Kippenziektes

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ollie2003
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2020 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Kippenziektes

Berichtdoor Ollie2003 » 20 mar 2020 19:14

Ondanks dat mijn kippen vrij door een grote tuin lopen, een fijn hok hebben, goed voer krijgen en niet blootgesteld worden aan stress, heb ik ooit het IB virus in mijn kippenhok gekregen.
Mijn kippen kregen in de loop der tijd allemaal problemen bij het leggen, variërend van windeieren, misvormde eierschalen, zandkoppen op de schalen tot ontstekingen of verstoppingen in de eileider.
Ze zijn uiteindelijk allemaal hieraan overleden.
Nu heb ik nog maar 1 kip over, die meestal gave eieren legt en af en toe eieren met zandkopjes.
Dit is natuurlijk geen fijne situatie voor deze achterblijver, want kippen leven graag in een toom.
Echter, ik wil er geen nieuwkomers bij zetten, omdat het virus dan nooit verdwijnt.
Is het wel een optie om er gevaccineerde nieuwkomers bij te zetten?
Wie heeft hier ervaring mee?

Deze kip gedraagt zich op dit moment nog heel levendig en gezond, maar mocht ook deze kip het uiteindelijk niet redden, hoe lang moet ik het hok dan leeg laten staan om herhaling van besmetting te voorkomen.
Wie heeft ervaring met dit IB virus?
Alvast bedankt voor de reacties.
Nellie Vos

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kippenziektes

Berichtdoor Jan Bollen » 20 mar 2020 22:51

Ik heb verschillende jaren last van IB. Jammer genoeg bestaat "HET" IB virus niet en zijn er verschillende varianten. Ik heb ieder jaar de jonge en oude dieren enkele keren geënt. Verleden jaar was er een andere entstof die blijkbaar een veel breder spectrum van het virus behelst en heeft deze entstof veel beter geholpen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor tuff cookie » 21 mar 2020 10:09

Volgens mij blijft het virus buiten de kip hooguit een dag of een paar dagen in leven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor tuff cookie » 21 mar 2020 10:22

Weet het niet zeker dus beter opzoeken op internet.

Ollie2003
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2020 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor Ollie2003 » 21 mar 2020 12:27

Jan Bollen schreef:Ik heb verschillende jaren last van IB. Jammer genoeg bestaat "HET" IB virus niet en zijn er verschillende varianten. Ik heb ieder jaar de jonge en oude dieren enkele keren geënt. Verleden jaar was er een andere entstof die blijkbaar een veel breder spectrum van het virus behelst en heeft deze entstof veel beter geholpen.


Jan, dankjewel voor je reactie.
Ja, ik heb al ontdekt dat het virus ook bij mij in verschillende varianten schade aangericht heeft.
Het virus is 12 jaar geleden binnengekomen en in het begin ontdekte ik vooral windeieren en misvormde en dunnen eierschalen.
De eieren met zandkoppen had ik nog nooit eerder.

Ik heb Mergellandhoenders, ook wel Hervehoenders genoemd, gekocht bij een erkende fokker in Zuid-Limburg.
Deze fokker ent zelf niet, maar misschien kan ik dat regelen bij de dierenarts.
Betekent dit dat ik nieuwe geënte kippen kan plaatsen bij mijn laatste kippetje, dat wel al besmet is geraakt?
En zo ja, kan ik deze enting bij de plaatselijke dierenarts laten doen of moet ik naar een vogelarts?
En hoe vaak per jaar moet ik daarna de enting herhalen?
Alvast bedankt voor de reactie!
Nellie

Ollie2003
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2020 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor Ollie2003 » 21 mar 2020 12:31

tuff cookie schreef:Volgens mij blijft het virus buiten de kip hooguit een dag of een paar dagen in leven.


Heb jij ook ervaring met dit virus gehad?
Ik ben heel erg benieuwd wat andere kippeneigenaren doen bij besmettingen.
Alvast bedankt voor de reactie
Nellie

Ollie2003
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2020 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor Ollie2003 » 21 mar 2020 13:37

Jan Bollen schreef:Ik heb verschillende jaren last van IB. Jammer genoeg bestaat "HET" IB virus niet en zijn er verschillende varianten. Ik heb ieder jaar de jonge en oude dieren enkele keren geënt. Verleden jaar was er een andere entstof die blijkbaar een veel breder spectrum van het virus behelst en heeft deze entstof veel beter geholpen.


Jan, ik heb nog een vraag, stel dat mijn laatste kippetje ook overlijdt, krijg ik het virus uit mijn hok door het te ontsmetten en een poos leeg te laten staan?
En zo ja, hoe lang moet ik het dan leeg laten staan?

Bij mij is het wellicht binnengekomen door contact met een zorgboerderij, waar het virus heerste.
Daar hebben ze toen alles geruimd, ontsmet en nieuwe kippen aangeschaft.
Maar ik begrijp van internet dat het virus ook via wilde vogels of zelfs via kleding overgebracht kan worden, dus voordat je het weet, krijg je een nieuwe variant binnen.
Daarom, bij de aanschaf van nieuwe Mergellanders neig ik toch naar enten, omdat ik helemaal hopeloos wordt van de slachtoffers die het virus hier gemaakt heeft.
Alvast hartelijk dank voor de reacties

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenziektes

Berichtdoor tuff cookie » 21 mar 2020 13:59

Nee, (nog) geen ervaring.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten