Buik- en borstholte gevuld met lucht/gas...?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
DaveKim
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2017 09:19
Land: Nederland
M/V: V

Buik- en borstholte gevuld met lucht/gas...?

Berichtdoor DaveKim » 07 dec 2018 18:03

Ik heb één van mijn hennen binnen gehaald vanwege een nog onbekend iets...

Ze was al een paar dagen niet lekker toen het uiteindelijk woensdag echt niet goed ging. Bolzitten, bol aanvoelen en erg benauwd. Bij de dierenarts zijn een aantal foto's gemaakt, ze bleek vol met lucht/gas te zitten, buik- en borstholte. Ik kan niet anders omschrijven dan dat ze haar leeg hebben laten lopen, hier knapte ze snel van op dus heb ik haar weer meegenomen.

Nu twee dagen verder staat ze op mijn kantoor, eet en drinkt prima, verder gedraagt ze zich weer normaal. Staat nog wel op de metacam en TS-Sol. Dit wil ik afmaken en haar laten aansterken alvorens ze terug de ren in gaat..

Ik vraag me af of iemand weet wat dit nu eigenlijk was en hoe ik haar weer naar buiten krijg.... De DA had het over iets met een ventilwerking/luchtzakken.

Op mijn kantoor is het iets van 20 graden, eerst een 'tussen' dagje in het tuinhuis? Deze is verlicht maar niet geïsoleerd of verwarmd...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Buik- en borstholte gevuld met lucht/gas...?

Berichtdoor tuff cookie » 08 dec 2018 19:47

Nog nooit van gehoord.
Gelukkig gaat het nu weer goed.
Eerst een aantal dagen in het tuinhuis lijkt me een goed idee.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Buik- en borstholte gevuld met lucht/gas...?

Berichtdoor monique » 31 dec 2018 10:16

Wanneer een vogel bijv gepakt word door een roofvogel of een kat dan kan die met zijn/haar nagels of hoektanden punctiewondjes veroorzaken. Deze kunnen de luchtzakken doorboren en dan lekt er als het ware lucht uit dat meestal onder de huid gaat zitten.

Het scheuren van een luchtzak, gebroken ribben die longen beschadigen enz, vaak gevolg van een trauma kan ook lekkend lucht geven.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten