Marek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Monica87
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018 17:03
Land: Nederland
M/V: V

Marek?

Berichtdoor Monica87 » 02 jun 2018 22:29

ik heb sinds maart 3 sabelpootkrielen rondlopen. Ze zijn nu zo’n 5 maand oud en mijn eerste kippen. Veel verstand heb ik er dus nog niet van...
Eentje begon vorige week wat te manken met het pootje. Bij nadere inspectie zag ik een beetje bloed zitten op een afgebroken veertje. Leek verder niks ernstigs, viel ook niets aan te zien of voelen. Heb na info gezocht te hebben op dit forum, de kip elke dag met de pootjes even in de biotex gezet.
Dit om een eventuele ontsteking te voorkomen.
Gaandeweg de week leek ze op te knappen dus ik dacht dat dat veertje het probleem was. Vanmorgen ging het ineens slechter. Ze kwam het nachthok niet uit, leek niet meer te kunnen lopen. Een paar uur geleden lag ze ineens onderaan het trappetje. Ik heb haar apart gezet en voer en water gegeven. Dat eet en drinkt ze wel gewoon. Staan lukt niet. Beide poten liggen recht vooruit, ze kan de poten bewegen maar kost moeite. Wel kijkt ze helder uit de ogen.
Als ik op internet zoek dan lijkt Marek nog wel het meest op wat ik zie. Morgenvroeg vraag ik de fokker om advies. Mocht het marek zijn, dan lijkt het me voor hem ook zinnig om te weten.
Ik vrees wel dat het einde oefening is voor deze kip. Het advies is dan ook met name voor de andere kippen. Hoe verder bij zo’n ziekte? Moet de boel ontsmet, kan ik de kippen houden of moeten ze preventief doodgemaakt worden? Hoe gaan jullie hier zelf mee om?
En wat te doen met een dode kip? In een zakje in de container of moet ie naar de gemeente oid?

(Voor de helderheid: ik wacht niet tot de kip vanzelf doodgaat. Zelf durf ik (nog) niet om haar uit het lijden te verlossen. Ben gek op mijn kipjes en ze beginnen net mooi tam te worden... Zou trouwens niet eens weten hoe. Maar man is morgen weer thuis en wil deze nare klus wel klaren.)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Marek?

Berichtdoor Trea » 02 jun 2018 23:09

He wat naar. Ik duim voor je dat t nog goedkomt maar t klinkt niet goed.

Een kip die ter ziele is kun je in je eigen tuin begraven. Maar je krijgt mogelijk wel brandnetels op die plek. Je kan haar waarachijnlijk ook in n afbreekbare bio-plastic zak doen en in de groene kliko. Ik deed dat in ieder geval wel met exit-kuikens.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Marek?

Berichtdoor Fryske » 03 jun 2018 09:29

Wat sneu! Marek komt gelukkig niet zo vaak voor als men soms wel eens doet geloven. Maar het kan wel natuurlijk. Maakt ze van haar voet ook een klauwtje? Soort verkramping? Want dat is vaak een teken. Ze heeft de leeftijd wel voor het uiten van Marek. Of je kipjes ook besmet zijn....Dat is gissen. Ik weet van mensen die bewezen een kip aan Marek hebben verloren en daarna nooit geen problemen hebben gehad. Anderen die meerderen hebben verloren. Het vervelende is dat ze bij de geboorte al besmet zijn.

Ik vraag me af of er misschien een ontsteking aan de binnenzijde van de poot zit omdat je van de week natuurlijk ook die beschadiging zag. Maar ja, aan twee poten? Ik zou het je zo niet durven zeggen.

Wens je iig. heel veel sterkte!

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Marek?

Berichtdoor Frankkip » 03 jun 2018 10:31

Trea stop toch eens met mensen bang maken met doemscenario`s . Brandnetels als je een kipje van 800 gram begraaft ? Hoe haal je t in je hoofd. Geef goede raad of geen raad. Als het kipje niet gered kan worden is dat erg genoeg . Als er werkelijk brandnetels moesten groeien op een plaats waar kippen begraven waren, zou hier menige hoek vol netels staan na ,zeg 48 jaar kippenhouden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Marek?

Berichtdoor jantien » 03 jun 2018 12:18

Sabelpootjes staan erom bekend bijzonder marekgevoelig te zijn en dit klinkt daar heel erg naar vrees ik, pootjes vooruit, helder om zich heen kijkend, waarschijnlijk ook prima eten en drinken, alleen het lopen wil niet meer.
Is inderdaad einde oefening, maar dat betekent niet dat de andere dieren dit ook hoeven krijgen.
Bij mij was het meestal een eenling die deze verschijnselen kreeg, dus ik zou verder gewoon afwachten.
Kipje kun je inderdaad begraven (bij mij komen altijd overal netels, behalve waar ik lievelingskipjes heb begraven :gutgut: ) en anderen gaan in plastic zak in container, welke er ook maar het eerste komt. Meestal bij ons in de grote bedrijfscontainer.
Sterkte.

Monica87
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018 17:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Marek?

Berichtdoor Monica87 » 03 jun 2018 14:05

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact gehad met de fokker, en deze bevestigde het vermoeden al. Toch echt Marek... gelukkig nog steeds geen symptomen bij de andere kippen, hopelijk blijft dat zo.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Marek?

Berichtdoor jantien » 03 jun 2018 14:39

We zullen voor je duimen :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 17 gasten