Vlieggrage kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Saarbicje
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2019 15:45
Land: Belgie
M/V: V

Vlieggrage kip

Berichtdoor Saarbicje » 28 aug 2019 07:19

Elise, 1 van onze 2 Cochins, houdt blijkbaar van vliegen. Ik heb nu gezien hoe ze uit haar perk ontsnapt en heb haar ene vleugel gewiekt. Nu slaagt ze er toch nog in om bovenop haar nachthok te komen (wat ik niet erg vind) en zo over de omheining te gaan. De omheining is ong. 1m20. Ook zit ze gewoon bovenop de paaltjes rond te kijken. Het is meestal een heel gedoe om haar er weer terug in te krijgen. Haar vriendinnetje heeft de smaak nog niet te pakken, maar zij loopt geregeld te fladderen in het perkje.
Waarschijnlijk heb ik de vleugel niet genoeg kortgeknipt, dus hoe doen jullie dat?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor Isabel » 28 aug 2019 12:55

Misschien kan je hier goede info vinden.

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=42934

Saarbicje
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2019 15:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor Saarbicje » 08 sep 2019 21:07

Bedankt, Isabel, ik heb Elise dus niet goed gekortwiekt. Er mocht nog meer af. Ondertussen hebben ze de smaak te pakken, natuurlijk, maar ze zijn nu veel socialer sinds ze op avontuur kunnen :gutgut: Dat wordt dus nog eens proberen!

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor Joog » 08 sep 2019 22:06

Ben het niet eens met het knippen van 1 vleugel. Hierdoor raken ze uit balans, heb vogels echt verkeerd zien landen met een enkele vleugel geknipt. Ook heb ik heel sterke vogels gezien, die met 1 kant geknipt nog wel vlogen (wat dus niet de bedoeling was..) Beter beide kanten knippen.

Saarbicje
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2019 15:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor Saarbicje » 20 sep 2019 15:44

Ik heb ze beide ondertussen gekortwiekt (enkel 1 vleugel) en het is net zoals jij zegt, Joog, het zijn sterke kipjes, want ze vliegen nog met gemak tot op het poortje en erover. Ondertussen heeft de minder zelfzekere Tille de smaak ook te pakken en trekt ze erop uit, anders zat ze in haar perkje rond te rennen, omdat Elise weg was.
Ik laat ze nu voorlopig in de tuin los en in de namiddag gaan ze hun perkje terug in. Ze richten geen schade aan of zo. Binnenkort nog eens proberen met beide vleugels.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor jantien » 20 sep 2019 20:04

Draadje spannen 5cm boven de omheining.
Dan gaan ze er niet meer op en dus overheen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor danielb » 22 sep 2019 00:41

https://www.bing.com/images/search?view ... wieken.png

als ik kortwiek (is al zeer lang geleden) dan knip ik de hoofdslagveren weg tot aan de eerste dekveertjes van die veren.
hoofdslagveren zijn genummerd met 1 op de foto.
de eerste dekveertjes van de hoofdslagpennen zijn genummerd met 2. (daar blijf je dus af)
indien ze nog over een bepaalde hoogte gaan dan knip ik ook de andere slagveren weg tot aan de dekveertjes.
slagveren genummerd met 4 en 8 op de foto.
eerste dekveertjes van die veren zijn genummerd met 5 op de foto.(daar blijf je dus ook af)

en je neemt maar 1 vleugel omdat dit voor onevenwicht zorgt en das dus ook de bedoeling,want sommige kippen proberen al fladderend en klimmend over een omheining te gaan.
zeker als ze er al eens over zijn geweest.
en met evenwicht gaat dat toch net iets beter dan in onevenwicht ;-)

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor Joog » 22 sep 2019 09:25

2 vleugels, normaal geknipt, vliegen ze geen meter meer. Kortwiek al dik 30 jaar vogels, en na enkele vogels verloren te zijn aan enkele vleugels te hebben gedaan. Ben ik er wel overuit, beide vleugels moet je doen. Ik snap dus ook helemaal niet hoe je een enkele vleugel kunt aanbevelen. Dit gaat zeker fout bij vele vogels.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor lnge » 22 sep 2019 09:48

Joog schreef:2 vleugels, normaal geknipt, vliegen ze geen meter meer. Kortwiek al dik 30 jaar vogels, en na enkele vogels verloren te zijn aan enkele vleugels te hebben gedaan. Ben ik er wel overuit, beide vleugels moet je doen. Ik snap dus ook helemaal niet hoe je een enkele vleugel kunt aanbevelen. Dit gaat zeker fout bij vele vogels.

Over het algemeen werkt aan één kant bij de meeste kippen juist wel.
Het advies om aan één kant te kortwieken kan je ook overal op het web terugvinden. Dit is wat standaard geadviseerd wordt.
En ik doe het ook al 15 jaar maar aan één kant, wat altijd prima werkt. Je moet wel de veren kort genoeg knippen, wat vaak fout gedaan wordt door iemand die voor het eerst knipt.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... -leewieken

https://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels ... ugels.html

https://www.omlet.nl/guide/kippen/verzo ... ortwieken/

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vlieggrage kip

Berichtdoor danielb » 22 sep 2019 22:14

Joog : jij spreekt ook voornamelijk over vogels....
ja...kippen zijn ook vogels,maar kunnen niet vliegen als een gewone vogel zoals bijvoorbeeld een duif.
al zeker geen cochine....
als je een duif langs 1 kant kortwiekt,dan kan ik begrijpen dat als ze het proberen....zijdelings ergens tegenaan vliegen omdat ze zo weinig wegen en die ene vleugel genoeg kracht heeft om rare toestanden teweeg te brengen.
bij kippen ligt dit anders.
als je ze langs 2 kanten kortwiekt,dan kunnen ze eventueel nog klauwend en fladderend over een bepaalde hoogte geraken omdat ze in evenwicht zijn.(bij een hoogte van bijvoorbeeld 1 meter is dat dan nog altijd maar 1 meter waar ze over moeten)
bij 1 vleugel gaan ze schuin gaan als ze dit proberen en moeten ze meer moeite doen als ze over een bepaalde omheining willen geraken en dus veel minder kans dat dit nog lukt. (bij een hoogte van 1 meter zal dit al een afstand van 1,2 a 1,3 meter zijn bijvoorbeeld)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten