Dilemma na coccidiose

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Corrine78
Land: Nederland
M/V: V

Dilemma na coccidiose

Berichtdoor Corrine78 » 16 jun 2024 20:28

Recent heb ik 4 kuikens van 7 weken opgehaald. Inmiddels 2 weken verder en 2 dode kuikens van de coccidiose.
De andere 2 doen het weer goed, komen aan en zijn levendig.

De fokker gaf aan dat ik nieuwe kuikens kon komen ophalen van dezelfde leeftijd. Ik twijfel heel erg of ik dat wel moet doen. Krijgen de nieuwe kuikens dan niet ook weer coccidiose? Blijkbaar is er hier een stam waar ze erg ziek van worden. (Ik had nog 4 oude kippen lopen, deze zijn inmiddels verhuisd).
Aan de andere kant is 2 kipjes ook wel weinig voor een groepsdier.
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt

tuff cookie
Land: nederland

Re: Dilemma na coccidiose

Berichtdoor tuff cookie » 16 jun 2024 23:37

Ik zou toch kuikens er bij nemen. Coccidiose moet je snel bij zijn dan kunnen ze goed herstellen. Daarvoor heb je Baycox nodig. Zelf ben ik er op voor bereid en heb het in huis anders kun je weleens te laat zijn met medicatie. Zodra je ziet dat de kuikens niet levendig meer zijn dan is dat een teken. Als ze niet meer eten dan ben je te laat. Kuikens hebben nog geen reserve zoals volwassen kippen.
Om coccidiose zoveel mogelijk te voorkomen kun je zorgen voor een droog hok, 2 x per dag het water verversen. De grond waar volwassen kippen hebben gelopen is meestal besmet. Beter om daar geen kuikens te laten lopen, zij hebben er nog geen weerstand tegen.

ckick
Land: Nederland

Re: Dilemma na coccidiose

Berichtdoor ckick » 22 jun 2024 17:03

Je kunt ook kijken bij kippenclub.com zij hebben allerlei natuurlijke middelen die zowel preventief als curatief gegeven kunnen worden. Ik ben er erg tevreden over.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”