kippensnot, nog steeds na Ab

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Karinbul » 09 nov 2022 21:46

Hallo allemaal. Wij hadden 16 kippen...inmiddels is er helaas 1 overleden, waaraan???? kippensnot? we hebben geen idee. Deze was al wel wat ziekjes, beetje snotteren maar na een kuur (ik weet niet meer welke kuur dit geweest is ) van de DA ging het wel beter en ging weer terug naar de rest van de kippen. We hadden haar 5 dagen apart gezet. De rest van de kippen waren inmiddels ook al een beetje begonnen met snotteren, rochelen en niezen. Helaas troffen we de kip dus dood aan in het hok, eigenlijk onverwachts, want het leek helemaal niet zo erg. Toch maar contact met de fokker en via hem bij de dierenarts doxyciclinne besteld wat door het water kan. Na een 7 daagse kuur gaat het al wel veel beter met de rest van de kippen, maar het is nog zeker niet over. We doen nu bronchistop door het water, en hopen dat het daarna over is ,maar heeft iemand nog een idee wat we hier aan kunnen doen? Ze niezen nog wat, rochelen een klein beetje, en klinken nog iet wat benauwd. Het hok is tochtvrij, ligt hennepvezel op de grond wat echt kurkdroog is, maken het hok wekelijks helemaal leeg, ze kunnen wel naar buiten, ze hebben een overdekte grote ren die ook droog is met zand en modder ,maar daar waait t natuurlijk wel....zou dat de klachten ook kunnen veroorzaken? de ren is 12 meter lang en 2 meter breed. Ze zitten vaak op hun zitstokken buiten, die zitten op 1 meter hoogte ongeveer, dus dan zitten ze wel in de wind..... maar dat is alleen overdag. Snachts gaan ze naar hun binnenhok, waar ze overigens overdag ook gewoon in kunnen , en ook wel veel binnen zijn....

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Elroy » 09 nov 2022 22:52

Hoi Karin,

Vervelend. Het is erg besmettelijk. Als het beter ging met de kuur maar nog niet helemaal over had de kuur wellicht verlengd moeten worden. Wat vitamines door het drinkwater kan ook geen kwaad. En ik weet niet hoe de ren er precies uitziet maar het is fijn als ze enigzins kunnen schuilen tegen slagwind en regen. Of hebben ze onder het nachthok nog een beschut gedeelte?

En hoe groot is het nachthok want 16 kippen is best wat. Er moet dan ook goed geventileerd worden, zonder dat het gaat tochten (vind ik zelf ook een uitdaging).

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 nov 2022 07:40

Hier is alles open. Zowel de ren als nachthok.
Lijkt me niet dat het daarvan kan zijn..
Wind is geen probleem, tenzij ze ook op stok in de storm zitten natuurlijk. Maar verder...
Tocht wel. Dat kan kwaad. Zeker als de bverluchting verder niet erg goed is. Frisse lucht is zo belangrijk bij luchtweginfecties zodat de lucht niet vochtig of muf is en zeker geen schimmelsporen bevat.. Vogels zijn erg gevoelig aan schimmel en krijgen al last voordat jij wat ziet.
Maar als de wanden en strooisel altijd droog zijn, zal het dat niet zijn.

Zoveel kippen kort op elkaar is natuurlijk altijd meer kans op ziekten. Eens er iets in de groep zit, steken ze elkaar steeds opnieuw aan.
Staan er ook wat vaste planten (struiken, bomen) in de ren? Dat biedt beschutting en enorm veel andere voordelen voor kippen. Ook voor de gezondheid..

Welke kippen zijn het eigenlijk? Want die dunbevederde slanke rassen hebben natuurlijk sneller last van.kou dan de bollere rassen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor lnge » 10 nov 2022 11:41

Bij kippensnot moet je heel lang AB geven, wel een maand tot 6 weken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor tuff cookie » 10 nov 2022 17:25

Heb je deze kippen sinds kort ?
Zijn ze buiten gewend ? Dan zou het door de verandering kunnen komen dat ze snot hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor jantien » 11 nov 2022 19:56

Als je de kippen durft te pakken is het beter om ze 2x daags oraal de doxy te geven.
Dan weet je dat ze de juiste hoeveelheid binnen hebben gekregen.
Mespuntje doxy poeder op 2 ml water in spuitje en oraal ingeven.
Is het niet beter na 7 dagen dan kuur verlengen tot 10 dagen en eventueel nog iets langer.

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Karinbul » 12 nov 2022 20:32

Wat fijn deze reacties,

@ elroy, het nachthok (een tuinhuis van hout) is voor 15 kippen 5 bij 3 meter, en overal zijn zitstokken, dus ze hebben ruimte genoeg. Het hok is goed geventileerd, maar tocht absoluut niet.
Htr regent niet in het de buitenren, deze is overdekt, en daar zit ook nog meter extra aan t dak als een soort overkapping, zodat als t regent wij ook droog in het hok kunnen komen, dus de ren en de bodem daarin blijven altijd helemaal droog. En ook de binnenren is altijd droog, dus dat zal het niet zijn.....
Vitamines staan idd klaar om te geven..

@pearlsofpassion,
Het idee om er idd struiken in te zetten vind ik wel een hele goeie, en het lijkt ook nog eens leuk, dus daar ga ik zeker wat mee doen.
Het hok en de ren lijken mij ook niet het probleem. We hebben verschillende raskippen, maar het zijn allemaal flinke kippen hoor. Tussen de 2 en 3,5 kilo, dus geen ukkies , het zijn echt bolle kippen, sussex, Amrock, Australorp, vorwerk. En ze steken elkaar idd helaas aan......

@Inge...ik heb nog een kilo AB staan, maar echt een maand tot 6 weken lang Ab geven?Wij hebben dus 7 dagen gedaan.... misschien idd niet genoeg, maar kunnen we dan alsnog opnieuw beginnen met de AB? Zou dat niet teveel zijn?

@tuff cookie, sommige hebben we anderhalf jaar, de anderen een half jaar ongeveer. Maar ook bij de fokker waren ze zowel binnen als buiten...

@ Jantien, we kunnen ze allemaal oppakken das geen probleem, ze zijn allemaal tam, de 1 tammer als de ander, maar we kunnen ze zo oppakken. ik vind t wel 'spannend' om zomaar door te gaan met de doxy poeder, maar wellicht wel beter voor de dames....maar een mespuntje op 2 ml water??? is dat niet veel teveel?
We moesten nl een halve theelepel water oplossen in 5 liter water en dat elke dag. Want ze drinken ongeveer 4 a 5 liter per dag met zn 15en...
Dus dat is een hele lage dosering

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 nov 2022 23:02

Dan lijkt het mij ook niet het hok.

Als het volledig droog blijft, kan er natuurlijk wel niets groeien. Geen planten en geen beestjes. Best wel jammer voor de kippen. Maar ik begrijp wel dat je het netjes ed vindt...

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor Karinbul » 12 nov 2022 23:11

oh jawel, daar zie ik wel mogelijkheden voor hoor om planten erin te zetten, dan geef ik ze gewoon water :) daar ga ik echt wel mee aan de slag. We hadden t eerst niet overdekt, maar dat werd zon bende. Het was gewoon echt een modderpoel. Alles werd kletsnat en het ging ook enorm stinken. Eerder mochten ze ook los in de tuin, maar alles werd zo omgeploegd, de kinderen hadden geen grassprietje meer om op te voetballen, alles was modder. Wij wonen in de provincie Groningen, dus kleigrond, dus het water kan ook echt slecht weg. Dus een bewuste keuze om ze in een grote ren hun gang te laten gaan, en ik ga kijken naar planten en struiken voor bescherming. En in de modder en zand waar ze kuilen graven naar hartelust zitten heel veel wormen en pissebedden, ieuw, maar voor de kippen wel lekker

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippensnot, nog steeds na Ab

Berichtdoor jantien » 13 nov 2022 01:32

1/2 tl doxy op 5 liter water is veel te weinig. Ik zal straks even kijken of ik de juiste dosering nog kan vinden.
Heb jij geel poeder? Staat er iets op de pot doxy?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten