Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Japiekrekel
Land: Netherlands
M/V: V

Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 23 mei 2023 22:08

Hallo, ik ben nieuw hier en wil graag een kwestie voorleggen aan kippenkenners.
Mijn vertrouwen in dierenartsen is nihil dus daar ga ik niet meer naar toe met een kip. Twee keer gedaan, 1 keer 50 euro lichter en een dode kip, tweede keer 98 euro lichter (consult + mestonderzoek + kropnderzoek) en uiteindelijk zelf een wormenkuur gegeven en het was klaar. Dus tot zover die discussie ;)
Nu heb ik een mank kuiken meegenomen bij een fokker die er niks mee wilde doen. Ik wilde het een kans geven en dacht dat met wat fysio elke dag het misschien op zou knappen. Helaas zit er geen verbetering in tot nu toe. Het kuiken trekt 1 poot op en wil/kan het niet strekken. Marek is het niet (als ik de symptomen bekijk) en spreidpoten ziet er ook anders uit. De manke poot lijkt wel wat dikker dan de gezonde poot. Het kuiken lijkt geen pijn te hebben, maar toch is er iets waardoor ze er niet op wil staan. Nu weet ik ook dat kippen harde wezens zijn en niet snel pijn laten zien dus zeg het maar..
Wie heeft ervaring hiermee?

Shanna Bartels
Land: Nederland
Contacteer:

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Shanna Bartels » 23 mei 2023 22:23

Geen ervaring mee...maar dikker kan duiden op infectie / ontsteking.
Dan zou je AB moeten geven...
Of een breuk kan het zijn...

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2023 22:50

Denk ook breuk of verstuiking. Zal echt wel pijn doen.
Kan het ermee lopen? Of loopt het helemaal niet? En hoe lang is het al zo, weet je dat?

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 24 mei 2023 00:56

Als je het kuiken goed vast houdt en je ‘gooit’ het dier vanuit hand zogenaamd weg, zie je dan dat beide poten normaal reageren, dus vooruit? Dus wil het de val opvangen? (Normale reaktie indien er geen problemen zijn)
Zoja is het geen marek, maar een pootprobleem of hoger gelegen.
Dan zul je toch een DA moeten gaan raadplegen..

Japiekrekel

Berichtdoor Japiekrekel » 24 mei 2023 09:21

Dit denk ikzelf ook, heb vanochtend de dierenarts gemaild met de vraag of ze AB kunnen voorschrijven.

Shanna Bartels schreef:Geen ervaring mee...maar dikker kan duiden op infectie / ontsteking.
Dan zou je AB moeten geven...
Of een breuk kan het zijn...

Japiekrekel

Berichtdoor Japiekrekel » 24 mei 2023 09:22

De fokker weet niet wanneer het ontstaan is, het kuiken zelf is 2 a 3 maanden oud. Ze loopt wel (strompelen meer), maar dan echt alleen op 1 poot. Ik zou wel een foto willen plaatsen, maar geen idee hoe dat werkt hier?

Pearlsofpassion schreef:Denk ook breuk of verstuiking. Zal echt wel pijn doen.
Kan het ermee lopen? Of loopt het helemaal niet? En hoe lang is het al zo, weet je dat?

Japiekrekel

Berichtdoor Japiekrekel » 24 mei 2023 09:25

Ik durf haar niet 'weg te gooien', dan belandt ze op haar snoetje denk ik.. Marek ziet er heel anders uit heb ik gezien op filmpjes. De verdikking lijkt net onder de knie te zitten dus ik vermoed een ontsteking of een breuk.
Vraag me af of er überhaupt iets te doen is aan een gebroken poot bij een kip? Spalken?

jantien schreef:Als je het kuiken goed vast houdt en je ‘gooit’ het dier vanuit hand zogenaamd weg, zie je dan dat beide poten normaal reageren, dus vooruit? Dus wil het de val opvangen? (Normale reaktie indien er geen problemen zijn)

Shanna Bartels
Contacteer:

Berichtdoor Shanna Bartels » 24 mei 2023 10:13

Als t n goede dierenarts is, geeft hij geen AB zonder consult...maar goed, laten we het afwachten.
Hoop op n goed herstel voor die kleine!

Mijn kipje heeft eens een verstuikt, of gebroken?, poot gehad. Kwam tussen een dichtklappende deur... :cry: Liep en rende maandenlang op 1 poot, maar nu weer helemaal ok op 2 poten :-D

ChickenFan

Berichtdoor ChickenFan » 24 mei 2023 10:19

Japiekrekel schreef:Ik durf haar niet 'weg te gooien', dan belandt ze op haar snoetje denk ik.. Marek ziet er heel anders uit heb ik gezien op filmpjes. De verdikking lijkt net onder de knie te zitten dus ik vermoed een ontsteking of een breuk.
Vraag me af of er überhaupt iets te doen is aan een gebroken poot bij een kip? Spalken?

jantien schreef:Als je het kuiken goed vast houdt en je ‘gooit’ het dier vanuit hand zogenaamd weg, zie je dan dat beide poten normaal reageren, dus vooruit? Dus wil het de val opvangen? (Normale reaktie indien er geen problemen zijn)

Het is niet letterlijk weggooien.
Je houd het kuiken goed vast bij het lijfje en doet net alsof je gooit.
In reflex strekken ze dan de poten.

Japiekrekel

Berichtdoor Japiekrekel » 24 mei 2023 10:58

Ah ok, ga ik vanavond even testen. Dank voor je tip!

Amrockfan schreef:
Japiekrekel schreef:Ik durf haar niet 'weg te gooien', dan belandt ze op haar snoetje denk ik.. Marek ziet er heel anders uit heb ik gezien op filmpjes. De verdikking lijkt net onder de knie te zitten dus ik vermoed een ontsteking of een breuk.

Het is niet letterlijk weggooien.
Je houd het kuiken goed vast bij het lijfje en doet net alsof je gooit.
In reflex strekken ze dan de poten.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”