Zijdehoentjes met kalkpoten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Cooper
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2019 16:29
Land: Nederland
M/V: V

Zijdehoentjes met kalkpoten

Berichtdoor Cooper » 13 okt 2019 12:09

Goedemiddag,

Wij hebben al een paar jaar 5 zijdehoentjes, 2 oktober j.l hebben we er twee bij gehaald.
Bij thuiskomt viel mij de witte, lelijke poten op.. mijn conclusie, kalkpoten. Heb ze apart gezet in een bench in de schuur zodat ze de andere kippen niet besmetten. Na op dit forum gelezen te hebben hoe de kalkpoten te behandelen, dit gedaan.
Om de dag de kipjes een voetenbad gegeven, eerste twee keer met Dettol en de overige keren met Soda.
Dagelijks de pootjes ingesmeed met Vaseline.
Ik zie al wel echt verbetering maar de pootjes blijven er lelijk uitzien. Er missen tenen en het lijkt dat andere tenen t ook niet gaan redden. De ene kip is er erger aan toe dan de ander.
Ik heb een foto toegevoegd van de poten die er het ergst aan toe zijn, wat is jullie mening?
Hoe lang duurt t gemiddeld voordat het over is, en kunnen ze al bij de andere kippen zonder dat ze die besmetten? Moet ik wachten tot alle korstjes en tenen die het niet gaan redden eraf zijn?
Ik zit een beetje te twijfelen of ik even een bezoekje breng aan de dierenarts met beide dames.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Afbeelding

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Zijdehoentjes met kalkpoten

Berichtdoor frankip » 13 okt 2019 12:53

T valt op zich wel mee hoor. Ik zou vooral beginnen met die lange nagels in te korten , dan ziet t dr al een stuk beter uit. Gewoon regelmatig met vaseline insmeren. Ik zou ze bij de groep laten wennen, en alles goed in de gaten houden. Een bench is ook niet fijn voor te lange tijd.

Cooper
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2019 16:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoentjes met kalkpoten

Berichtdoor Cooper » 14 okt 2019 11:28

Bedankt voor je reactie.
Ik wil ze liever ook niet te lang in de bench houden maar wil ook niet dat ze de andere kippen besmetten.
Vanaf wanneer zullen de mijten dood zijn en is er dus geen kans meer op besmetting?

Loeba
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2012 12:11
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoentjes met kalkpoten

Berichtdoor Loeba » 11 feb 2020 20:43

Hallo
Mijn Wyandotte krielen hadden allemaal behoorlijk kalkpootjes. Ik kreeg de volgende tip:
Plaats bij de uit/ingang van het kippenhok een bak die hoog genoeg is zodat de pootjes er helemaal ingaan en vul deze helemaal met vloeibaar frituurvet. Uiteraard ongebruikt (ik kocht de flacons bij Lidl). Plaats de bak zodanig dat de kipjes er wel doorheen moeten lopen om binnen of buiten te komen.
Binnen letterlijk enkele dagen was t probleem volledig opgelost. Heb de bak 3 weken laten staan (steeds bijvullen indien nodig).
Voor mij was dit een gemakkelijke, goedkope en snelle oplossing; mijn kipjes hebben sindsdien weer mooie oranje pootjes! Misschien hebben meer kipjes en mensen hier iets aan! Succes!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zijdehoentjes met kalkpoten

Berichtdoor Kip La La » 11 feb 2020 21:36

Dat klinkt best als een goeie tip eigenlijk. :ideetje:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten