Mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Isabel » 24 nov 2019 19:41

Komt goed. Hier vindt ook nog wel eens een bitchfight plaats. :-D
In ieder geval goed dat ze niet als laagste in rang staat.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mager

Berichtdoor moriarty » 25 nov 2019 16:58

Het is nog niet helemaal rustig in de groep zagen we vandaag. Ze lopen nog niet echt als een toom rond, het zorgkipje heeft zich aangesloten bij het buitenbeentje van de groep, terwijl ze dat voorheen niet deed. Maar oke, iedereen ligt weer gezamenlijk op bed.

Het enige wat ik vanmorgen wel weer zag dat toen ze uit mijn hand at ze weer heel kieskeurig was. Terwijl de anderen alles voor de neus weg-eten zit zijn heel 'kritisch' te kijken. Dat heeft ze de weken voor het te mager worden, ook gedaan, terwijl ze wel volop aan het scharrelen is, groen eet, etc. Iemand gaf nog de tip om haar yoghurt te geven om de zuurgraad in de maag te verhogen. En de DA gaf aan dat granen qua bouwstoffen minder goed zijn dan opfokmeel of legmeel, dus misschien als standaard voeding legkorrel/meel geven en voorlopig geen granen meer toevoegen. (haar krop voelt vol aan en zie er vol uit).

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 25 nov 2019 18:26

Zou het niet eten te maken kunnen hebben met dat ze niet goed durft te eten door "druk" (rangorde) van de andere kippen ?

Mia500
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2019 09:21
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Mia500 » 25 nov 2019 18:35

de mijne zijn ook heel kieskeurig en ze zijn maar met hun 2 :-) en ook te mager.
Dus mss heeft het mager zijn toch ook wel iets te maken met kieskeurig zijn.
Enfin, ik ben ook maar een beginneling, die hoopt dat mijn meisjes het wat beter beginnen doen.
Ik hou jullie wel op de hoogte op mijn geopende topic.

Ik duim voor je :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 25 nov 2019 20:37

Nog een mogelijkheid;
Het komt voor bij kuikens die heel erg coccidiose hebben gehad en daar niet aan zijn overleden, dat de darmen niet optimaal genezen zijn door te sterke aantasting. De darmen zijn dan blijvend beschadigt en kunnen daardoor minder goed verteren. In dat geval zou licht verteerbare voeding een oplossing kunnen zijn.
Maar, dit is maar een idee hoor.

Mia500
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2019 09:21
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Mia500 » 25 nov 2019 23:19

Bedankt Tuff Cookie voor de reactie
Had dit idd ook al gelezen..en als er 1 ding zeker is bij mij...zware coccidiose die altijd op en naar gaat.
Wat versta ik onder licht verteerbaar?
Ze krijgen nog steeds kuikenmeel met veel eiwitten en dan nu de CS opgelost in water eronder gemengd tot ik weer korreltjes heb.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 26 nov 2019 09:14

kuikenmeel is inderdaad inderdaad licht verteerbaar, verder boekweit, quinoa, rijst, alles volle korrel, in kleine hoeveelheden. Voor kippen is ongekookt veel beter verteerbaar, (net omgekeerd als voor mensen) bovendien verliezen er voedingstoffen door koken.
Zoetwatergarnaaltjes kunnen ook maar geen meelwormen want die zijn vet, ook geen oliehoudende zaden, is ook zwaar verteerbaar zoals b.v. zonnebloempitten, saffloerpitten, haver enz.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 26 nov 2019 09:18

Nog even over korrels.
Korrels zijn geperst en verhit dat verminderd de verteerbaarheid, vooral door het verhitten gaan veel voedingstoffen verloren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 nov 2019 11:43

Is meel dan niet verhit?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 26 nov 2019 12:43

Meel wordt gemalen van hele granen. Er kan warmte ontstaan bij het malen door de wrijving maar dat is minimaal.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten