug 2017 11:57

De dierenarts zei dat er wél een bacterie in haar slijm (of weet ik veel wat ze hebben afgenomen, met wattenstaafje) zit, en die hiermee wil aanpakken. Ze komt overigens apart van de andere dieren, heb al een constructie bedacht waar ze genoeg ruimte heeft.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Niest

Berichtdoor tuff cookie » 17 aug 2017 12:29

Novadox is doxycycline.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip Niest

Berichtdoor jantien » 17 aug 2017 14:58

Novadox is doxycycline, novamox is amoxilline.
Is toch niet hetzelfde dacht ik.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten