dosering drinkmix doyx

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Karinbul » 12 nov 2022 22:12

2 dagen geleden heb ik een vraag gesteld over snot bij kippen, waar ik al verschillende reacties op heb gehad, waarvoor super bedankt....
Ik lees al anderhalf jaar mee op dit forum, maar had tot nu toe geen account aangemaakt, maar ik ben er heel blij om dat ik nu behalve lezen ook vragen kan stellen met jullie ervaring ben ik heel blij.

Ik heb dus 15 kippen en vermoeden dat het kippensnot is, via de fokker een beetje gele poeder (drinkmix doxy) gekregen omdat het bij de dierenarts 3 dagen duurde voor ze het binnen konden hebben.

Ik zit me echt suf te rekenen op internet, maar ik kom er echt niet uit qua dosering , ik ben ook zo slecht hierin hihi.
Maar wij hebben dus eerst doxy drinkmix via de fokker gekregen, en die vertelde dus dat we 1/2 theelepel in 5 liter water moesten mengen.

k had dus ondertussen ook al drinkmix besteld bij de dierenarts, en daar staat met de hand geschreven ;
25 mg/kg LG
75 mg voor een kip van 3 kilo (mijn kippen wegen tussen de 2,5 en 3,5 kilo)

daaronder heeft de dierenarts een sticker ;
totaal 22,5 gram doxy in 1 liter water voor 15 kippen, dus ik snap er niks meer van :roll:

We hebben ze dus 7 dagen een afgestreken theelepel doxy door 5 liter water gegeven.

We zijn er nu 4 dagen mee gestopt, en het gaat echt wel beter, maar het is dus niet over.....ze rochelen en niezen wel veel minder, maar ik hoor nog steeds af en toe een nies, of een rochel.
Ze zijn niet meer zo benauwd als eerst, maar sommige kippen nog een heel klein beetje.

Kunnen we dan weer opstarten met de doxy drinkmix, heb nog een kilo in huis :) dus kan wel even vooruit.

Maar als ik dus 22,5 gram afmeet dan is dat een een heel verschil met wat de fokker ons vertelde (halve theelepel op 5 liter water per dag)

22,5 gram poeder komt overeen met 2 dikke eetlepels.
op de verpakking staat per gram bevat 50mg doxycycline (dus dat klopt dan met de 75mg van de DA)

Is het dan dus nu wijs om na 4 dagen weer overnieuw met de kuur te beginnen, en hoeveel water zouden jullie toevoegen, ik vind 22,5 grm best veel voor 1 liter.
Ze drinken best veel, dus ik zou het ook in een 3 liter wateremmer kunnen doen, en deze dagelijks vervangen met 22,5 gram AB erin.

En ik las ook dat ze geen kippengrit mogen hebben tijdens de kuur?

Jeetje wat een gepuzzel en vragen op de zaterdagavond, sorry hiervoor.

Groetjes Karin

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 nov 2022 23:06

Je moet het uitrekenen op de hoeveelheid die ze normaal drinken. Dus als ze normaal 5 liter nodig hebben moet er 5x 22,5g per dag gegeven worden.

Of per kip apart rechtstreeks geven of enkel water met medicatie in geven is het beste.

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Karinbul » 12 nov 2022 23:22

Dit staat in de bijsluiter van drinkmix van Dopharma;

Kip:

Oraal, via het drinkwater

25 mg doxycycline hyclaat per kg lichaamsgewicht per dag (overeenkomend met 50 mg product per kg lichaamsgewicht), gedurende 3 – 5 opeenvolgende dagen.

Dus dat komt neer op 22,5 gram per dag voor 15 kippen die tussen de 2,5 en 3,5 kilo wegen, anders geef ik ze als ze 5 liter water geef, end aar overal 22,5 gram AB in doe , veel teveel AB per dag toch?

Als ik de bijsluiter zo lees, hebben ze als ze 3 kilo wegen, 75 mg doxy nodig, wat neerkomt op 1,5 gram van het poeder, want dit bevat 50 mg doxy per gram....
dus dan 1,5 gram per kip per dag X 15 kippen= 22,5 gram per dag

toch?????

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 nov 2022 15:57

Oh ja, zo klopt dat ja.

Je kan het in een kleine hoeveelheid water elke kip apart geven. Of in een zo grote hoeveelheid dat je zeker bent dat alle kippen er goed van drinken en niet eentje veel meer dan de anderen of dat sommigen kunnen gaan stoppen met drinken tot er water zonder medicatie komt.

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Karinbul » 14 nov 2022 21:08

Ik doe nu idd 22,5 gram in 1 liter water. Zoals vandaag hebben we even een tijdje hun gewone water uit t hok gehaald zodat ze meer zouden drinken, en dat lijkt te werken, ze waren allemaal lekker gulzig aan t drinken van hun doxy water. We gaan even aankijken of dit verbetering brengt, en anders moeten we ze idd apart medicatie gaan geven. bedankt voor je antwoord en hulp :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 nov 2022 23:09

Zowiezo geen ander water geven tot de medicatie op is he!

Karinbul
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2022 20:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor Karinbul » 15 nov 2022 05:58

Nee de bak moet idd tot de laatse druppel leeg zijn , daar denk ik om

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: dosering drinkmix doyx

Berichtdoor jantien » 15 nov 2022 10:22

‘S avonds de drinkbak uit het hok halen en ‘s morgens de drinkbak met de medicatie in hok zetten.
Dan weet je bijna zeker dat iedereen er genoeg van drinkt en dus binnenkrijgt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten