Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 25 aug 2018 17:55

Eftjes een update. Nog geen straf spul gebruikt omdat ik nog steeds geloof dat het anders kan, niet dus. Zerox one shot hielp niet. Diatomeeenaarde in het hok gedaan. Na 2 dagen een test met wc rol. Deze morgen zat er 1 luis in de rol. Dik en bloedrood nog nooit zo een grote bloedluis gezien. Drukte hem dood was een bloedplasje. Raar toch maar 1 luis in die rol. Dan doe ik een test door langs de wanden te wrijven met een wit servetje. Diatomeeenaarde aan het doekje en ik geen luis. Ik had een wit beschermingspak aan met kapje want weer luis in mijn haar zag ik niet zitten. Ik denk nog, zou het gelukt zijn ? Zie ik plots wat luizen op mijn pak. Heel licht gekleurde beige piepkleine. Ik begreep het niet. Ze springen toch niet, hoe komen die op mijn pak terecht ? We zullen dus verplicht zijn om het tuinhuis weg te doen. Op een andere plaats in de ren moet iets nieuws komen, geen groot hok meer, net genoeg voor de 7 kippen en met effen planken. Misschien zonder bodem zodat je het kan opheffen om regelmatig te kuisen en controleren ? Tis maar een idee hoor, we weten het zelf niet meer maar willen het kippenhouden voorlopig nog niet direct opgeven, maar ik ben wel verdrietig :(

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor jantien » 25 aug 2018 18:27

Zolang je geen straf spul hebt gebruikt is het onzin om gelijk je hok maar weg te doen.
In nieuw hok krijg je geheid ook weer problemen met bloedluis.
Of je moet gewoon faliekant tegen het gebruik daarvan zijn....je eigen keuze.....

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 25 aug 2018 18:47

We zullen het toch moeten proberen met bymite want een hok vol bloedluis kan je toch niet afbreken. Ik heb nu een laag van die diameteeenaarde in het hok. Mag dit blijven liggen als ik bymite zal proberen, ik ben zo bang van die luizen die op mij zouden zitten dat ik het niet zie zitten om erin te scharrelen om het weg te nemen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor jantien » 25 aug 2018 19:52

https://youtu.be/PNx0rJ8ij9c

Kijk eens naar filmpje.
Helemaal leeghalen en alles zeiknat onderspuiten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Fryske » 25 aug 2018 20:12

Diatomeeenaarde is geen snelle verdelger. Duurt wel een dag of vijf voordat de meesten dood zijn. Vandaar ook altijd mijn tip om clusters of kieren en naden,etc in te smeren met (sla)olie. Wellicht vanwege de grote besmetting wat ruimer diatomeeenaarde gebruiken.

Zou het hok zeker niet wegdoen. De aanhouder wint.

ps. Bloedmijt springt niet voor zover ik weet. Beige is niet volgezogen of iets anders.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 26 aug 2018 18:00

jantien schreef:https://youtu.be/PNx0rJ8ij9c

Kijk eens naar filmpje.
Helemaal leeghalen en alles zeiknat onderspuiten.


Dankjewel we gaan het produkt halen bij de dierenarts en aan de slag

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor danielb » 26 aug 2018 21:18

bloedluis springt niet,maar laat zich wel vallen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Fryske » 26 aug 2018 21:46

Zou heel erg opletten wat je met de bodembedekking doet!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Chantal » 27 aug 2018 12:16

Fryske schreef:Zou heel erg opletten wat je met de bodembedekking doet!



Pfft, zeg wel, ik kan pas woensdag aan de slag, want je moet het hok 's morgens kunnen doen zodat het goed verlucht tegen de avond. Ik vertrek 's morgens al om 7u en kom pas 's avonds na 17u thuis. Vanaf woensdag ben ik de rest van de week thuis en zal ik aan het horrorklusje beginnen.
De bodembedekking is momenteel alleen maar een laagje diatomeeënaarde. Ik zal de domme fout van de vorige keer met de bodembedekking niet meer doen. Nu zal ik het direct in het hok zelf, in een grote vuilniszak steken, een sterke knoop in doen, nog eens overzetten in een andere vuilniszak en die zal ik goed verzegelen met duktape, zodat er niets kan ontsnappen. We wonen midden in een woonruimte en hebben geen plaats om iets te verbranden. Ik zal het dus direct naar het containerpark dragen voor de presser.
Waar ik nu wel superbang voor ben is toch de opruiming van de bodembedekking. Ik krijg al jeuk als ik eraan denk :( ik had een beschermingspak van mijn broer gekregen, maar die zit vol verfspatten en is donker van kleur. Ik kan dus niet zien of er een luis op zal zitten. Dan had ik een wit pak gekregen en een mondmasker van een collega. Die is echter uit een soort scheurbare stof met allemaal piepkleine gaatjes. Dus geen bescherming voor luizen en het produkt byemite.
Ik zal morgen naar een doe-het-zelf zaak gaan en kijken of ik een plastieken pak kan kopen die schilders gebruiken. Ik denk er zelfs aan om in een sportzaak een ouderwetse badmuts te kopen, ik ben als de dood dat ik weer luizen zal hebben. Sinds die uitbraak, en de luizen op mezelf, ben ik zo paranoia geworden, dan ik gans de dag het gevoel heb dat er iets over mij kruipt. Ik sta constant dicht in de spiegel te kijken of er niets is, of schud mijn haar boven de witte lavabo in mijn badkamer en kijk dan minutenlang met mijn bril of ik niets zie :gutgut: tja, het is komiek om te lezen, maar ik kom echt gek van die luizen.
In elk geval heb ik mijn lesje geleerd. Hopelijk helpt byemite, diatomeeënaarde en héél vaak smeren met olie aan de wanden om het bloedluis te houden voor mijn kippen. Ik zal ze ook nog eens moeten vangen om ze zelf nog eens een druppel te geven in de nek van het middel die ik kreeg van de dierenarts.
Het is zover gekomen dat ik nu zelfs bang geworden ben van mijn eigen kippen. We hebben er nog 7, mijn dikke brahmahennen zijn al 8 jaar, de legkippen worden 4 jaar. Hoe lang ze nog zullen meegaan weet ik niet, maar ik heb nu toch de beslissing genomen dat ik na de dood van mijn kippen nooit geen kippen meer moet hebben. Als ze allemaal dood zijn van ouderdom gaat het hok definitief weg en wordt de grote kippenren weer een stuk van onze tuin.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Update bloedluis (geen ruzie maken aub)

Berichtdoor Wyan » 28 aug 2018 10:37

Is diatomeeënaarde niet schadelijk voor pasgeboren kuikens. Bloedluis is erg hardnekkig en bijna niet weg te krijgen. Ik las over diatomeeënaarde maar er staat niet bij dat je het kunt gebruiken voor een kloek met kuikens. Wie weet raad?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten