Rui

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Roberto
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Rui

Berichtdoor Roberto » 03 aug 2022 09:34

Ik kan hier nergens iets over rui vinden, ook niet via de zoekmachine. Nu zijn mijn jonge kippen in de rui, of in ieder geval verliezen ze veel veertjes en zijn ze veelvuldig in hun verenpak aan het rommelen. Dus ik zocht en vond info hierover.

Er kunnen vele oorzaken voor de rui zijn, maar eentje vond ik bijzonder interessant, namelijk dat kuikens één keer in de rui gaan, en de jonge kippen daarna rond de 17de week nog eens veren verliezen en vervangen. Dat zou kunnen betekenen dat mijn Barnevelders een stuk jonger zijn dan gedacht; rond de drie weken zelfs. Dat is mogelijk want de fokker was vaag over de leeftijd.

Onderwerpen:
- Kip verliest opeens veren
- Wat voor invloed heeft de rui bij kippen?
- De volgorde van het ruiproces
- Wanneer gaan kippen in de rui?
- Hoe kan ik mijn kippen in de rui helpen?
- Kip verliest veren buiten de ruiperiode

Hier vindt men antwoorden (en reclame voor middeltjes die ik ignoreerde):
https://www.kippenhuis.nl/kippen-in-de-rui

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rui

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 aug 2022 10:17

Kuikens gaan door 4 of 5 ruiperioden. Of meer zelfs Maar die gaan allemaal wat in elkaar over en zijn niet zo duidelijk als bij de volwassen kippen.. De veren veranderen continu. Jongvolwassen kippen gaan normaal niet ruien in die mate dat ze er geplukt uit gaan zien. Dat duurt tot ze een jaar zijn. Maar ook zij wisselen nog wel hier en daar wat veren.
Is dat bij jou wel het geval? Dat ze er geplukt uitzien?
Kippen zijn trouwens geen machientjes die alles perfect op een bepaalde leeftijd doen. Hybriden beginnen allemaal vrij perfect tegelijk te leggen, maar dan durft er nog 2 weken verschil zijn en bij raskippen is er nog meer verschil. Hybriden worden niet voor niets zo hybride gekweekt.

Er staat erg veel info over ruien op het forum hoor. Niet erg netjes om hier op deze manier te verwijzen naar een andere site. Vind ik toch... En dan nog eentje die vanalles aan (onnodige) supplementen wil aan de man brengen.
Als je iets niet vind, stel je toch gewoon je vraag? Daarvoor dient het forum.

Roberto
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor Roberto » 03 aug 2022 10:37

Pearlsofpassion schreef:Is dat bij jou wel het geval? Dat ze er geplukt uitzien?

Er staat erg veel info over ruien op het forum hoor. Niet erg netjes om hier op deze manier te verwijzen naar een andere site. Vind ik toch... En dan nog eentje die vanalles aan (onnodige) supplementen wil aan de man brengen.
Als je iets niet vind, stel je toch gewoon je vraag? Daarvoor dient het forum.

Nee, ze zien er verder goed uit, niet geplukt of zo. Ze maken ook een gezonde indruk.

Ik heb gezocht en niets gevonden hier. Dan funktioneert de zoekmachine niet. Daarom verwees ik naar de info op een andere site. Ik noemde ook meteen de aldaar aanwezige reclame. Sorry hoor, het zal nooit meer gebeuren en ik zal niets meer posten. Als je deze post beledigend vindt dan haal je ze maar weg. De groeten. :evil:

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 aug 2022 11:03

Ik ben geen moderator dus ik kan helemaal geen berichten verwijderen.
En dat zeg ik toch ook helemaal niet, dat ik dat zou willen. Maar ik mag toch zeggen dat ik het een vreemde actie vind? Zeker de manier waarop. Beledigend heb ik niet gezegd he.
Als je op veren verliezen zoekt kom je er wel op uit.

Nu, on topic. Ik denk niet dat je kippen in een echte rui zijn. Zoals gezegd wisselen jonge kippen nog de hele tijd van veren en poetsen is ook normaal gedrag..

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”