Zure krop?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Isabel
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor Isabel » 07 okt 2020 16:07

Legt of legde ze eieren? En is haar buik onderzocht? Zit te denken of er misschien wat mis is met haar legapparaat.

Je kan ook nog bloed laten prikken. Maar dan moet je wel een indicatie hebben wat je onderzocht wil hebben en of dat relatie heeft tot de symptomen.

Cooper

Berichtdoor Cooper » 07 okt 2020 21:43

Isabel schreef:Legt of legde ze eieren? En is haar buik onderzocht? Zit te denken of er misschien wat mis is met haar legapparaat.

Je kan ook nog bloed laten prikken. Maar dan moet je wel een indicatie hebben wat je onderzocht wil hebben en of dat relatie heeft tot de symptomen.

Ik denk dat ze wel eieren gelegd heeft, maar we hebben 6 kippen en er staat nooit een naam op t ei van wie m gelegd heeft..

We gaan toch röntgenfoto's laten maken, kan dr nog niet opgeven.
Vandaag weer een hoop afgevallen en at alleen een paar stukjes sla.
Ze heeft een uurtje op schoot gezeten en zag uiteindelijk dat er ook veel hele kleine witte beestjes op haar kop liepen, maar echt heel klein. Mijten? Verder op t lijf zag k niks.. moeten we dan ook nog gaan behandelen.

Cooper

Berichtdoor Cooper » 10 okt 2020 11:35

Er zijn röntgenfoto's gemaakt, kipje blijkt heel veel grit in haar maag te hebben waardoor het niet doorstroomt. Dierenarts heeft haar sondevoeding gegeven en medicatie. Vanmorgen was ze gelijk al een stuk fitter!
Nu nog zelf een laxeermiddel en t middel voor de kroplediging geven en hopen dat t beter gaat..
Vooralsnog heb ik haar zelf nog niet zelf zien eten of drinken.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 10 okt 2020 12:58

Ah, dat klinkt al wat beter. Goed dat je een röntgenfoto hebt laten maken, dat maakt zo veel meer duidelijk.

Wat zegt de DA over het niet eten en drinken? Je zou haar kunnen dwangvoederen, maar weet niet hoe jouw DA daarover denkt.
Ik zelf gebruik daarvoor vaak Nutribird A19. Aanlengen met water en je kan er balletjes van maken. Eventueel kan je het vermengen met graan.

Cooper

Berichtdoor Cooper » 10 okt 2020 13:18

Isabel schreef:Ah, dat klinkt al wat beter. Goed dat je een röntgenfoto hebt laten maken, dat maakt zo veel meer duidelijk.

Wat zegt de DA over het niet eten en drinken? Je zou haar kunnen dwangvoederen, maar weet niet hoe jouw DA daarover denkt.
Ik zelf gebruik daarvoor vaak Nutribird A19. Aanlengen met water en je kan er balletjes van maken. Eventueel kan je het vermengen met graan.

Ohja, dat was ik vergeten erbij te zetten. Ik heb ook een poeder gekregen wat k moet aanmaken met water. Dit heeft de dierenarts via een sonde gegeven en gaf aan dat ik dat ook kon doen, maar ik zie dat niet zitten. Ik heb het nu in een bakje in de bench bij haar gezet, maar ook daar heb ik haar nog niet van zien eten.
Mocht ze echt niets willen eten moet ze weer met een sonde gevoed gaan worden door de dierenarts.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 10 okt 2020 15:08

Zo'n sonde is wel een dingetje... ben er ook niet zo'n fan van...

Vaak wordt Nutribird A19 via de sonde gegeven. Mijn DA gaf de tip om het als balletjes te geven. Ik heb er zelf granen door gedaan. En de balletjes zijn vrij makkelijk te geven: wikkel de kip in een handdoek, houd met één hand een balletje vast, met de andere hand wurm je de snavel open en dan het balletje er in. Niet te groot maken, anders heb je weer een ander probleem... ;)
Neem de tijd er voor en net zo lang doorgaan totdat de krop een beetje vol is.

Maar ik zou bovenstaande eerst overleggen met jouw DA.

Cooper

Berichtdoor Cooper » 29 okt 2020 23:38

Nog even een update..

Het kippetje is 4 dagen bij de dierenarts gebleven waar ze haar goed konden voeden met een sonde. Ze knapte aardig op. Ik heb haar mee naar huis genomen om de sondevoeding te continueren, maar dat was niet zo'n succes. Ik vond het nogal lastig om haar dat toe te dienen, dus heb ik het via een spuitje in haar bek gedaan. Ze ging wat vooruit maar erg langzaam.
Op een gegeven moment heb ik haar overdag bij de andere kippen gezet en ze begon gelijk te scharrelen. Natuurlijk moest de pikorde weer opnieuw bepaald worden maar ze beet aardig van haar af. Ze komt nu snel in gewicht aan en zie een blij kippetje in de ren lopen.
T lijkt goed te gaan maar k hou haar goed in de gaten. :-D
Alle moeite is gelukkig niet voor niks geweest!

Isabel

Berichtdoor Isabel » 30 okt 2020 05:58

Ah, goed om te horen! :duimop:
Houd haar goed in de gaten.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”