Hoe zien gezonde pootjes cochin eruit?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Hoe zien gezonde pootjes cochin eruit?

Berichtdoor Loos » 13 sep 2022 11:20

Hoi! Ik twijfel een beetje of mijn cochins last hebben van schurftmijt. De schubjes van hun pootjes staan wel een beetje open, maar ik weet even niet meer of dat nu normaal is of niet. Er zijn geen enorme vergroeiingen zichtbaar oid. Als ik google kan ik geen plaatjes van gezonde cochin-pootjes vinden om te vergelijken. Zijn er misschien een aantal forummers die een foto van de gezonde pootjes van hun cochins zouden willen uploaden? Dan kan ik even vergelijken.

Ps: kan schurftmijt ook vanzelf over gaan?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoe zien gezonde pootjes cochin eruit?

Berichtdoor Kip La La » 13 sep 2022 11:56

De schubben moeten idealiter glad over elkaar heen liggen.
Als dat niet het geval is dan is er in meer of mindere mate sprake van kalkpoten.
Je kunt alvast beginnen met de pootjes in te vetten met vaseline, dat kan geen kwaad.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe zien gezonde pootjes cochin eruit?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 sep 2022 14:49

Met de veren is het natuurlijk moeilijk te zien..
Cochins hebben normaal ook gele poten. Kippen aan de leg krijgen wel blekere poten. Maar grijs poederig, en openstaande schubben, hoort niet. Dat is idd kalkpoot.
Eens goed wassen (zeepbadje, evt ontsmetten) zodat het vuil eruit is en de slechte schubben zachter worden. En dan het inwrijven met olie of vaseline of een mengeling van beide, kan nooit kwaad. Uierzalf zou ook goed werken. Het is belangrijk het goed tussen de schubben te wrijven zodat er een afdichting is en de mijten eronder stikken.
Als je vrij snel verbetering ziet (zeker als ze schubben los lijken te komen), is het dat en moet je volhouden met elke 2 dagen inwrijven tot de poten weer mooi glad zijn. Het kan er heel vies uit gaan zien maar geneest normaal goed.

Ik heb wel eens een haan gehad met iets dat erop leek, maar die kreeg rode, pijnlijke vlekken en dat ging niet weg met de behandeling.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe zien gezonde pootjes cochin eruit?

Berichtdoor jantien » 14 sep 2022 11:19

Handigste zou zijn als je hier zelf foto’s plaatst van jouw kippetje haar poten.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten