preventief anticoccidiose geven ?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor Frankkip » 03 mei 2018 11:51

Hoewel ik ruim 45 jaar kippen heb , is dit eigenlijk de eerste keer dat ik kuikens uit de broedmachine heb. 8 serama kuikens van bijna 4 weken. Ze hebben al de tijd in de keuken in een bench gezeten , maar nu is het echt tijd dat ze ruimer gaan wonen. Ze zijn met bench en al naar het kweekkasje gegaan. Uiteraard met warmteplaat. Als ze vanmiddag wat gewend zijn gaat de deur van de bench open en kunnen ze de hele kas gaan verkennen. Vanavond weer in de bench. Maar mijn vraag , eigenlijk aan Jantien en Fryske , moet ik ze preventief anticoccidiose in het water geven ? i.v.m stress en veranderde omgeving e.d. ? Heb altijd kuikens met kloek gehad , en daar hoefde ik niet verder naar te kijken . Ook omdat het seramas zijn ? Misschien extra kwetsbaar ? Ze kunnen nu door de gaasdeur ook kennis maken met de andere kippen , een oud koppel brahma`s .

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor tankton » 03 mei 2018 11:54

Zou het niet doen, niet ziek = geen medicatie.

Nu schijnt er in kuikenmeel al genoeg te zitten, maar dat weet ik niet zeker. Dat lees je alleen af en toe...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2018 12:55

Ik geef het niet preventief. Het zit ook niet in mijn kuikenmeel. Wel heb ik altijd uit voorzorg een fles Anti-Coccidiose van Koudijs in huis. Heb drie/vier jaar geleden coccidiose bij de kuikens gehad die net buiten zaten. En zoals altijd....in het weekend. Over al die tijd een keertje moeten gebruiken. Werkte prima!

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor Frankkip » 03 mei 2018 12:57

Ik heb ook zo`n fles van koudijs staan , nog niet gebruikt , maar al jaren voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor jantien » 03 mei 2018 14:45

Wat leuk serama's , wel wat anders dan de brahma's he :mrgreen:
Nee, ik geef ook niets ter preventie.
Ook ik heb Koudijs klaarstaan maar bij verdenking bel ik toch altijd even mijn DA voor ESB3.
Gewoon goed blijven opletten, maar dat weet je wel :gutgut:

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: preventief anticoccidiose geven ?

Berichtdoor Frankkip » 03 mei 2018 19:53

Mijn brahma`s zijn toch nog favoriet, maar de hen wordt dit jaar 10 , en legt dus niet meer, het leek me wel grappig om zo`n stel van die smurfen te hebben rondrennen. Heb ooit eerder een koppeltje gehad , maar is toen helaas aan de vos ten prooi gevallen. Maar ze waren ook heel leuk.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten