Kale, rode plekken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Soofke
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Kale, rode plekken

Berichtdoor Soofke » 31 mar 2021 14:02

Hoi iedereen,

Een paar maanden geleden hebben wij met de aankoop van ons nieuwe huis er ook een kippenhok met vier kippen bijgekregen. De twee zwarte zouden volgens de vorige eigenaar Marans kippen zijn en de twee witte wyandottes.
Sinds een paar weken hebben vooral de twee zwarte kippen rode, kale plekken op hun zij en onder de staart. De kleinere witte heeft er iets minder last van, maar heeft daarentegen ook kale plekken in de nek. Met de grotere witte is vreemd genoeg niets aan de hand.

Ik heb zelf geen idee hoe ze hier aan komen. Ik heb het hele nachthok afgespeurd naar (bloed)luizen of andere parasieten maar heb niets gevonden, en ook op de kippen zelf zie ik niets zitten. Ze gedragen zich ook helemaal niet ziek. Ze eten en drinken goed, zijn heel levendig en leggen extreem veel (de hele winter door heb ik iedere dag van alle vier een ei kunnen rapen. De omeletten komen nu inmiddels echt onze neus uit :gulzig: ). Daarnaast zie ik ze eigenlijk amper naar elkaar pikken en al helemaal niet op die kale plekken. Ze hebben ook meer dan genoeg ruimte dus het zou vreemd zijn als ze elkaar zo zouden toetakelen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast heel erg bedankt voor de reactie! :duimop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kale, rode plekken

Berichtdoor tuff cookie » 31 mar 2021 14:53

Waarschijnlijk zijn dit leghybride's, gefokt om eieren te leggen. Bij deze kippen gaat alle voeding regelrecht naar de eieren waardoor ze eigenlijk zelf te kort krijgen. Hun eigen lichaam wordt dus niet goed onderhouden en uit zich onder andere in kale plekken.
Mocht je ooit toekomen aan nieuwe kippen dan kun je beter ras kippen nemen. De kippen die je nu hebt zijn dan wel onder raskip namen verkocht maar zijn toch legkippen. Raskippen leggen minder eieren maar wel langer, leven als het goed is ook langer.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kale, rode plekken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 apr 2021 11:50

Idd zeker geen Wyandotte's :mrnono:
Google daar maar eens op, zie je meteen.
Die witte zijn duidelijk Leghybrides, en ik ga met Tuff Cookie mee dat de bruine dat dan hoogstwaarschijnlijk ook zijn. Marans zijn het al zeker niet want die hebben een beetje veren op hun poten.

Als je echt geen witte kalkige hoopjes aan de veren rond de kont ziet en geen beestjes ziet lopen, zou ik ook niet weten wat het kan zijn. Ze slapen gewoon op stok en hebben voldoende plaats ? De legnesten zijn niet super smal? In die zin dat ze hun eigen veren uitschuren?
Als je al de rest uitsluit blijft het feit dat het hybrides zijn en daardoor slechte veren, als enige over hé..


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baklap en 9 gasten