Kip niest al 2 maanden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
JeroenJoyce
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2020 11:31
Land: Nederland
M/V: M

Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor JeroenJoyce » 17 apr 2021 16:50

Beste mensen.

Een van onze kippen maakt al ruim 2 maanden nies geluiden. Hij eet en drinkt nog goed en is nog actief. Blijft als langste buiten en scharrelt lekker met de rest mee.
Hoe erg is de nies? En als het al zo lang doorgaat os het dan ook wel niesen of erg?

Hoor graag wat jullie mij kunnen vertellen

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor moriarty » 18 apr 2021 11:54

Wat zei de dierenarts?

JeroenJoyce
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2020 11:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor JeroenJoyce » 18 apr 2021 12:08

De dierenarts gaf het een spuitje antibiotica. En zij dat het wel over ging. Het werd niet erger maar ook niet echt minder. En dat is alweer een tijdje geleden. Zolang hij nog goed mee doet zie ik er nog geen problemen in maar ben wel benieuwd wat het is en wat ik er zelf aan kan doen. Het is natuurlijk atijd beter als het stopt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor Isabel » 18 apr 2021 14:55

Was het een dierenarts verstand van kippen? Daar zit namelijk ook nog wel eens verschil in. :-)

ArJeNb
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2021 06:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor ArJeNb » 20 apr 2021 11:14

JeroenJoyce schreef:... Een van onze kippen maakt al ruim 2 maanden nies geluiden. Hij eet en drinkt nog goed en is nog actief. Blijft als langste buiten en scharrelt lekker met de rest mee.
Hoe erg is de nies? En als het al zo lang doorgaat os het dan ook wel niesen of erg? ...


Hoi JeroenJoyce

Ben zelf nieuw (2mnd) in het kippenhouden, dus wie weet zegt een meer ervaren kippenouder dat het niet zo werkt, maar misschien heb je er wat aan: Mijn Kippen niezen ook al 2 weekjes, hier heb ik wat op zitten Googlen en ervaren kippenhouder gevraagd. Hierbij ga ik ook altijd pragmatisch te werk: Ik stel mezelf eerst wat vragen; "Wat is de oorzaak?", "Is medische behandeling nodig (Zijn ze heel ziek)?", "Zo nee kan ik ze ondersteunen?", "Wat zijn uitlokkende factoren of redenen waarom dit ontstaat?"

Om die vragen te kunnen beantwoorden is het belangrijk om op zoek te gaan naar alle mogelijke symptomen:
- Kuchen en snotteren en rochelen?
- Is de kip kortademig?
- Hoe oogt de kip? Futloos/lethargisch
- Hoe is de activiteit? Doet ze wat ze normaal ook doet?
- Waterige ogen?
- Eten ze voldoende? Afgevallen? Voelt ze mager aan?

Zolang ze nog actief scharrelen zijn en nog eitjes leggen maak ik me zelf niet snel zo druk om deze symptomen. Wel houd ik ervan om proactief te handelen en zo goed mogelijk voor ze te zorgen, dus had ik voor mijn kippen een multivitaminen door het drinkwater gedaan (ter ondersteuning, is nooit een behandeling). Een mens is ook wel eens verkouden dus er is niet altijd reden voor zorgen.

Daarnaast ben ik gaan kijken wat er nog meer invloed kan hebben, dit kan ik je zeker adviseren. Het begon bij mijn kippen tijdens een koude periode (met name in de nacht) en ik ging het hok maar even inspecteren. Hierbij kwam ik erachter dat er te veel "ventilatie" in het hok was. Ik zou daar ook snotterig van worden dus heb ik dit beter dicht gemaakt, hierna merkte ik al vrij vlot dat het wat beter ging. Kijk dus ook even goed waar ze op stok gaat, mogelijk wordt ze verplicht op een tochtig hoekje gezet door de andere kippen.
Het is ook goed om te kijken naar de voeding of die voldoende en evenwichtig is, drinkwater dagelijks verversen.

Bij mijn kippen zijn de symptomen bijna weg, dus was er niet veel aan de hand, maar 2 maanden is wel vrij lang. Mocht je geen duidelijke oorzaak vinden is het wellicht goed om weer terug te gaan naar een kippendokter. Mogelijk is er sprake van kippensnot? Zie link hieronder:
https://www.kippenziekten.nl/snot-bij-kippen/

Mocht je op basis van je observaties er achter komen dat het mogelijk een ziekte is wat behandeld moet worden, is het van belang om eerst weer terug te gaan naar de dierenarts. Ga dus niet eerst een hok aanpassen of vitamines geven en weer het effect afwachten, dat kan eventueel later ook als aanvulling.

Groetjes Arjen

JeroenJoyce
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2020 11:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip niest al 2 maanden

Berichtdoor JeroenJoyce » 22 apr 2021 21:14

Bedankt voor je uitgebreide reactie :duimop:

We gaan er mee aan de slag.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten