Oude kip verlamde poot

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 09:45

Dag allemaal,
Mijn oudere kipje heeft een verlamde poot (zo lijkt het). Ze belast hem helemaal niet, houdt hem een beetje scheef opzij. Ook trekt ze hem niet terug als ik het pootje aanraak, bij de ander doet ze dat wel.
Ze eet en drinkt goed (in haar aparte hokje met alles binnen bereik, want scharrelen lukt niet meer).
Het pootje is grijs van kleur, de ander lichtroze. Dit is al heel lang zo, ik dacht dat dat gewoon zo hoorde bij haar, maar nu weet ik het niet meer zeker... Het lijkt ook wel slecht doorbloed.

Verder lijkt ze actief. Ze is heel boos op me dat ze in het aparte hokje moet en snapt niet waarom dat nodig is...

De dierenarts weet het ook niet zo goed, die vond het een heel typisch beeld en zou nog wel de literatuur induiken en overleggen met andere dierenartsen, maar die kon er weinig van maken...
We zijn nu begonnen met 2x daags metacam en het pootje masseren ter bevordering van de bloedsomloop, maar dat lijkt nog weinig te doen.
Daarom dacht ik de hulp maar in te roepen van ervaringsexperts. Wie kan mij helpen??

Groetjes wajomanza

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor jantien » 11 aug 2022 10:22

Hoe oud is het kipje?
Ik zelf heb dit nooit meegemaakt en toch meer dan 30 jaar heel veel kippen gehad :denk:
Kun je een foto plaatsen?

Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 10:44

Ik weet het niet precies.. wij hebben haar 1.5 jaar geleden overgenomen van een vrouwtje wat niet meer helemaal bij de tijd was, die kon me alleen vertellen dat ze haar "al jaren" had. Ze legt nog aardig eitjes (3 per week) dus echt hoogbejaard zal ze niet zijn, maar ook geen jong dier.

Ik ga straks even foto's maken, even kijken of ik het beeld goed kan vastleggen

Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 11:11

Hier de foto's. Zoals je ziet houdt ze hem helemaal slap en gestrekt. (En ja, ze was aardig gestresst, sorry kipje). Ook zie je kleurverschil in de poten. Op de ene foto tilt ze hem op, vanuit de hiel of de knie weet ik niet zeker, maar het pootje hangt er slap onder. Bij het neerzetten landt ze ook op het dubbelgevouwen pootje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 aug 2022 12:56

Lijkt mij ook alsof het aan het afsterven is. :(

Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 13:01

Pearlsofpassion schreef:Lijkt mij ook alsof het aan het afsterven is. :(

Zo lijkt het inderdaad wat, maar let wel op dat het me een jaar geleden al is opgevallen dat haar ene poot grijs is... Zou ze dan niet eerder last gehad moeten hebben? Dit zijn mijn eerste kipjes, dus ik ben lerende, maar kan een kleurverschil in de poten ook gewoon van nature voorkomen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor tuff cookie » 11 aug 2022 14:30

Ik denk toch niet dat het pootje aan het afsterven is want het uiteinde van de teentjes zijn rose en ze had al langer 2 verschillende kleuren pootjes. Waardoor ze dat heeft weet ik niet. Het lijkt op een soort aanslag.

Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 14:34

tuff cookie schreef:Ik denk toch niet dat het pootje aan het afsterven is want het uiteinde van de teentjes zijn rose en ze had al langer 2 verschillende kleuren pootjes. Waardoor ze dat heeft weet ik niet. Het lijkt op een soort aanslag.

Toen we ze kregen hadden ze alledrie kalkpoten. Dat hebben we behandeld, maar vind de pootjes er nog altijd wat minder uitzien dan van m'n kippen die geen kalkpoten hebben gehad

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Elroy » 11 aug 2022 14:45

Dit lijkt op een bacterie oid. Zitten er zwarte vlekken/pitten onder de voetzolen?

Ik zou er meteen mee naar een dierenarts met verstand van kippen. Een kip is uiteraard volledig afhankelijk van 2 poten, dus als hier nog iets aan te doen is, zou ik snel actie ondernemen! Ze heeft er heel veel pijn aan.
Laatst gewijzigd door Elroy op 11 aug 2022 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wajomanza
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2022 13:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oude kip verlamde poot

Berichtdoor Wajomanza » 11 aug 2022 14:48

Er komt zo nog een kennis langs die veel verstand heeft van kippen. Die bekijkt haar nog even. Als hij ook niks weet wil ik inderdaad nog een andere dierenarts opzoeken. Moet alleen even onderzoeken waar, want ik zit zover ik weet al bij de meest kipkundige dierenarts in de buurt....


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten