Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Berichtdoor Esther279 » 20 aug 2019 12:05

Hallo allemaal,

Terugkomend van een 3 weken uit-logeren vandaag mijn kippies weer in de tuin de vrije loop gelaten. Maar een klein half uurtje geleden kregen de kippen bezoek van een nieuwe wijk bewoner in de vorm van een kat met een gezonde hoeveelheid jachtinstinct. Gelukkig zag ik de kat over het hek heen springen en in de sluiphouding op de kippen afkomen. En kon 'm wegjagen voordat er een aanval was uitgevoerd.

Nu mijn vraag; kan een kat/poes een kip doden?

Ik snap dat een kat een aanval kan doen en een kip verwonden maar zijn ze ook in staat ze daadwerkelijk te doden? Als de kippen vrij lopen kunnen ze de kat (tijdelijk) ontvluchten. Als de kippen in de ren zitten (dit is het geval als er niemand thuis is) dan kan de kat er onmogelijk bij.
Ik heb 3 volwassen (grote) hennen en 3 kuikens van 13 weken. Ook de kuikens zijn al redelijk groot maar hebben nog niet het gewicht en flinkheid van een volwassen hen....

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Berichtdoor lnge » 20 aug 2019 19:52

Er zijn maar weinig katten die zich aan een kip wagen. Natuurlijk heb je altijd wel eens een uitzonderlijk exemplaar, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Ik heb een hele populaire tuin voor katten. Die komen van straten verder hier naartoe om op jacht te gaan naar vogeltjes en die zelfs houtduiven pakken :puppydogeyes: En ik heb hier ook een tijdlang een enorme halfwilde zwerver gehad die in de tuin woonde. Maar ze laten de kippen altijd met rust.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Berichtdoor Esther279 » 20 aug 2019 20:53

Hoi Inge,
Bedankt voor je reactie.
Al googlend kwam ik ook niet veel verhalen tegen dat een kat daadwerkelijk een kip dood. Maar de kat van vrienden komt gerust met een flinke duif thuis dus ik dacht nou misschien is een kip de volgende uitdaging voor een ambitieuze kat. :mrevil:
Nou goed, we gaan er maar vanuit dat het bij schijnjagen blijft. Was al bang dat ik mijn tuin tot 1,5m hoog potdicht moest gaan maken. :kopmuur:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Berichtdoor Kip La La » 20 aug 2019 21:12

Hoezo die 1,5 meter?

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kan een kat een (grote) volwassen hen doden?

Berichtdoor Esther279 » 20 aug 2019 21:35

Een kat maakt rara (hoge) sprongen
Mss wel 3,5m.... ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten