Kip heeft soort van stuipen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Christel2016 » 20 okt 2019 22:58

Mijn kipje heeft last van een soort stuipen, als ik s,morgens het hok open doe ligt ze op haar rug te worstelen kennelijk van de stok gedukeld en niet meer overeind gekomen en moet ik haar overeind helpen om naar buiten te geraken .ook draait ze haar hoofd af en toe raar achterom en schijnt ze een soort stuip te hebben. Weet iemand wat dit kan zijn ? Verder is ze gezond en heeft geen parasieten . Ze heeft wel pas een kalkpoot gehad maar dat is ,,,nu weer over. Het hok heb ik pas helemaal schoon geboend met groene zeep ,dus dat is ook het probleem niet zo te zien, ze eet goed en maakt een gezonde indruk. Als ze in de namiddag in de tuin mag spelen loopt ze goed rond en scharrelt lekker. Alleen die gekke stuipen dan.Heeft iemand een idee wat haar kan mankeren? Alle advies is welkom. ( De andere 4 kipjes doen het prima en hebben nergens last van.)
Groetjes Christel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor tuff cookie » 21 okt 2019 06:19

Lijkt op epileptische aanvallen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Jan Bollen » 21 okt 2019 08:04

Een duivendierenarts heeft mij het volgende aanbevolen voor een haan met draai-nek. Sedechol wordt vooral gebruikt om de duiven en andere vogels te beschermen tegen leververvetting. Het is geen geneesmiddel, maar een conditie/vitamine preparaat. Het bevat onder andere methionine, vitamine B15, choline, bitartraat, boldine en sorbitol. Als je eens zoekt op internet vind je het wel.

Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Christel2016 » 21 okt 2019 09:50

Hoi Jan,
Hartelijk bedankt voor je antwoord, ik merk nu pas hoe weinig ik erover weet, mijn meisjes waren altijd gezond, maar ik ga gelijk aan het zoeken naar dit middel, laat nog weten hoe het afgelopen is.
Fijne dag nog en groeten Christel

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Kip La La » 21 okt 2019 09:53

Niet dat ik direct denk dat dit hetzelfde is als wat jouw kip doet maar ik heb een kipje gehad die dit gedrag ook vertoonde.
Ik had haar als volwassen kipje gekregen en s morgens vroeg hoorde ik zoveel lawaai in het nachthok dat ik ging kijken.
Het is een paar keer gebeurd en ik dacht ook aan epileptische aanvallen oid.
Ik nam haar met me mee naar binnen en hield haar vast totdat het overging.
Bleek dat ze door de andere dames zo op haar huid werd gezeten dat ze zo in de stress schoot dat ze er stuipen van kreeg.

Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Christel2016 » 21 okt 2019 13:18

Hoi hoi,
Bedankt voor je reactie inderdaad heeft ze dit alleen s,morgens overdag is ze gewoon tierig en eet,drinkt,en scharrelt gewoon, maar overdag word ze niet door e anderen (zichtbaar) gepest. Ze is al wel heel lang in de rui terwijl de andere kipjes daar al doorheen zijn zijn Zou eivoer of zo haar helpen?
Groetjes Christel

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Isabel » 26 okt 2019 07:43

Een kip in de rui kan er aardig last van hebben. Ik zelf geef ze soms wat "nat" kattenvoer, dus uit blik of een aluminium bakje. Rauw of gekookt eitje, meelwormen...

Misschien dat anderen nog tips hebben.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Isabel » 28 okt 2019 05:31

En misschien kan je een filmpje van haar plaatsen als ze zo'n aanval heeft.

Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Christel2016 » 28 okt 2019 10:44

Hoi,
Hartelijk bedankt voor je reactie, ik heb nu de fokker gebeld en die zegt. Of marek of een stresskip. Nou, dacht ik, lekker verschil, dus dat schiet ook niet op. Een filmpje maken is wel een goed idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :ilove: :frown: wordt aan gewerkt :ilove:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip heeft soort van stuipen

Berichtdoor Isabel » 01 nov 2019 08:25

Hoe gaat het nu en heb je al een filmpje kunnen maken?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten