neusring

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Buitenbeestje
Land: Nederland
M/V: V

Re: neusring

Berichtdoor Buitenbeestje » 25 okt 2022 10:01

tuff cookie schreef:De hen die veren uitpikt, eet ze die ook op ? Dan kan het zijn dat ze eiwit te kort komt. Voor zover ik weet doet een haan niets tegen veren uitpikken.

Over het algemeen brengt een haan wel wat rust in een toompje. Hij corrigeert z’n hennetjes bij ruzie en pikken.
Maar een haan toevoegen moet natuurlijk geen ruzie veroorzaken met je buren natuurlijk. :mrnono:

En ik ben het er mee eens dat er beter gekeken moet worden naar de oorzaak van het veren pikken. Verveling of eiwit gebrek zou inderdaad ook kunnen…

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 25 okt 2022 10:13

Ademhalen door de mond is zeer slecht en zeker als het enkel en alleen op die manier mogelijk is.
(Zie het boek Adem van James Norton)
Ik kan deze ring niet anders zien dan dierenmishandeling en ik zou het gebruik ervan graag verboden zien.
Ik hoop dat topicstarter dit ook bij nader inzien beseft en de ring er gauw uithaalt.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 25 okt 2022 11:43

Ik vind dit ook helemaal niets :| En ik denk dat wanneer je de ring weer af doet de kip gewoon weer in de oude gewoonte terug valt. Ik zou het eens proberen met anti pik spray.

Karin57

Berichtdoor Karin57 » 25 okt 2022 13:42

Ik begrijp de reacties maar geloof me, ik zou dit nooit doen als ze de andere twee niet bijna kaal geplukt had.
De oorzaken kunnen zo verschillend zijn; ik heb er alles over gelezen en zoveel mogelijk aangepast
Voer, luzerne, speciale vitamines door het water voor de darmen etc.
De neusring was van tijdelijke aard om de andere kippen te beschermen en dat was ook de reden waarom ik hier vroeg of iemand weet hoe lang zo'n ring kan blijven.

Overigens functioneert ze heel normaal en eet en drinkt als de beste en legt ook nog steeds eieren.

De anti-pik spray heb ik ook geprobeerd maar daar had ze maling aan.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 okt 2022 17:27

Buitenbeestje schreef:
tuff cookie schreef:De hen die veren uitpikt, eet ze die ook op ? Dan kan het zijn dat ze eiwit te kort komt. Voor zover ik weet doet een haan niets tegen veren uitpikken.

Over het algemeen brengt een haan wel wat rust in een toompje. Hij corrigeert z’n hennetjes bij ruzie en pikken.
Maar een haan toevoegen moet natuurlijk geen ruzie veroorzaken met je buren natuurlijk. :mrnono:

En ik ben het er mee eens dat er beter gekeken moet worden naar de oorzaak van het veren pikken. Verveling of eiwit gebrek zou inderdaad ook kunnen…

Dat kan misschien helpen mij pikorde bepalingen en ruzie, maar niet bij een dwangmatig gedrag als verenpikken..

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 okt 2022 17:33

Karin57 schreef:Ik begrijp de reacties maar geloof me, ik zou dit nooit doen als ze de andere twee niet bijna kaal geplukt had.
De oorzaken kunnen zo verschillend zijn; ik heb er alles over gelezen en zoveel mogelijk aangepast
Voer, luzerne, speciale vitamines door het water voor de darmen etc.
De neusring was van tijdelijke aard om de andere kippen te beschermen en dat was ook de reden waarom ik hier vroeg of iemand weet hoe lang zo'n ring kan blijven.

Overigens functioneert ze heel normaal en eet en drinkt als de beste en legt ook nog steeds eieren.

De anti-pik spray heb ik ook geprobeerd maar daar had ze maling aan.

Ja, dat snappen wij ook, maar toch...

Is er wat afleiding in de ren? In de vorm van wat struikjes, wat boomstronken of omgekeerde tobbe oid om bovenop te klimmen? Zitstokken? Zandbad, schommel ?
Een hokje om onder of op te klimmen, wat takken op een hoop om beestjes onder te zoeken of bovenop te kruipen. Enz...
Af en toe wat ruwvoer idd, of een bussel onkruid ophangen. Een boerenkool om kaal te pikken of een uitgebloeide zonnebloem om de zaden uit te pikken. Een pol gras of onkruid om te slopen. Enz...

Een kleinere maar aangeklede ren is zoveel beter dan een grotere maar kale ren.
Wat struiken vind ik persoonlijk absolute minimum. Liever van alles wat.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 26 okt 2022 07:52

Je vraag, hoelang de neusring kan blijven zitten is denk ik geen antwoord op. Hangt van jezelf af. Zodra je het ding af doet gaat ze weer pikken. Zal toch een oorzaak hebben maar dat is al voldoende gezegd.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”