Diamantduifje gevonden

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 22 sep 2015 10:11

Hallo,

Ik heb gisteren in de achtertuin een diamantduifje gevonden. Hij/zij staat op Facebook en Amivedi, maar tot nu toe geen enkele reactie. Ik wil zo lang goed voor hem/haar zorgen, en evt. ook wel zelf houden als er geen eigenaar komt. Ik heb alleen geen ervaring met deze vogeltjes. Eerder wel twee lachduifjes gehad.

Wat heb ik nodig voor deze vogel? Hij zit nu tijdelijk in mijn oude konijnen/hondenhok met schelpzand en kanarievoer en een bakje water en eet en drinkt goed.
Ik zal proberen een foto toe te voegen.
De duif had wel een ringetje maar die is niet echt leesbaar..

Kan iemand ook zien of het een duivinnetje of een doffer is?

Afbeelding

Onderkant zit nu beter dicht dan op de foto.
Afbeelding

Groetjes Anne-Marije

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 22 sep 2015 17:30

Een lachduifje zal graag kanarievoer eten, dus dat zit wel snor. Als je iets nieuws ervoor zou kopen, dat raad ik exotenmengeling aan. Daar zit iets meer rond zaad (millet/sorghum) in. Beide mengelingen bevatten platzaad als basis, maar de aanvullende zaden verschillen. An sich geen probleem, dus je kan ook gewoon kanariezaad blijven geven, maar millet is ook goedkoper dan kanariezaad of zou dat toch moeten zijn.

Op lange termijn heeft je diamantduifje ook vogelgrit nodig. Duiven pellen hun zaden namelijk niet, maar malen ze met steentjes in hun maag (niet zoals kippen). Voorlopig kan ze wel genoeg schelpen uit het schelpenzand halen, maar op een bepaald moment zijn die op, dus puur grit is beter.

Verder vind ik je stokken ook wat vreemd zitten. Zit er ook een mooi horizontale stok?

Als de ring afgesleten is, dan zal het wel een ouder duifje zijn, waardoor ik denk dat het een duivinnetje is. Volwassen doffers hebben dikkere fellere oogranden. Mocht het een jonge doffer zijn met een oude ring, dan worden de oogranden nog feller rood. Het kan ook een doffer zijn met een verkleurde oogring door zwakte. Als dat het geval is, zie je over een week wel verschil.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen. Als er nog vragen zijn, vraag maar raak.

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 22 sep 2015 18:43

Dank voor je reactie.
Ja ik kon kiezen tussen kanariezaad en parkietzaat bij de supermarkt en moest even wat. Er zitten geen dierenwinkels o.i.d. in mijn dorp.
Dan zal ik van het weekend even het juiste zaad kopen.

Ja dat klopt, het is een geïmproviseerd hokje, het was immers een konijnenhok, dus ik had de takken even van een boompje geplukt en er in gezet. Mijn vader of vriend moet nog even een mooi recht stokje er in maken.
Maar hij of zij kan er opzich prima op zitten.

Afbeelding

Als er geen eigenaar komt wil ik hem toch een grotere kooi bieden.(en een vriendje)
Is dan zoiets geschikt? Of waar moet ik naar zoeken?

100x55x175
Afbeelding

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 22 sep 2015 19:50

De meeste mensen geven een exotenmengeling of een grasparkietenmengeling zonder kleine of grote zonnebloempitten. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Zoals je ziet bevat het ook dezelfde zaden als je kanariezaden. Er zijn alleen wat gierstsoorten/sorghumsoorten toegevoegd. An sich geef jij de duurdere luxezaden uit deze mengeling. Je duif zal dus niet klagen en je kan die zak dus gerust opgebruiken of mengen onder je volgende mengeling.

De kooi die ik zie voldoet prima. Ik moet wel zeggen dat verticale kooien meer geschikt zijn voor parkieten, die klimmen, maar prefab buitenkooien zijn nu eenmaal meestal verticaal georiënteerd. Een duif stijgt uit zichzelf niet zo steil op. Ze zal de extra ruimte wel benutten, aangezien een vogel graag hoog slaapt en laag drinkt, maar het dwingt haar om steiler op te stijgen dan ze uit zichzelf zou doen. De hoogte telt ook bijna niet mee als beweegruimte voor de duif, als vliegruimte wordt meestal alleen de horizontale ruimte geteld. Een kooi van 50 cm hoog voldoet dus even goed. De minimummaten voor een koppel diamantduiven zijn 80 cm x 40 cm x 40 cm. Een hoge kooi kan dus geen kwaad, maar je koopt voor een deel nutteloze ruimte. Ook moet je even in het oog houden of je duif de hoogte aankan om op te stijgen. Als ze niet makkelijk van boven naar beneden raakt, is het beter dat je haar bakjes met eten en drinken (of fonteintje) gewoon naast een stokje hangt. Ze zal dan waarschijnlijk nauwelijks uit zichzelf naar beneden gaan, tenzij om schelpjes/grit te eten, wat de ruimte beneden nog nuttelozer maakt.

In elk geval zal het duifje het prima getroffen hebben bij jou. Op de foto lijkt het me trouwens duidelijk een duivinnetje te zijn.

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 22 sep 2015 20:12

Oke bedankt ik zal eens kijken wat ik kan vinden aan voer. Het is inderdaad bijna hetzelfde alleen bij mij zitten er meer van die zwarte zaadjes in. Maar die eet ze niet zo veel.

Fijn, dus qua breedte zit ik in ieder geval goed? Ja het zijn bijna allemaal verticale kooien inderdaad, maar als ik genoeg stokjes er in maak dan kan ze in ieder geval wel van stokje naar stokje van boven naar beneden toch?

Oke een duivin, dan zou ik dus nog op zoek moeten naar een doffer eventueel, of gaat twee duivinnen samen ook goed?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 22 sep 2015 22:31

Die zwarte zaadjes zijn koolzaad of raapzaad, zie zal ze waarschijnlijk niet eten. Ze zal zich beperken tot platzaad.

De diepte en breedte voldoet aan de minimumvereisten, dus dat is geen probleem. Let wel op met te veel stokjes, daar kan je een luie en dikke duif mee kweken. Je moet ervoor zorgen dat ze naar bepaalde stokken echt wel (verticaal) moet vliegen en niet gewoon een krachtig sprongetje kan maken.

Twee duivinnen gaat ook, dat is geen probleem. Het is maar wat je zelf wil. Gewoon geen twee doffers samen houden in het broedseizoen.

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 23 sep 2015 09:38

Bedankt voor de info.
Alleen de kooi heeft geen nachthok natuurlijk, misschien moet ik een soort nacht/schuilhokje er in maken dan?
Nu las ik op andere forums dat ze niet echt winterhard zijn? Anderen zeggen weer van wel?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 23 sep 2015 13:30

Diamantduifjes die opgegroeid zijn in een buitenvolière zijn behoorlijk winterhard. Ze kunnen enkele graden vrieskou verdragen als ze tochtvrij kunnen zitten en over voldoende vers water kunnen beschikken. Dit gaat niet op voor duifjes uit een binnenkooi, maar daarvoor ziet jouw duivinnetje er al te goed hersteld uit.

Als ik de kooi bekijk die je op het oog hebt, dan is de beste oplossing dat je voor 's winters een (tijdelijk) paneel plexiglas aan het gaas van het bovenste gedeelte bevestigt, zodat ze in de nok tochtvrij kan zitten. Twee halfopen nestkastjes met wat hooi kan ook. Als je ze zo hangt dat het invlieggat in verschillende richtingen hangt, dan kiest je duifje er wel het beste van de twee uit. Een combinatie van beiden is natuurlijk ideaal. :gulzig:

Diamantduifjes verkiezen halfopen nestkastjes van het volgende type:
Afbeelding
Let goed op de stok onder het invlieggat. In tegenstelling tot zangvogels, hebben duifjes een opstapje nodig. Types zonder stokje zijn dus niet echt praktisch voor een diamantduifje.

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 23 sep 2015 13:52

Heel erg bedankt voor alle info, daar heb ik wat aan. :gulzig:

Ik heb nu ook deze gezien, die ziet er toch meer beschut uit, de diameter is 1 meter. En dat dan in combi met nestkastjes, en evt. nog plexiglas, zou dat kunnen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Anne-Marije
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:15
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » 28 sep 2015 10:36

Slecht nieuws helaas.. Ik heb zaterdag de kooi gehaald en in elkaar gezet, toch gekozen voor een slag groter, de 1.30 m versie.
Toen ik het duifje wilde vangen is hij helaas ontsnapt... Was een noodhok natuurlijk, dus zonder deurtje, dus moest een heel stuk gaas open halen. Toen was het duifje me te snel af...

Heb wel tips van een paar mensen die hem gezien hebben, ben daar nog even gaan zoeken maar niks gezien helaas. Hoop nog wel dat ik hem vind, of door iemand gevangen wordt.

's Avonds zou ik om mijn bonte doffer gaan, dit heb ik ook gedaan, en ik heb er een bont duivinnetje bij gekregen.
Nu is alleen de kop nog bont, ze zeggen dat ze verder doorkleuren na de rui. Wanneer gaan ze in de rui???

Stel ik vind mijn andere duifje nog terug, kan die dan bij de anderen in de kooi? 1 doffer en 2 duivinnen? Of gaan ze dan ruzie maken?

Dit is de kooi:

Afbeelding


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten