Nieuwe kippen - wat problemen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
liesbetsegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 11:01
Land: Belgie
M/V: V

Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor liesbetsegers » 15 apr 2021 20:34

Hallo,

Ik ben nieuw in deze groep. Wij kochten vorige week 4 kippen (2 legkippen en 2 sierkippen - 1 kuifhoen en 1 zijdehoentje). Voor ons is dit volledig nieuw, maar het loopt allemaal niet zo vlot...
Het zijdehoentje had sinds gisteren een oogje gesloten, de kuifhoen helemaal hees en er lag diarree (soms met zelfs wat bloed bij). We gingen er mee terug bij de kweker en de kippen kregen een inspuiting en antibiotica voor het ‘snot’. Ik doe oogzalf in het zijdehoentje zijn oog maar nog steeds geen verandering. Sinds enkele dagen merken we ook dat de legkippen enorm pikken naar de snavels van de sierkippen en ook aan hun veren trekken :-( Het kuifhoentje had deze ochtend zelfs wat bloed aan zijn snaveltje. We zitten met de handen in het haar en weten niet goed wat te doen. We hadden misschien geen grote kippen en kleine kippen mogen samen zetten. Kan dit nog overgaan? We hebben niet echt de mogelijkheid om ze apart op te sluiten. Weet iemand soms raad?

Alvast heel erg bedankt!

Liesbet

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen - wat problemen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 20:47

Hoeveel plaats hebben de kippen?

Het klinkt wel niet goed nee.
Die diarree en dik oog niet, het pikken en bloed ook niet.
Maar zonder foto's kunnen wij geen inschatting maken en dan nog... Aangezien je zo weinig ervaring hebt en het dus erg moeilijk wordt om in te schatten of het ernstig is of normaal, zou ik je toch aanraden een dierenarts met verstand van kippen te bezoeken.