Kwartel hen wordt in oog gepikt door hanen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Thom
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2022 09:30
Land: Nederland
M/V: M

Kwartel hen wordt in oog gepikt door hanen

Berichtdoor Thom » 10 mei 2023 21:58

Hallo,

Ik heb een paar groepjes kwartels,
Een groepje Japanse kwartels (2 hennen en 1 haan)
Een groepje Europese kwartels (1 hen en 1 haan)
Een groepje Japanse kuikens van 2 weken oud (ik verwacht 2 hennen en 1 haan)

Nou had ik bij de volwassen Japanse hennen nog een hen zitten alleen die heeft dus een probleem. Ze werd sinds een maand geleden ongeveer ineens in een van haar oog gepikt door de haan en ze was er slecht aan toe. Ik heb de hen daarna apart gezet om weer aan te sterken en toen ze er weer helemaal bovenop was heb ik haar terug proberen te zetten bij de volwassen Japanse kwartels. Dit ging eigenlijk direct al mis en de haan begon direct weer in het oog te pikken dus heb ik de hen bij de Europese kwartels gezet. De Europese kwartels deden in het begin rustig maar naar een dag begon daar de haan ook al in het oog te pikken.
Daarna heb ik de hen maar weer apart gezet om eerst weer even te genezen en aan te sterken.

Aangezien de hen een aardig lange tijd alleen zat leek het me een goed idee om haar bij mijn kuikens in te zetten. Ze gaat hier verder rustig mee om dus ik ga er vanuit dat daar verder alles goed mee gaat. Alleen nu begint een van de kuikens (het verwachte haantje) de hen ook ineens te pikken op de zelfde plek.
Ik snap nu dus echt even niet waarom dit telkens maar blijft gebeuren aangezien er verder niks te zien is aan de kwartel wat ze aan zou kunnen trekken, het zijn ook echt alleen de haantjes.

Nu ben ik dus benieuwd of jullie enig idee hebben wat dit gedrag kan veroorzaken want ik ben nu echt ten einde raad.

Ik zit er nu over na te denken om het kuiken te ruimen wat nu de boosdoener is aangezien die uiteindelijk toch wel zal moeten wegens dat ik al een haantje heb. Ook heeft het kuiken een scheef nekje wat maar niet wil genezen ondanks alle vitamines wat ik al geprobeerd heb.

Graag hoor ik van jullie.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten