de Ronsenaar

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor marvin2985 » 29 aug 2011 16:48

p.s over geslachtsbepaling, een paar dingen waar je het aan zou kunnen zien.
:als je een duivin in de hand pakt en licht schud, zal ze een oee geluidje maken, doffers doen dat eigenlijk nooit, maar sommige duivinnen ook niet.
:een doffer heeft vaak van de 2 voorste buitenste tenen als je die over de middelste legt ongelijke tenen, duivinnen gelijk, maar dit hoeft ook niet het geval te zijn.
:een duivin heeft vaak een wat meer tengere kop, de doffer vaak wat steviger.
:een doffer zou veel koeren en meer vechten dan duivinnen, de doffer zal ook vaak achter de duivin aan zitten, moeten ze wel even wennen aan het nieuwe hok.
:niet iedereen doet het maar sommige plaatsen vaak de ring bij een vermoedelijke doffer links en bij een duivin rechts.
:tijdens het broeden de doffer broed overdag de duivin snachts en in de ochtend

Gebruikersavatar
rik60
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 dec 2010 20:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Torhout

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor rik60 » 29 aug 2011 22:17

hoe zou je nu kunnen weten welk geslacht de jonge duif heeft bij het ringen? Dit kan enkel bij dieren waarvan de kleur geslachtsgebonden vererft. Ronsenaars zijn bijna altijd wit en dus onmogelijk om het geslacht te bepalen als nestjong.
De vier samenzetten en een koppel laten vormen lijkt me de juiste oplossing. Vooral als je de anderen toch wil wegdoen. Een bijkomende kleurring kan je helpen om ze makkelijker te identificeren. Doffers zijn bij ronsenaar meestal forser van kop, geloof ik meer in dan in de lengte van de tenen, al heb ik dit verhaal ook al gehoord van een gerenomeerd fokker.
Ik denk dat het nuttig is dat je van de 4 dieren weet welk geslacht ze hebben zodat je het tweede paar makkelijker kan plaatsen. Persoonlijk hou ik nooit 2 koppels in één volere, ofwel één ofwel minstens drie

succes

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor gonda » 29 aug 2011 23:07

hm ik zal je morgen wel tonen hoe je ziet of het een doffer of een duivin is
is bij een ronsenaar spotgemakkelijk........en ik zal ze dus ook keuren, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. maar alleen hoop ik dat je weet hoe de afstamming is, want anders ga ik je toch aanraden om een andere fokker te gaan zoeken, vooral omdat er veel inteelt is met de ronsenaars
och morgen daar meer over..

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor marvin2985 » 30 aug 2011 17:13

rik60 schreef:hoe zou je nu kunnen weten welk geslacht de jonge duif heeft bij het ringen? Dit kan enkel bij dieren waarvan de kleur geslachtsgebonden vererft. Ronsenaars zijn bijna altijd wit en dus onmogelijk om het geslacht te bepalen als nestjong.
De vier samenzetten en een koppel laten vormen lijkt me de juiste oplossing. Vooral als je de anderen toch wil wegdoen. Een bijkomende kleurring kan je helpen om ze makkelijker te identificeren. Doffers zijn bij ronsenaar meestal forser van kop, geloof ik meer in dan in de lengte van de tenen, al heb ik dit verhaal ook al gehoord van een gerenomeerd fokker.
Ik denk dat het nuttig is dat je van de 4 dieren weet welk geslacht ze hebben zodat je het tweede paar makkelijker kan plaatsen. Persoonlijk hou ik nooit 2 koppels in één volere, ofwel één ofwel minstens drie

succes



heb voor 80 procent altijd goed dus kan echt. je ziet het vaak aan een duif hoe jong hij ook is, samen met de tenen en de bouw van de duif en soms zelfs het gedrag al bij 10 dagen oud idd zou het nooit zeker kunnen weten maar vind het erg leuk om er op te gokken en het dan nog vaak goed te hebben ook...

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 05 okt 2011 10:07

Uiteindelijk heb ik gewoon het hok opengezet..

Resultaat: Ronsenaars op het dak van hun hok 's morgens, Ronsenaars in hun hok voor de rest van de dag :crazyeyes:

Afbeelding

Gebruikersavatar
-Tim-
Berichten: 867
Lid geworden op: 28 jan 2010 11:31
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor -Tim- » 05 okt 2011 20:47

Wat een prachtige witte duiven!! :kwijl:

Gebruikersavatar
rik60
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 dec 2010 20:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Torhout

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor rik60 » 05 okt 2011 22:29

zit die rechtse dikwijls zo, of is het enkel op die foto. Indien enkel op de foto geen probleem, als hij er meestal zo uitziet is hij volgens mij niet helemaal raszuiver.

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 06 okt 2011 10:14

Ligt aan de foto, wees maar gerust dat ze van topkwaliteit zijn ..
misschien een beetje licht, voor de rest is er nix op aan te merken (of toch weinig) volgens een ervaren duivenkeurmeester.. =)

Gebruikersavatar
Penne
Berichten: 814
Lid geworden op: 05 jan 2009 10:47
Land: Belgium
M/V: M
Locatie: Pajottenland

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Penne » 28 okt 2011 14:44

Afbeelding

Afbeelding

Christine
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 feb 2011 20:01
Land:
M/V: V

Re: de Ronsenaar

Berichtdoor Christine » 02 dec 2011 19:22

Zeer mooie duiven.
Geen problemen met de roofvogels?


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten