Zware ademhaling

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Loustalet 5
Land: Belgie
M/V: V

Zware ademhaling

Berichtdoor Loustalet 5 » 06 jun 2024 08:59

Dag beste mensen, misschien herkennen sommigen mij van een paar jaar geleden toen ik hier als tiener op zat ;) . Ik wilde kippendierenarts worden waar ik intussen volop voor aan het studeren ben. Toch heb ik nog eens jullie raad nodig, we zien nog niet heel veel over kippen in de lessen...

Ik heb 4 kippen waarvan 2 heel zwaar ademen, snaveltje gesloten maar ik kan ze heel erg zien "trekken" om lucht binnen te krijgen, soms piepen ze. Het gaat over een hele dikke Mechelse koekoek (3j) en een kriel Chabo (8j). De Chabo doet dit alleen als ze in het hok is, de koekoek doet het overal. Het is nu al een tijdje bezig, waardoor ik zelf al vanalles heb zitten proberen: vitamines gegeven, hok regelmatig gekuist, de grote kreeg ondertussen een anti-bioticakuur voor een ander probleem, maar het heeft niets met het ademen geholpen. Ik denk dus niet aan iets bacterieel, maar ook niets viraals aangezien de anderen niets krijgen, terwijl 1 van die andere een lage immuniteit had. Het hok stinkt wel erg naar ammoniak, dus ik denk dat dat de boosdoener is. Ik dacht dat de ventilatie die we hadden geplaatst ging voldoen, maar de geur blijft er echt inhangen. Het is een plastic tuinhuisje waar we een kattenluik in hebben gemaakt. Er zit een ventilatiegat in de bovenkant op het Oosten en een gat beneden in het Noordwesten. Het kattenluikje blijft de hele dag open staan (geen flap).

Heeft hier dus iemand ervaring met ventilatie steken? Of ervaring met ammoniak naar beneden te krijgen? Ik heb dit soort dingen op de veeartsenijschool enkel gezien voor grote pluimvee bedrijven, niet een gewoon kippenhokje. Het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn.

Groetjes Loustalet

tuff cookie
Land: nederland

Re: Zware ademhaling

Berichtdoor tuff cookie » 06 jun 2024 21:51

Als het naar ammoniak ruikt dan kan het zijn dat de verluchting te weinig is, misschien de roosters groter maken, maar het kan ook zijn dat er te veel of te lang mest ligt in het nachthok waardoor de ammoniaklucht in het hokje blijft. Kippen kunnen inderdaad last van hun luchtwegen krijgen door ammoniaklucht. Het beste is om elke ochtend de mest te verwijderen uit het nachthok.

frankip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor frankip » 07 jun 2024 06:23

Als je het hok zuiver maakt , en een paar kranten op de bodem legt, kun je makkelijk elke dag de bovenste pagina , met de mest ,eraf halen. Als je een dikke zaterdagkrant in de midden open vouwt , kun je bijna een week vooruit , voor je er weer een nieuwe krant in moet leggen. 1 minuut werk dagelijks, en een zuiver hok.

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Berichtdoor Kip La La » 07 jun 2024 15:09

En het nachthok overdag zoveel mogelijk open zetten/laten luchten. :duimop:

Loustalet 5
Land: Belgie

Berichtdoor Loustalet 5 » 13 jun 2024 09:54