Nieuwe kippen - wat problemen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
liesbetsegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 11:01
Land: Belgie
M/V: V

Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor liesbetsegers » 15 apr 2021 20:34

Hallo,

Ik ben nieuw in deze groep. Wij kochten vorige week 4 kippen (2 legkippen en 2 sierkippen - 1 kuifhoen en 1 zijdehoentje). Voor ons is dit volledig nieuw, maar het loopt allemaal niet zo vlot...
Het zijdehoentje had sinds gisteren een oogje gesloten, de kuifhoen helemaal hees en er lag diarree (soms met zelfs wat bloed bij). We gingen er mee terug bij de kweker en de kippen kregen een inspuiting en antibiotica voor het ‘snot’. Ik doe oogzalf in het zijdehoentje zijn oog maar nog steeds geen verandering. Sinds enkele dagen merken we ook dat de legkippen enorm pikken naar de snavels van de sierkippen en ook aan hun veren trekken :-( Het kuifhoentje had deze ochtend zelfs wat bloed aan zijn snaveltje. We zitten met de handen in het haar en weten niet goed wat te doen. We hadden misschien geen grote kippen en kleine kippen mogen samen zetten. Kan dit nog overgaan? We hebben niet echt de mogelijkheid om ze apart op te sluiten. Weet iemand soms raad?

Alvast heel erg bedankt!

Liesbet

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 20:47

Hoeveel plaats hebben de kippen?

Het klinkt wel niet goed nee.
Die diarree en dik oog niet, het pikken en bloed ook niet.
Maar zonder foto's kunnen wij geen inschatting maken en dan nog... Aangezien je zo weinig ervaring hebt en het dus erg moeilijk wordt om in te schatten of het ernstig is of normaal, zou ik je toch aanraden een dierenarts met verstand van kippen te bezoeken.

Legkippen kunnen wel gemeen doen naar kleinere en rustigere kipjes ja. Hoeft niet, kan wel. Maar je moet je dus niet schuldig voelen, had net zo goed wel goed kunnen gaan.
Wat voor legkippen zijn het eigenlijk en hadden ze bij de kweker een beetje ruimte? Werd er daar ook veelvuldig gepikt naar elkaar?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 20:49

Allereerst.... Welkom op het forum Liesbet! :-D

Voor wat betreft het pikken naar veren, dat kan een kwestie zijn van de pikorde bepalen, waarbij de gepikte kip misschien haar plaats niet wil weten en dat nog even nadrukkelijk "uitgelegd" moet worden.
Dat zou ik nog even aankijken, mits het niet te erg word dat de kammen tot bloedens aan toe worden opengepikt.
Wanneer kippen bloed opmerken kunnen zij erg agressief worden.

Voor wat betreft de ziektes, dat antwoord laat ik liever bij overige forumleden die daar veel meer ervaring mee hebben. :-)

liesbetsegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 11:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor liesbetsegers » 15 apr 2021 21:09

Pearlsofpassion schreef:Hoeveel plaats hebben de kippen?

Het klinkt wel niet goed nee.
Die diarree en dik oog niet, het pikken en bloed ook niet.
Maar zonder foto's kunnen wij geen inschatting maken en dan nog... Aangezien je zo weinig ervaring hebt en het dus erg moeilijk wordt om in te schatten of het ernstig is of normaal, zou ik je toch aanraden een dierenarts met verstand van kippen te bezoeken.

Legkippen kunnen wel gemeen doen naar kleinere en rustigere kipjes ja. Hoeft niet, kan wel. Maar je moet je dus niet schuldig voelen, had net zo goed wel goed kunnen gaan.
Wat voor legkippen zijn het eigenlijk en hadden ze bij de kweker een beetje ruimte? Werd er daar ook veelvuldig gepikt naar elkaar?



Ze hebben vermoed ik een oppervlakte van ongeveer 20 vierkante meter. Een groot stuk met houtschors en een stuk met gras. Het zijdehoentje zijn oogje ettert wat, maar ik zie ook wel dat de grote kip naar haar oogje pikt. Het zijn ook nog jonge kippen, rond de 5 maand. De legkippen zaten bij de kweker samen met heel wat andere legkippen in verschillende kleuren. Wij hebben denk ik Mechelse koekoek, daar lijkt het toch op. Het waren de enige 2 in die kleur en ze staan samen sterk, dat is duidelijk! Ik las net iets over een anti pick spray die je kan gebruiken. Zou dit helpen?

Alvast bedankt!

liesbetsegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 11:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor liesbetsegers » 15 apr 2021 21:13

Dr_Haantje schreef:Allereerst.... Welkom op het forum Liesbet! :-D

Voor wat betreft het pikken naar veren, dat kan een kwestie zijn van de pikorde bepalen, waarbij de gepikte kip misschien haar plaats niet wil weten en dat nog even nadrukkelijk "uitgelegd" moet worden.
Dat zou ik nog even aankijken, mits het niet te erg word dat de kammen tot bloedens aan toe worden opengepikt.
Wanneer kippen bloed opmerken kunnen zij erg agressief worden.

Voor wat betreft de ziektes, dat antwoord laat ik liever bij overige forumleden die daar veel meer ervaring mee hebben. :-)


Heel erg bedankt voor je reactie! We hadden nooit 2 grote en 2 kleine kippen mogen samen zetten... Volgens de kweker kon dit geen kwaad. Ik heb al zitten nadenken over mogelijke oplossingen maar weet het even niet goed wat kan helpen:
- Anti pick spray?
- Een tussenschotje zetten in het hok?
- De grote kippen buiten laten, maar dat is misschien te koud?
- Indien ze tot bloedens toe pikken, is dit niet goed vrees ik. Hoe lossen we dit dan nog op?

Alvast bedankt!
Liesbet

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor tuff cookie » 15 apr 2021 21:19

Zelf zou ik een stuk gaas er tussen zetten. Tussen de grote en kleine kippen zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen. Zou dat zo snel mogelijk doen want door de stress wordt genezen ook moeilijk.

liesbetsegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 11:01
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor liesbetsegers » 15 apr 2021 21:25

tuff cookie schreef:Zelf zou ik een stuk gaas er tussen zetten. Tussen de grote en kleine kippen zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen. Zou dat zo snel mogelijk doen want door de stress wordt genezen ook moeilijk.


Ja we zouden ze eventueel kunnen scheiden met een kippengaas, maar kunnen ze dan nadien terug bij elkaar of zullen ze weer beginnen pikken als we ze terug samen zetten? En hoe los ik dit dan op qua kippenhok? We hebben er maar eentje...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor tuff cookie » 15 apr 2021 21:32

In de situatie zoals nu bij jou zou je een nood oplossing kunnen bedenken zodat de kippen voorlopig even uit elkaar zijn en dan kun je daarna bedenken hoe je het verder wilt oplossen.

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor Zoomvliet » 15 apr 2021 22:15

hallo
de kippen buiten laten zitten is volgens mij niet te koud hoor,
ik heb zelf geen bijzonder geïsoleerd hok: ik heb houten planken gepotdekseld en 2 grote ramen van gaas.
volgens mij is het alleen belangrijk dat ze droog en uit de wind zitten, dus als u iets kan knutselen denk ik dat het geen probleem zal zijn... u moet natuurlijk ook rekening met roofdieren houden.
of ben ik nou wreed naar mijn kippen?

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 22:24

Hallo en welkom hier Liesbet.

Had van te voren jezelf iets ingelezen toen je begon met kippen. Internet of bibliotheek en dergelijke. :gossip:

Maar terzake: Je kunt nooit zo maar vreemde jonge kippetjes of kuikens bij vreemde oudere kippen plaatsen.

(Nu zal je misschien denken hoe zit het dan in een groot kippenhok met een kloek met kuikens met de andere kippen? Daar is de kloek dan voor om die kuikens te beschermen als er ook maar een andere kip te dichtbij de kuikens komt. En de kloek en de tijd doet de rest.)

Je kunt zelfs geen 2 verschillende oudere kippen zo maar bij elkaar zetten want ook dat geeft heel vaak trammelant.
Dat word altijd problemen i.v.m. de pikorde en scheiden, zoals eerder gesuggereerd, zal dan ook moeten voordat er 1-tje word verder verwond of zelfs mogelijk dood gepikt want bloed zien bij kippen werkt als een zogezegd rode lap bij een stier!

Dus hoog genoeg gaas ligt dan voor de hand en dat moet hoog genoeg zijn waar die oude kippen niet over heen kunnen, want dat zullen ze echt proberen om bij die kleintjes te komen om dan het ritueel dan voort te zetten, want dan krijg je hetzelfde gezeur.
Ze moeten elkaar wel kunnen zien en na verloop van tijd kun je ze dan samenvoegen.
En dan kan het nog eens verkeerd gaan.

Ik wil je niet negatief maken maar hou met dat laatste wel degelijk rekening mee.
De pikorde is alles bij kippen. Geld overigens voor elk levend wezen. Ja, ook bij ons mensen .... ;)

Ja, en er zit niets anders op dan een 2e nachthok te kopen of te maken en ik denk dat jouw ruimte daar voorlopig wel genoeg voor is. Ik zou bijvoorbeeld voor de 2 kleintjes een oude kist met zitstok er in en een toegangsluikje plaatsen en ik zou de ren niet halveren maar de kleintjes een kwart en de rest voor de oudere. Na een paar weken, of soms zelfs maanden, en als alles pais en vree lijkt, ik zeg expres lijkt want zeker weten doe je het nooit, kun je ze weer proberen bij elkaar te zetten en dat nachthok eventueel dan weer verwijderen.
Maar hou er rekening mee dat het zelfs niet lukt de 1e keer.

Wat betreft dat ontstoken oogje: Ik zou dat kippetje een paar dagen apart zetten onder een warmtelamp en medicatie zodat het zich op zijn/haar gemak kan herstellen.
Waarom een warmtelamp? Warmte is het ultieme middel bij een zieke of gewonde kip voor herstel.

Sterkte er mee en doe goede dingen voor je kippetjes!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast