Tot hoe lang bevrucht

Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor Miche » 12 mar 2018 10:47

Vreemde vraag misschien.
Stel een doffer (A) bevrucht een duivin. Is dit slechts voor een periode of voor de beschikbare eitjes in de eileider..
En stel dat een andere doffer (B) diezelfde duif bijvoorbeeld een uur later bevrucht.
van welke doffer zullen de eitjes dan bevrucht zijn ? of wordt dit een mengelmoes van beiden ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor Miche » 15 mar 2018 13:54

Niemand die me hierover meer kan vertellen ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor Trea » 15 mar 2018 15:59

Het zal wel net zo gaan als bij mensen. Een eitje dat is bevrucht kan niet nog een keer worden bevrucht.

Het andere verhaal is wat ingewikkelder.
Het zaad is beperkt houdbaar (bepaalde tijd na de bevruchte eieren van de andere doffer). De zaadjes van een eerdere bevruchting zullen 'strijden' om een nieuw eitje te bevruchten. In principe is het verste zaad het meest kansvol. Omdat ouder zaad minder vlug is en op een gegeven moment afsterft.

Dus ik verwacht dat de eerste eitjes die gaan komen van de eerste doffer zijn. Maar de kans is vrij groot dat de eitjes die je over een x aantal dagen krijgt (doorlooptijd van eisprong tot ei) van de tweede doffer zijn. Hoe lang die doorlooptijd is bij duiven zou je moeten opzoeken. Ik meen me te herinneren dat dat bij kippen ca. een week is. Maar pin me er niet op vast.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor danielb » 15 mar 2018 22:59

Miche schreef:Vreemde vraag misschien.
Stel een doffer (A) bevrucht een duivin. Is dit slechts voor een periode of voor de beschikbare eitjes in de eileider..
En stel dat een andere doffer (B) diezelfde duif bijvoorbeeld een uur later bevrucht.
van welke doffer zullen de eitjes dan bevrucht zijn ? of wordt dit een mengelmoes van beiden ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.


zal inderdaad ongeveer zoals bij kippen zijn...
A : dit is slechts voor een bepaalde periode.
bij kippen is dat gemiddeld tot een dag of 10 (7 a 14 dagen)

B : je gaat niet weten van welke doffer de kuikens zullen zijn.

Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor Miche » 16 mar 2018 08:37

Trea en Danielb,
Dank voor de opheldering hierover.
Handig om weten om ze op enerzijds lang genoeg door elkaar te laten zitten en tijdig af te zonderen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor danielb » 17 mar 2018 03:46

als ik kijk naar mijn kippen en ik wil van enkel een bepaalde haan kuikens,dan zal ik uit voorzorg pas na ten vroegste 2 weken de eieren bijhouden als er vantevoren nog een andere haan heeft bijgezeten.
bij eenden zou het zaad maar een week goed blijven....
bij kalkoenen zou het zelfs tot 40 dagen goed blijven na een goede treding van een gezonde haan.
en bij kippen is het tot hiertoe maximum 15 dagen geweest....
enkel van de kippen weet ik het zeker,maar die 15 dagen is tot hiertoe het maximum geweest.
bij duiven zou ik toch ook wel die minimum van 2 weken apart ophokken toepassen.
als een gezonde kippenhaan een hen goed heeft getreden,dan heb je al grote kans om na 2 dagen al bevruchtte eieren te hebben.
denk dat dit bij duiven ook wel zo zal zijn.
bij levende have staat er dat het een week duurt bij kippen,maar dat klopt niet,want heb al meer dan 1 keer gehad dat ik bevruchtte eieren had na 2 dagen door treding van een haan bij een hen die vantevoren geen haan had....

Gebruikersavatar
Miche
Berichten: 471
Lid geworden op: 11 aug 2006 15:00
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Tot hoe lang bevrucht

Berichtdoor Miche » 19 mar 2018 10:33

super bedankt voor de uitgebreide toelichting Danielb.
Ik had eigenlijk geen weet van wanneer de eitjes effectief bevrucht zijn na het bij plaatsen van een haan.
Weer iets bijgeleerd!


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten