Tong sterft af/ontstoken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Anne2014
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 sep 2020 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Anne2014 » 10 nov 2020 17:34

Hoi,
:cry:
Mijn zijdehoen krieltjes zijn nu ruim 8 weken. Eentje begon zich anders te gedragen, bol zitten, overdag ineens weer onder de warmteplaat of tegen de anderen aankruipen en afvallen. Ik snel naar de dierenarts met mijn kuikens (las op zijn site dat het een vogelliefhebber was dus denk dan weet hij vast wel een hoop), blijkt dat zijn tong lijkt af te sterven :o . Hij vroeg me of ik bestrijdingsmiddelen gebruikte in de tuin of iets dergelijks. Nou ze zitten nog binnen, ze lopen alleen in de huiskamer en keuken weleens rond. Maar ik gebruik geen rare stoffen en/of middelen en stofzuig elke dag. Iemand dit ooit meegemaakt? Ze wil graag eten maar lukt blijkbaar niet om door te slikken dus begonnen met dwangvoeren en antibioticum. Alle mest (waarschijnlijk van de andere kippen want hij zei dat haar krop leeg is) zien er keurig uit, geen parasieten of iets dergelijks en de andere zijn kerngezond. Ik snap er helemaal niets van. Daarbij, als ze wat verkeerds had gegeten zou de rest het toch ook hebben opgepikt denk je dan? Ik vroeg mij af of iemand dit ooit heeft meegemaakt. Ik duim voor mijn kipje :cry: . Dat hij mag opknappen.

Groetjes,
Anne

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor SillyEW » 10 nov 2020 18:13

aan een kamerplant gezeten, heb je bijv. bereklauw staan, of aan stroom gezeten?
ook een simpel wondje kan ontsteken.
Ik heb het ooit eens gehad met een kat, jaren geleden en hoe het gebeurd is weten we nog steeds niet en helaas heeft hij het niet overleefd ondanks ab, pijnstillers etc.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor tuff cookie » 10 nov 2020 18:34

Ik heb eens gehoord dat een kipje een heel dun garendraadje om de tong had gekregen. Dat kipje heeft het niet gered, tong was al afgestorven helaas. Kennelijk kunnen ze het eten dan niet meer naar binnen krijgen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Isabel » 10 nov 2020 19:45

Wat naar...
Goed dat je het kuiken dwangvoeding geeft, dat kan net even het steuntje zijn wat er voor kan zorgen dat hij/ zij het gaat redden.
Wat voor antibioticum heb je gekregen en wat voor voer geef je het kuiken?

Anne2014
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 sep 2020 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Anne2014 » 10 nov 2020 20:27

Ik heb encrobactin gekregen als antibioticum. De dierenarts gaf aan dat ik met wat brood en voer (ze krijgen kuikenopfokvoer) een balletje moest maken en dan achter in zijn keel over zijn tong moest stoppen. Alleen vraag ik me wel af hoe vaak ik dat moet doen op een dag? Het is vreselijk om te doen maar anders gaat ze sowieso waarschijnlijk dood :(. Ze is ook zo zielig en veel afgevallen. Het is allemaal zo snel gegaan. Ik maak me echt zorgen. Maar meer dan mijn best kan ik helaas niet doen.

Ik heb trouwens geen giftige planten in huis en ze kunnen er ook niet bij (op een hoge vensterbank). Ik zit zo te peinzen wat het kan zijn geweest. Maar ik ga daar niet meer achter komen ben ik bang. Heb vandaag alles overhoop gehaald en gezogen met de stofzuiger.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 nov 2020 21:15

Wat heb je voor strooisel?
Stro is vb vaak veel pesticiden op. En zaagsel van naaldbomen bevatten harsen.

Je zou best hennep of zoiets gebruiken.

Anne2014
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 sep 2020 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Anne2014 » 10 nov 2020 21:32

Ik heb hennep inderdaad :). Heb me goed ingelezen voor ik kuikens nam. Maak alles keurig schoon om de 2 dagen onderhand, kook het water eerst voordat ik het geef. Alles uit voorzorg en dan nog dit pffff.

Enig idee hoeveel een krielkuiken moet eten op een dag? Aan gram?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Isabel » 11 nov 2020 04:56

Ik heb niet zo heel veel verstand van kuikens... Hopelijk kan iemand daar antwoord op geven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor tuff cookie » 11 nov 2020 08:20

Op den duur zou je kunnen afwegen of dit een leven is voor het kipje. Met andere woorden of dit leefbaar gaat worden. Ik bedoel dus dat ze niet zelf kan eten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tong sterft af/ontstoken

Berichtdoor Isabel » 11 nov 2020 08:59

Daar ben ik het mee eens: houd goed contact met jouw dierenarts hierover. AB moet ook aanslaan, dus geef het kuiken nog wel even de tijd. Maar ga niet te lang door... blijf aan het kuiken denken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten