Duifje gevonden

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 07 jul 2013 14:52

Hallo,
mijn buren hadden bij hun een duifje gevonden. Het diertje vloog niet weg toen ze het wilde pakken. Ik heb het diertje maar meegenomen naar een buurman twee huizen verder die ook duiven (witte pauwstaartduiven) heeft. Die heeft de ring van het duifje bekeken. Het is een jong dier van 2013. We hebben het nummer van om de ring opgezocht, maar het nummer was niet geregistreerd? Ik had al gemerkt dat hij mager was wegens het scherpe borstbeen en de groene mest. Voor de rest ziet het er gezond uit. Momenteel zit het bij ons in het kot in de schaduw met water en duivenvoer. Het kan weg zodra het wilt.

Nog verder advies?

Groetjes,
Lize.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor gonda » 07 jul 2013 16:41

het duifje niet in een kot zetten, maar wel buiten zetten, met voedsel en eten
Dan kan hij verder trekken als hij het wilt
als het van jou in dat kot moet blijven zitten, dan gaat hij waarschijnlijk nooit meer weg...en dat is hopelijk niet de bedoeling
en vooral contacteer de eigenaar

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 07 jul 2013 18:07

Het kot is niet gesloten, hoor. Hij kan zo buiten vliegen als hij wilt. Ik dacht dat het daar beter zou zijn omdat het daar frisser is dan buiten. Het is zeker niet de bedoeling hem te houden, zeker aangezien het diertje al niet van ons is. De eigenaar proberen we inderdaad te vinden.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 07 jul 2013 18:54

Daarnet heb ik duifje buitengezet, zodat het kon zien dat het kon wegvliegen. Laika kwam net naar buiten, en duifje schrok. Even zette hij zich af maar hij is uiteindelijk toch niet gaan vliegen. Toen hij begon te lopen viel hij soms al eens, en over een kleine verhoging van 5 cm raken was een hele uitdaging. Dit diertje lijkt me volledig op, en ik denk niet dat het al snel zou gaan vliegen, dus voor zijn eigen veiligheid (wegens katten en Laika, die zoiets wel graag opjaagt) heb ik hem tijdelijk in een hok gezet met een overdekt rennetje, samen ongeveer 4m². Langs het binnenhok kan hij nog steeds weg als hij echt wilt. Met voer en water zit hij daar nu, zodat hij hier kan overnachten en dan zet ik hem morgen weer buiten.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 08 jul 2013 21:33

Duifje was er deze ochtend nog, dus buiten gezet onder de notenboom met z'n eten en drinken. Deze avond ging ik kijken en ik dacht dat hij was weggevlogen. Nee, hij was in het kot gekropen waar hij eerst in zat.
Hier is hij:
Afbeelding

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 08 jul 2013 21:49

Ha, net het nummer gevonden van de eigenaar van het duifje. Heb momenteel voice-mail gekregen maar ik probeer morgen opnieuw.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor laikaschat99 » 09 jul 2013 16:41

Eigenaar van duifje eindelijk vast gekregen. Die zei dat hij hem niet kon komen halen, dus dat ik hem maar moest laten vliegen of zijn kop afhakken. :mrnono: Dus, ik denk dat duifje hier nog een tijdje is. Ik vermoed dat, zodra hij terug kan vliegen, hij wel terug naar huis zal vliegen. Ik had hem daarstraks vastgepakt op m'n hand, en hij vliegt van m'n hand terug de grond op om zich daarna weer terug te trekken in het kot. Ik snap niet waarom hij niet gewoon vliegt?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor Lies » 09 jul 2013 18:48

Die wil bij jou wonen.

Als je hem forceert om te gaan vliegen zal het vast een zwerfduif worden. Die gaat niet naar de eigenaar terug en daarnaast.. die kon wel eens minder fijne plannen met dit dier hebben. Zo klinkt het in elk geval wel!

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor Beun » 10 jul 2013 08:29

Dat duivenmelkers de dieren terugnemen is een fabel die vooral duivenhouders verspreiden. Ik heb hier op dit forum de nodige discussies gehad hierover. De melding die jij krijgt is de meldingen die ik ALTIJD heb gekregen. Voer maar en laat maar los. Of draai maar de nek om.

Het is trouwens geen jong duifje hoor. Deze duif is jong-volwassen en minstens 5-6 maanden oud. Dat zie je aan de witte neusdoppen en het volledig bevederd zijn van de snavelbasis. Ze kweken zo vroeg in het jaar als ze ringen ontvangen. Dan zijn de jonge duiven zo oud en sterk mogelijk als de wedstrijden voor de jonge duiven beginnen.

Van de 15 duiven die ik zo "gered" heb zijn er slechts 3 echt gebleven. De rest ging altijd na enkele dagen of weken weg. Dat terwijl ze wel in mijn groep leefden want ik had ook 12 Oosterse rollers waar ze zich altijd bij aansloten. Die groene mest is normaal is mijn ervaring. Ze eten rommel en gaan dan groen en dun poepen. Het beestje is zo zwak omdat het dus niks kon vinden aan eten. Postduiven kennen het hok en de voerboek en verder dan dat zijn ze weinig handig. De handige dieren verwilderen maar de meeste dwalers gaan dood. Overal langs de snelwegen zie je ze nu lopen. Ook in de steden en in tuinen barst het van de verdwaalde duiven. Ik vind het dus altijd een wat vreemde sport. Zou je eens met honden of katten moeten proberen. Loslaten en de weg naar huis laten zoeken. Lukt het niet dan jammer maar helaas.....

Meestal gaat dat zwakke magere meteen weer weg na een paar goede maaltijden. Je kan de duif blijven voeren en dan zal je wel moeten afwachten wat hij doet. Soms blijft hij en heb je een huisduif wat erg leuk kan zijn. Soms gaat hij weg. Dat laatste doen ze meestal.

Gewoon lekker voeren en dan heb jij je best gedaan. Meer kan je ook niet doen. Vasthouden moet je niet doen want dan gaan ze gewoon later naar huis. Ze gaan als ze gaan en niks kan ze stoppen vanwege de ingefokte drang om altijd naar huis te komen. ;)

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duifje gevonden

Berichtdoor Beun » 10 jul 2013 08:32

PS een duif wil een diepe drinkbak. Dat gootje is niet prettig want ze steken hun hele gezicht onder water en zuigen water op. Dat gaat niet makkelijk in dat gootje van die drinkbak. Geef hem dus maar een echt bakje waar zijn gezicht onder water kan. Je zal zien dat hij dan in 3 grote slokken zijn water kan opnemen. Ze zuigen echt hele slokken op. Ze lepelen niet zoals kippen met hun ondersnavel uit dat gootje ;)

Mocht je vitaminen hebben kan je die wel in dat water doen na vandaag.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten