Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor moriarty » 27 okt 2020 12:54

Pieren (wormen toch?) tijdens de rui zouden het juist goed moeten doen (zou ik denken). Ze hebben veel dierlijk eiwit nodig voor de aanmaak van nieuwe veren. Bij ons doe de meelwormen het erg goed (net als yoghurt).

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 okt 2020 14:05

Misschien omdat ze meer korrel eten....
Zin in fast food.. :gna:

Mijn haan ziet er ook weer uit als een geplukt kieken. En de Cochins hebben geen staart meer..

Wat ik me wel afvraag, m'n haan heeft nu soms duidelijk koud (gaat vb met een poot opgetrokken ineengedoken staan).. Het is ook plots erg koud en gure wind natuurlijk.
Iemand een idee wat ik eraan kan doen? En vooral, is het een probleem?
Ze hebben een open ren (met bomen) en een open hok, maar kunnen wel uit de wind gaan staan uiteraard. Normaal bij slecht weer (in de zomer vb) staan ze allemaal bij elkaar in het hok uit de wind en regen. Nu doet hij dat eigenlijk niet, maar is het dan niet nodig, of kan ik toch beter geen eten meer buiten het hok geven (dan is er wel veel gekibbel binnen. :roll:).

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Torinik » 28 okt 2020 11:44

Pearlsofpassion schreef:Wat ik me wel afvraag, m'n haan heeft nu soms duidelijk koud (gaat vb met een poot opgetrokken ineengedoken staan).. Het is ook plots erg koud en gure wind natuurlijk.
Iemand een idee wat ik eraan kan doen? En vooral, is het een probleem?


Niet teveel zorgen om maken, zou ik zeggen.
Het is natuurlijk heel erg voor zo'n haan zijn ego zo zonder pluimen, vandaar een beetje depri en ineengedoken, mijn gedacht.
Als ze maar niet in de wind staan, zelfs met pluimen, maar dat is bij jou geen probleem als ik goed gelezen heb.
Ik had vroeger een kip die het nodig vond midden in de winter te ruien. Echt veel kon ik er niet aan doen, buiten een dikke laag van +10cm stro in het nachthok in de winter. Die kip heeft trouwens bijzonder lang geleefd. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een goede jaarlijkse rui gezond is voor een kip. Als ik me goed herinner beweerde de auteur dat als je kippen niet vol in de rui gaan, je voor stress moet zorgen (door ze bijvoorbeeld enkele dagen geen eten te geven) zodat de rui toch goed inzet. Ik had dit kunnen proberen bij die gekke kip, maar zover is het nooit gekomen, ik dacht ieder jaar dat ze die winterrui dit jaar wel zou overslaan. Ik geef ze liever gewoon eten en zo weinig mogelijk stress. Ze worden hier sowieso niet meer zo oud als vroeger, 4 jaar is zo'n beetje het maximum als ik daar een goede reden voor heb, en dan maken ze plaats voor de jongere generatie.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 okt 2020 12:16

Hij is nog steeds trots en echt het haantje hoor. En hij had duidelijk koud, stond zo wat rillerig. Maar hij doet het uiteraard niet de hele dag. Bijna nooit, maar het viel me een keer op, want ik stond zelfs te wachten tot hij zijn poot weer neerzette (had schrik dat hij teenkramp of pijn had of zo, maar dat was niet).
Hij stond toen wel in de wind (kijken of ik geen eten bij had), hij kan wel uit de wind gaan staan..
Nu ja, vandaag nog niets geks gezien. Tis ook alweer iets minder koud.

Vroeg me gewoon af of sommige mensen iets doen voor kippen die heel erg ruien. Maar als ze zelfs in de winter overleven, moet ik me nu idd nog geen zorgen maken. Ook omdat het maar even duurde.

Gast1
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012 02:35
Land:
M/V: V

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Gast1 » 28 okt 2020 12:38

Bij mij zitten ze heel veel op stok overdag. Komen af en toe even buiten om de veren te strekken. En zodra er een plekje ☀️ in de ren is, gaan ze daar heerlijk in zitten :duimop:

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Harald » 21 nov 2020 09:56

Geen groenvoer: onze kippen lopen vrij rond in boomgaard, weiland en beekoever. Ik heb de indruk dat ze hierdoor heel kieskeurig zijn: er is immers zoveel ander lekkers, dan vinden ze die keukenrestanten maar niets.
Tijdens de rui zie ik ze nog veel insectenlarven eten, vooral in de moestuin komt dat in de herfst wel goed uit. Minder belangstelling voor "wormpjes" zie ik eigenlijk niet. In regenwormen zijn ze sowieso niet erg geïnteresseerd

De antwoorden van anderen: okay, wanneer ze na de rui weer gaan leggen hangt van het ras af. Bij ons is de rui nu eind november over. Er legt er nog steeds maar één. Maar nog tot maart wachten zoals andere bronnen zeggen is dus wat overdreven?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 nov 2020 10:03

Onze leghen heeft de rui vrij goed doorgeleid (beetje minder dan in de zomer) maar sinds deze week plots gestopt met leggen. Vorig jaar redelijk de winter doorgelegd.
Ik weet ook niet hoe het komt. Ze is wel niet erg in de rui geweest dus begint ze er nu nog eens deftig aan of gaat ze gewoon winterstop houden dit jaar, geen idee.
Er zijn gewoon weinig zekerheden als het gaat over leggen in de winter. Tenzij je daar de rassen voor hebt en doorgaans leggen dieren van minder dan een jaar nog wel eens door. Maar het blijft altijd wat afwachten...

Bij plotse of hevige kou kan je ook een terugval in de leg verwachten.

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Antwoord: eieren begint nu echt op gang te komen.

Berichtdoor Harald » 04 mar 2021 10:51

Het is ondertussen maart 2021, een paar weken na de sneeuw.

Alle kippen hielden op met leggen toen de rui begon.
Eén van mijn kippen, vuilnisbak leghorn begon al de week na kerstmis eieren te leggen, en left sindsdien iedere twee dagen een ei. Onderbreking tijdens de sneeuwperiode.

Eind januari voegde de tweede namaak leghorn zich daarbij: iedere drie dagen een ei
Begin maart zijn er twee Welsummers die een ei hebben gelegd.

Het begint nu echt op gang te komen. Daglengte vandaag is 11 uur 10 minuten

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Wanneer komen na de rui weer eitjes?

Berichtdoor Haza » 04 mar 2021 22:33

Helpt bijlichten (de dag kunstmatig langer maken) hier mee?
Dat doen kippenboeren namelijk wel.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten