Bloedluizen in haag?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor tuff cookie » 19 sep 2022 20:13

Het gaat in ieder geval de goeie kant op :-D

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 27 sep 2022 12:27

Update: de ene Ardenner is sinds augustus op en af ging, is er er superslecht aan toe. Ze zat de afgelopen dagen wat meer ineengedoken, maar is aan het ruien, dus besloot gewoon vitaminewater te geven als boostje. Maar deze ochtend nam ik ze eens vast en ze is vel over been, ook al eet ze nog meelwormpjes. Ik heb haar nu apart gezet, maar ben er zeker van dat ze aan het sterven is. Haar kam ziet ook al wat blauwer.

Ben wat in dubio, ze zit apart, met een warmwaterkruik bij haar, water en eten, en af en toe geef ik haar wat honingwater, dus ik doe mijn best om het haar comfortabel te maken. Het betere zou echter een trip naar de dierenarts zijn voor een spuitje, denk ik, maar met de huidige energieprijzen ben ik minder geneigd om te gaan. Ze kan toch niet meer geholpen worden en ik wil haar ook geen onnodige stress bezorgen.

De andere kippen verkeren nog altijd in goeie gezondheid, maar meer dan 1 eitje per dag krijg ik nog steeds niet. Ik heb ook een hennetje die eigenlijk begin september had moeten leggen, maar daarvan komt ook niks.

Wat is er toch aan de hand, zeg?

DtheSmile
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2018 11:25
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor DtheSmile » 27 sep 2022 12:37

De kip met blauwe kopversierselen heeft hoogstwaarschijnlijk bloedarmoede of raakt in shock. Het kipje apart zetten is de meest verstandige oplossing. Hou in de gaten dat ze blijft eten/drinken en voeg niet teveel extra's toe. Als ze niet zelf drinkt/eet wordt het lastiger en zou sondevoeding nodig zijn, hiervoor zou ik echter eerst naar de dierenarts gaan.

Het rottige aan vogels is dat ze pas laten zien dat ze ziek zijn als ze al ver zijn. Voel je niet rot indien hij overlijdt... dit overkomt veel eigenaren en in dit stadium doe je er niet veel meer aan dan haar apart zetten en laten eten/drinken.

De oorzaak voor bloedarmoede kan bloedverlies (door parasieten of bloedingen), bloed-afbraak (bijvoorbeeld bepaalde toxinen), verstoorde aanmaak (gebrekken of intoxicaties). Hoewel parasieten erg voor de hand liggend is en veel voorkomt is het misschien goed om het een en ander af te strepen door bijvoorbeeld naar de mest te kijken. De details hiervan zijn ook wel op google te vinden.

Hou de rest goed in de gaten of ze een vergelijkbaar ziekteverloop gaan vertonen als de Ardenner dan is het misschien toch wel zaak om aan de bel te trekken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 sep 2022 13:38

Van bloedarmoede wordt naar mijn idee de kam bleek, wit bijna, maar niet blauw.

Als ze enkel nog meelwormen eet kan het ook zijn dat ze te veel eiwitten binnen krijgt. Daar wordt de kam ook blauw van en worden ze heel ziek van.
Ik weet niet of je altijd de gewoonte hebt je kippen meelwormen te geven? Als ze ook nog eens veel uitloop hebben lijkt me dat te veel van het goede. Dan zou ik daar al eens een tijdje mee stoppen..

Deze kip is duidelijk niet goed en net te mager, maar ivm je andere kippen, als die te dik zijn, kan daar de oorzaak liggen van het niet leggen. Meelwormen zijn dikmakers.
Verder duurt de rui soms gewoon lang (2 maand kan best) en zijn ze zowiezo niet geneigd om in een erg koude periode terug te gaan leggen. Dat zou ik verwachten als het eens een paar dagen op rij warmer is dan de week ervoor. En dat is nu natuurlijk absoluut niet het geval.
En dan nog is er geen garantie hé. Het zijn dieren, geen machientjes...

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 27 sep 2022 15:42

Haar kam lijkt me zelfs gekrompen. Quasi verschrompeld.

Maar daar zeg je wel iets, Pearlsofpassion.

Ik geef ze dagelijks wel wat meelwormen en begon inderdaad te denken dat dat misschien een van de boosdoener van de legstop kon zijn. Ik zal de meelwormtoevoer tijdelijk stopzetten.

Bedankt voor het advies!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor tuff cookie » 27 sep 2022 20:04

Dat de kam krimpt kan door de rui komen. Inderdaad stoppen met meelwormen. Zo kan de balans van voer weer herstellen.
Ardenners kunnen van zichzelf een beetje blauwige kam hebben, dat hoort bij het ras.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 sep 2022 20:12

De kam krimpt idd als ze een tijd niet leggen. Ongeacht wat de oorzaak dan is.

Je moet het nu ook wel wat tijd geven. Leg komt niet zomaar weer op gang, dat vraagt wat tijd. En ik vraag me ook soms af waarom ze nu weer niet leggen, maar op een keer begint het toch weer.

Er is ook veel aanleg in het spel. Sinds ik kruisingen heb, leggen die stukken beter dan de ouderdieren ooit deden.
Maar goed, welk ras dan ook, dieren van een jaar oud zouden vlot moeten leggen.
Ik hoop dat ze snel terug beginnen dan.
Misschien eens op stok gaan voelen of je het borstbeen nog tussen 2 vingers kan houden of dat dat niet meer lukt. Dan weet je of ze idd te dik zijn of niet.

Chickadee
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2022 17:26
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Chickadee » 27 sep 2022 20:43

Bedankt voor jullie advies. Het kipje heeft intussen het loodje gelegd en brengt haar eerste ncht ondergronds door. Het ruikt trouwens echt naar ziekte in haar hokje. Ik hou de rest in de gaten!

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Bloedluizen in haag?

Berichtdoor Shanna Bartels » 27 sep 2022 21:19

Ah wat sneu...sterkte gewenst.
En fingers crossed dat de andere 5 gezind blijven. Je zorgt in ieder geval goed voor je kipjes, zo te lezen :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten