de Ronsenaar

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 26 aug 2011 09:36

Na meer dan een half jaar is het eindelijk zo ver, zondag komen er Ronsenaars!
Er staat een voliere klaar van (2m x 1m x 2m) met nachthok van (1m x 1m x 2m). De bedoeling is om ze hier in te laten gewennen en daarna vrij te laten op de wei..

Nu had ik graag van de kenners gehoord, hoe ik dit het beste aanpak. Eerst en vooral, is de voliere groot genoeg om voorlopig 2 tot 4 duiven in te huisvesten ?

En dan de gewenning, wachten tot ze een nest hebben wordt vaak gezegd. Dit lijkt me redelijk lastig aangezien ze dan toch nog lang in de voliere moeten blijven, eerst koppeling, dan paring, nest maken, eieren leggen.. Dit kan waarschijnlijk lang duren. Of is dit toch de beste optie?
Zijn er nog specifieke zaken waar ik rekening moet mee houden bij dit ras? Of bij het houden van sierduiven in het algemeen.. Dit zal de eerste keer zijn dat ik duiven ga houden, maar ik kijk er al lang naar uit!


Hieronder meer info over de Ronsenaar, een met uitsterven bedreigd puur belgisch ras!

Zoals de naam laat vermoeden zijn ze afkomstig uit de streek van Ronse.
Ze zijn pas rond 1900 in hun oorspronkelijke verschijningsvorm gefokt.

Het is een goede vleesduif met ruime vleesaanzet die gemakkelijk elke maand een nest jongen kan voortbrengen. Ook bij de Ronsenaar stelt de huisvesting geen problemen. Deze duiven zijn zeer geschikt voor vrije uitvlucht en of het bevolken van een duiventoren.

Het gewicht bedraagt tussen de 600 en de 650 gr voor de doffer en 550 à 600 gr voor de duivin. Door hun witte veerkleur die resulteert in een blanke huidskleur hebben ze een meerwaarde als slachtduif.

Ronsenaars zijn altijd wit van kleur. Vroeger was er ook sprake van de ‘primitieve’ Ronsenaar wiens verenkleed leek op dat van een dominicaner Gentse Kropper.
Fokkers besteden veel aandacht aan de kopronding. Door hun witte veerkleur hebben ze altijd een blanke snavel. Ze hebben een goed ontwikkelde brede borst die een flinke duivenbout kan opleveren. Ronsenaars hebben altijd donkere (vits) ogen.

bron: Steunpunt Levend Erfgoed | http://www.sle.be

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor marvin2985 » 27 aug 2011 19:40

ik zou wachten tot ze jongen hebben, na 3 dagen bij elkaar zijn ze gekoppeld, 10 dagen erna leggen ze het eerste ei en de volgende dag het 2de ei 18 dagen later zijn er jongen, nog 3 dagen wachten en dan kan je ze los laten.
zorg wel dat als je ze los laat ze niet ergens erg van schrikken, ze kunnen dan uit paniek weg vliegen en de weg kwijt raken, ook even een telefoonring omdoen, dan kunnen mensen die een duif van jou vinden jou gewoon bellen.

een nest maken doen ze zelf niet echt, hang in je nachthok een broedhok of kist (60x40x40 met een broedschaal er in en wat stro of tabaksstelen en ze zullen er dankbaar gebruik van maken.

jou duivenhok is ruim zat voor 4 koppels, als je ze los laat en je hangt wat schapjes op zelfs nog wat meer. zorg alleen niet dat je te veel doffers heb, dat brengt onrust in je hok.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor gonda » 27 aug 2011 20:37

Kom eens langs Kevin, want het is teveel om te schrijven
eigenlijk zou ik ze nu niet meer koppelen

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 27 aug 2011 20:51

Oei, niet meer koppelen ? Ik mag zondag een doffer en twee duivinnen ophalen.. maar dan zou ik de doffer apart moeten zetten ?
Ik kom met plezier eens bij u langs.. U heeft PB.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor marvin2985 » 28 aug 2011 12:03

waarom zou je niet meer moeten koppelen? je kan ze het hele jaar door gekoppeld kunnen laten, ze stoppen vanzelf in oktober met broeden en beginnen begin februari weer.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor gonda » 29 aug 2011 07:01

marvin2985 schreef:waarom zou je niet meer moeten koppelen? je kan ze het hele jaar door gekoppeld kunnen laten, ze stoppen vanzelf in oktober met broeden en beginnen begin februari weer.

enerzijds omdat dit ras echt wel een rustperiode nodig heeft van verschillende maanden.
Aangezien de ronsenaar een zeldzame ras is geworden, is dan ook elk eitje goud waard.
dat wil zeggen dat elk eitje de mogelijkheid moet hebben om uit te groeien tot een zeer gezonde levenskrachtige duif. en dat kan nu niet meer op dit moment.

Elke fokker van sierduiven die zich zelf en zijn dieren respecteert, moet zijn duiven een rustpauze geven.Dat wil zeggen vanaf juli/augustus moeten alle doffers en duivinnen gescheiden worden.

maar misschien ben ik een stommerik die veel in zit met haar duiven, en ben jij iemand die méér dan vijftien jaar of zo met dit soort van duiven kweekt, dus dan zal ik me zeker vergissen.

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 29 aug 2011 07:37

Ah oké, ik begrijp het.. en ergens is het ook wel normaal denk ik. Maar spijtig genoeg is dat momenteel niet mogelijk Gonda :( Ik heb maar 1 voliere, en als ik doffer en duivin moet scheiden, dan moet er 1 van de twee in een kleine kooi ofzo want ik zou niet weten hoe ik ze anders moet scheiden.. Eens ze 'los' zouden kunnen is het wel mogelijk , dan laat ik de doffer gewoon op een ander moment los dan de duivin.

Het zijn er 4 geworden. 2 van 2010 en 2 van 2011, normaal gezien twee koppels maar de verkoper was wel zo eerlijk te zeggen dat hij het niet zeker wist. 1 koppel is bedoeld om te blijven, de andere twee dieren zal ik een nieuwe thuis voor zoeken denk ik, eens er een koppel gevormd is.

Ik zal misschien toch nog even goed nadenken of het niet mogelijk is om te scheiden, zoals Gonda al vertelde is het een zeldzaam (maar wel PRACHTIG) ras dus verdienen ze de beste zorgen.

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 29 aug 2011 12:49

Dit zijn de twee van 2010

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor gonda » 29 aug 2011 15:01

kevin, je mag ze meebrengen morgen, dan zullen we ze even in het echt bekijken

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor marvin2985 » 29 aug 2011 16:40

idd is dit een heel mooi en zeldzaam ras en mochten ze echt 100 procent raszuiver zijn dan zou ik er zeker niet aan denken om ze ooit los te laten, zijn gemakkelijke prooien voor roofvogels omdat ze totaal niet snel zijn en zal er dan zeker ook af en toe 1 kwijt raken aan bijv roofvogels, of zoals tegenwoordig ook in is duivendieven.
Ik heb zelf redelijk zeldzame effe gele taklas waar en vorig jaar de 4 mooiste uit mijn hok zijn gestolen.

Ik ben er nu even vanuit gegaan dat dat niet zo is en mocht dat wel zo zijn dan nog kunnen die jongen in de herfst/winter nog prachtig mooi opgroeien, de beste postduivenjongen worden begin januarie geboren, bij postduiven worden de duiven rond begin december gekoppeld om zo vroeg mogelijk in het jaar jongen te krijgen die dan dus optijd klaar zullen zijn voor de wedstrijden.

aangezien de oude eigenaar niet weet of het koppels zijn zouden ze waarschijnlijk niet eens gebroed hebben de laatste tijd, dus met rust zit het wel goed. helaas zullen de duiven uit 2011 denk ik nog geen eieren gaan leggen (of het moeten hele vroegen jonge worden)

Hoe je je duiven ook goed kan uitwennen is ze elke dag gepast voer geven, en op 1 tijdstip voer geven, zeg 16.00 uur. zorg dat ze altijd een beetje honger hebben rond die tijd en kondig het brengen van voer aan met een fluittoon of gerammel met een blikje. dit zullen ze herkennen en al bij de voerbak klaar staan.
na 3 weken laat je ze los rond kwart voor 4 en zodra ze net het hok uit zijn fluit je ze terug en voer je ze, dit breid je elke dag iets uit, 5 minuten 10 minuten 15 minuten, zie je dat de eerste keren ze voor jou gevoel te ver gaan gelijk terug roepen en voeren, na 2 weken zullen ze goed uitgewend zijn.
1 belangrijk detail, ze moeten vooral de eerste keren goed honger hebben.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten